Åskskydd inför säsongen

Aha!
Ser bra ut med snygga spolar. Jag får besöka E-tuna i år förstår jag.
Sen är det bara att börja pilla ihop det hela. Skall nog dra kabeln genom två hål i väggen, måste finnas någon form av genomgång annars så får man väl gänga någon stång och pressa genom.
Tack för fina bilder och schema.
 
- Åke.
Det kanske inte är så bra med så mycket textilmaterial i närheten av antennanläggningen?
 
Javisst, motstånden håller ju succesiva uppladdningar borta. Återstår momentana inducerade spänningar, som tändstiften får leda till jord vid en lägre spänning än i kontakter inomhus. Att koppla bort kablar är ju bra, men jag brukar referera till Elsäkerhetsverkets ordval som förekommer då och då i deras texter "Blotta möjligheten får ej förefinnas". Den frasen passar ju på om man glömmer koppla bort kablarna, hi.

Kul projekt om du bygger en matchbox för balanserad nedledning. Jag blev förbluffad av skillnaden på känslighet för lokala störningar med balanserad lösning hela vägen till radion.
/Åke
Det verkar ju bra! Ytterligare en anledning till att komma till skott med bygget.
 
- Åke.
Det kanske inte är så bra med så mycket textilmaterial i närheten av antennanläggningen?

Nej, det är väl inte att rekommendera.
Däremot rekommenderar jag mottagningskommité till jord för uppladdade skärmar på koaxialkablar. Jag har bara en för flygradiobandet för närvarande. Bifogar bilder där jag bl.a. har vänt fram märketiketter till några som har passerat revy.

Den grova jordkabeln som går till vänster, samjordar det egna jordsystemet med det vattenburna elementsystemet. Som har skyddsjord till cirkulationspump och oljebrännare. Det egna jordsystemet är som nämndes i början av tråden samjordat med elverkets inkommande jord vid elcentralen.

Jag hukar mig och väntar på förklaring till varför man inte ska samjorda till värmesystemet. Jag framhärdar i tron att om allt i huset sitter kraftigt ihopjordat så kan jag inte se var potentialskillnader med överslag som följd kan uppstå. Jag behöver en förklaring till hur detta i så fall kan ske. Vid en eventuell direktträff så får alla ledningar och jordar ta plats på sällskapsresan mot de jättehöga åskspänningarna. Minimerad potentialdifferans i huset.

Jordkabeln 16 kvadrat som går till höger i bilden går till riggens jordskruv.IMG_8279-5.jpg IMG_8281-5.jpg IMG_8282-5.jpg
/Åke
 
Jag tittade på dina bilder och det slog mig en tanke.
En del lindar länkspolen utanpå en stor spole till skillnad från din lösning med en mindre spole mellan den delade stora spolen. Vad är skillnaden vilket jag icke förstår?
Kanske bara en rent kosmetisk sak?
 
Jag tittade på dina bilder och det slog mig en tanke.
En del lindar länkspolen utanpå en stor spole till skillnad från din lösning med en mindre spole mellan den delade stora spolen. Vad är skillnaden vilket jag icke förstår?
Kanske bara en rent kosmetisk sak?

Jag är ingen skolad teoretiker på detta, men jag tror inte att det spelar nån större roll.

Jag tror att mina spolar kommer från nån kommersiell radio, där man kanske vill kunna byta frekvensband enkelt. Både avstämnings och linkspolen har plug-in anslutning med banankontaktliknande kontakter, men kraftigare.
/Åke
 
Ok Åke, jag skall rota lite i min yttepytte lilla junkbox och se vad jag skall sätta på önskelistan till E-tunaloppisen.
Sen har jag inte bestämt om den skall byggas in i plåt/alu-låda eller bli ett chassi i plexi. Vi får se.
först till skottgenomgångar, hål skall ju borras i huset så nära tunern som möjligt och lite ommodifiering av radio shacket.
Nu är det roligt igen när kondisen är mindre bra.
 
Tror att den delade spolen får lägre strökapacitanser och därmed en högre självresonansfrekvens.
 
Hej jag bytte ut Elfa lådan mot en större låda som kommer ifrån millitären där väggarna är ungegär 8 mm tjocka
så att det hinner bli några gängor i materialet med gängtappen innan man är igenom väggen
frågan är bara vart man köper gängtapp och borr till projektet?

Jag har ett par olika borrmaskiner en blå Bosch med växellåda och 13 mm chuck och en Skil utan växellåda med 13 mm chuck
ibland när man ska ta hål i grövre dimensioner så får man köpa nersvarvade borrar för att få ner dom i borr chucken
jag vet inte hur det är i det här fallet?

mvh Lasse sm0ydo
 
där väggarna är ungegär 8 mm tjocka
Är det järnplåt?
Om du ska gänga för tändstiften 14X1,25 mm så ska du borra 12,8mm
Har du en 13mm chuck så funkar det.

Man kan också använda dom små tändstiften som sitter i grästrimmer och motorsågar.
Dom har mindre gänga, 12X1,25mm och då borrar man 10,8mm
 
Last edited:
Lådan är grönlackad och en del hål på lådan är pluggade med blindpluggar
ifrån Elfa men ett hål med mp gänga är kvar opluggat och gängorna ser ut
som aluminium kan det vara silinium eller något annat material?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag bytte ut Elfa lådan mot en större låda som kommer ifrån millitären där väggarna är ungegär 8 mm tjocka
så att det hinner bli några gängor i materialet med gängtappen innan man är igenom väggen
frågan är bara vart man köper gängtapp och borr till projektet?

Jag har ett par olika borrmaskiner en blå Bosch med växellåda och 13 mm chuck och en Skil utan växellåda med 13 mm chuck
ibland när man ska ta hål i grövre dimensioner så får man köpa nersvarvade borrar för att få ner dom i borr chucken
jag vet inte hur det är i det här fallet?

mvh Lasse sm0ydo

Gängtapp finns till exempel, 2-pack med för och sluttapp hos Mekonomen
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/borr-och-gangteknik/gangor/gangtapp-pa18796sv 275 kr.

Som Micke GLD säger ska det vara 12,8 mm borr för full gänga i topplock, men för detta ändamål duger 13 mm standardborr.
Sök upp nån kompis som kan borra med 13 mm

de Åke
 
Och vill eller kan man inte gänga så finns det M12x1,25 mm mutter att köpa.
Det måste väl ändå vara det enklaste och billigaste alternativet.
 
Tack för svaren och tändstiften ropade jag in på tradera och dom är korta och så står det Volvo på dom med något
nummer som jag försökte googla på men jag kom ingen vart

mvh Lasse sm0ydl
 
Det finns en Mekonomen här i Haninge närmare bestämt i Söderby men dom hade inte gäntapparna i butiken enligt sökningat på deras
vebsida man
kanske kan åka någon annanstanns eller beställa via nätet istället.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej nu har jag köpt både borr och gängtapp borren 12.8 mm beställde dom på järnaffären hem åt mig och det tog
några dagar och gängtappen hittade jag på Sifverts skruv i Västberga också så har jag mailat till Tore sm7cbs om
blompinnarna som han har sållt om han har några kvar och vad ska det vara för cc mått mellan tändstiften eller
är det samma cc mått som på blompinnarna vad det nu är?

mvh Lasse sm0ydo
 
Är väl enklast med samma avstånd men det är inte så kritiskt - det fina i kråksången är att
med en öppen stege så spelar inte sådant så stor roll.
 
Back
Top