Åskskydd vid balanserad matning?

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,
Jag är en blivande amatör och tänker sätta upp en dipolantenn med stegmatning och känner mig lite osäker på hur man löser det här med skydd mot åska och statisk elektricitet. Jag bor i ett enplanshus och antennen hamnar i princip mitt över huset.

Är det någon som har lite bra tips?

Se bifogad bild hur jag tänkt mig det.

1 = VP-rör för att leda matarledningen genom takpannorna och genom vindsutrymmet ner till rummet där jag har radion.
2 = Kopplingsdosa där jag kan koppla bort antennen t ex vid åskväder.

- Nu undrar jag om jag skall göra något mer, t ex gnistgap till jord eller dylikt? Hur gör man det med en balanserad matarledning?
- Skall jag i så fall göra detta på utsidan av huset?
- Skall jag jorda radion?
- Hur jordar man i så fall?

Mvh,
// Åke
 

Attachments

  • antenn.png
    antenn.png
    21 KB · Views: 230
Till att börja med är det mycket svårt att göra något som skyddar effektivt mot en "direktträff" av åskan.

Professionella installationer som konstrueras för att klara en "direktträff" använder likströmsjordade antenner samt överspänningsskydd i koaxialledningar. Man utnyttjar dessutom att anpassningsnät och "baluner" vanligen är likströmsjordade samt att en "stationsjord" med mycket låg impedans ingår i installationen.

Att använda en brytare som skiljer av antennen från resten av systemet är en bra början,
och vill man göra det bättre så använder man en omkopplare vilken jordar antennen när den inte används.
Sätter du omkopplaren utanför huset så ökar skyddet för radioutrustningen, samtidigt som brandrisken minskar.

Dock bör man se upp när antennfeedern dras genom vinden och trossbottnar, eftersom
man då riskerar att en gnista eller i värsta fall smält metall kan antända något i utrymmet. Om det går att
använda obrännbart material för genomföringarna är det att föredra.