Åskskydd/jordning av antenner på villatak samt kanalisationsförslag av koaxkabelbunten från taket ne

CrazyFin

Member
Jag håller på med mitt projekt att jorda, "åskskydda" samt snygga till min antenninstallation på villataket samt montera lite fler antenner och därmed mer koaxkabel ner till mitt lilla hemmalabb via en ingångspanel på utsidan av huset med åskskydd monterade.

Jag håller även på och planerar åskskyddet och jordningen av masterna på taket med hjälp av exemplen på Förenklat åskskydd för TV-antenn samt Åskskydd för villor och fritidshus .

Jag har idag redan grov- och finskydd från OBO Bettermann monterat av behörig elektriker i huvudelskåpet och kommer alltså även förbinda jordkabeln från min antenningångspanel till denna huvudjordskena i kombination med ett par stycken nedslagna jordspett.

Jag har en hel del frågeställningar och problem som jag söker förslag till:

  1. Min fråga är om det är "overkill" att ta steget fullt ut och kanalisera koaxkablarna från maströren på taket med t ex plåtkabelkanaler eller plastkanaler som är IP-klassade för utomhusbruk samt tål de stora tempväxlingarna och därefter ner via t ex extra monterat stuprör (125 mm dia) från kanten av övre taket ned till min ingångspanel på utsidan av huset. Hur skall jag snyggast göra nedföringen av koaxkablarna från mitt tak ner till ingångspanelen, är mitt förslag av extra stuprör med inte för kraftiga böjar lämpligt förslag?
    Som ni ser på bilderna så har jag en ganska "stökig" husmodell med ett tak som sticker ut cirka 1 meter från väggen och dessutom två taknivåer på vägen ned till ingångspanelen.

    Eller räcker det helt enkelt med att bunta koaxkablarna på takstegen som jag gjort på bilderna och sen ha t ex ett stuprör i metall som jag monterar på utsidan av huset där kablarna kommer ner från övre taket och låta det "antennstupröret" gå hela vägen ned från övre taket och ner till marknivå vid ingångspanelen?

  2. Kan jag t ex använda mig av takstegarna (dra jordkablar från masterna på taket till översta takstegen och sedan ny jordkabel från översta takstegen ansluten till nedmatningsröret där kablarna kommer att dras (om det blir den lösningen) fram till ingångspanelen eller SKALL man dra jordkabeln hela vägen från masterna parallellt med kabelbunten på takstegen hela vägen ned (via t ex ett extra stuprör med jordkabeln på utsidan eller insidan av stupröret) till ingångspanelen (som självklart jordas med eget jordspett och dessutom förbinds med husets huvudjordskena i elskåpet ca 3 meter från ingångspanelen.)? (Likaväl som jag har en jordskena inne i mitt labb som förbinds med solid kopparledare alternativt kopparband via genomföringen i vägget ut till ingångspaneln, som t ex på dessa exempel

  3. Är 16mm2 solid kopparledare att föredra framför t ex 25mm2 galvad solid stålledare? Om jag väljer kopparlina måste jag väl ta hänsyn till risken för galvanisk korrision och använda mig av t ex blymellanlägg i anslutningarna mellan t ex åskledaren och maströret samt åskledaren och takstegen och likaså stupröret (om jag väljer en sån som nedledare/kanal för koaxbunten från övre takkanten ned till ingångspanelen)?

    Jag köper nog det mesta av åskledarmaterialet (hållare, koppar- eller stålkabel m m) från OBO Bettermann som jag har bra erfarenheter av och som har riktigt bra material och info på deras hemsida:
    OBO Bettermanns katalogdel för åskskydd med många bra exempel på lösningar samt bra produkter
    Sidan 114 har t ex bra exempel på nedledarelösning.
    Sidan 285 och framåt har en massa bra produkter för själva nedledningssyustemet
    (t ex koppar- resp stålnedledare och olika varianter av hållare som passar mitt tak med betongtegelpannor)
    Även detta dokument från OBO innehåller en hel del bra tips och material.

Min målsättning är att ingångspanelen dit alla koax- och andra styrkablar från taket kommer ner skall se ut som t ex denna lösning:
Exempel på bra ingångspanel

Här är en till snygg och proffsig installation av genomföringspanel med åskskydd


Puih det här blir stökigt men jag vill gärna göra en så bra och säker installation som möjligt även om det år svårt att få till det med t ex en ringledning runt hela huset. Det är INTE målsättningen att skydda anläggningen från en direktträff av blixt utan snarare från spänningar som uppstår från nedslag i närområdet och även från ledningsöverförda överspänningar samt att ha ALLT jordat till samma punkt (dvs huvudjordskenan som sitter i mätarskåpet på utsidan av huset).

Konstruktiv kritik på vad jag gjort fel/tänkt fel samt förslag på lösningar emottages tacksamt. :)

Vy från toppen av taket där masterna sitter samt takstegen - 2.jpg Vy från det nedre taket som visar koaxbuntens väg ned från övre taket.jpg
Koaxkablarnas väg ned från övre taket ned till ingångspanelen.jpgKabelgenomföring till villan - 8 - Det rostfria elskåpet där all åskskyddsmo.jpg
Kabelgenomföring till villan - 9 - Det rostfria elskåpet där all åskskyddsmo.jpg
 
Last edited:
Jag själv har funderat på samma problem.

Jag har satt upp en vertikal på nocken av ett 1 1/2-plans hus. Det enda jag gjort är att dra antennkabeln på utsidan av taket ned till marken. Där ligger den några meter löst direkt på backen till en koppling från vilket jag dragit kabeln till radiorummet. Kopplingen lossas när det är fara för åska.

Jag inser att min lösning inte alls är tillräcklig. Det riktiga lösningen blir dock komplicerad och omfattande. Exempelvis att gräva ned en ledning runt huset, går inte hos mig, då jag bor i ett radhus.

Så frågan är om det är värt att göra något mer, när man inte kan göra den bästa lösningen.

Genom att jag inte har kabeln ansluten till utrustningen när åskan går, så kommer eventuella inducerade spänningar i antennen inte in i huset. Vad som händer vid en direktträff, vet man ju aldrig.

Jag korsar mina fingrar och hoppas på det bästa när åskan går.
 
Last edited:
Yepp, jag pratade lite med en åskskyddskonsult förra hösten och enligt honom så är det egentligen inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett skydd mot direktträff på en normal villa.

Däremot är det viktigt, vad jag förstår, att ordna med grovskydd och mellan/finskydd på inkommande el (i elskåpet) samt antennkablar (med t ex dom transientskydd som jag nämnde ovan) som går in i huset OCH att jorda dom till samma punkt + en ordentlig jord i form av flera jordspett. Helst också en ringledare men det är nästintill omöjligt i mitt fall också.

Jag jobbar vidare med min lösning och postar fler bilder under hösten när arbetet fortskrider.
 
Back
Top