Åskskydd

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej,

Den senaste veckan har varit väldigt intensivt med åska. En dag hade vi 19000 nedslag i södra Sverige. Jag sökte lite i forumet och vi har ingen tråd angående hur man åskskyddar sin station. (det finns rätt mycket på spridda trådar)

Vad jag har hört i grannskapet så är det tydligen en amatörstation som fått allt sönderslaget via jordledningen.

I grannbyn var det nedslag i ett hus som man absolut inte kan säga borde ligga åskkänsligt och det ska ha slagit i TV antennen för att sedan tända på vinden då kabeln fattade eld

Jag lägger in några länkar med bra läsning och hoppas att det efterhand fyller på till en informativ tråd.


roys tekniksidor

Åskskydd - Thunderguard

Håkan SM7WSJ
 
Låt mig komplettera med den här sajten: Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning
Här kan man studera lite hitorik om åska, dessa natur och olika möjligheter att skydda sig mot åska.

Själv tror jag att kunskap i hur åskan beter sig, dess släktskap med hur HF beter sig kan göra att man fattar rätt beslut om hur man skall ksydda sig. Dvs ju mer man kan, ju färre myter man tror på ju bättre förspännt har man att klara Tors härjningar.

Ett exemple är att om man har gummistövlar så skyddas man mot åska, trots att den slår flera tusen memter genom den bästa islolatorn, luft, men sanningen är att gummistövlarna isolerar oss från spännigskinnander i marken om åskan slår ner en bit bort, några km. Att stå med benen ihop ger samma fördel. Ett problem är at dessa myter har en viss sanning men förklarar inte hur de funkar.

Vi skall inte blanda ihop direktträff med den strömstöt som nedslaget sprider omkring sig i marken.
En amatörstation med flera "ben" i marken är mer sårbar än om man bara har ett ben i marken. Således ett extra jordspett kan göra saken värre, då de andra jordategen, telefon, elnät, och antenn ändå finns. Skall du ah flera ben i marken så skall de kortslutas, och det är huvudmeningen i sajtens åskskyddteori. Kortslut alla ben, marken har för stor resitans för att göra detta..

Skall du ut och gå, dra en sladd mellan skorna så kortslutes den spänningskillnad som kan uppstå.....eller gå med bara en fot i marken.
Är du en häst eller en ko, ja då blir det extra stor spänningskillnad melklan benen, och de kan ju inte ha gummistövlar eller stå med benen ihop. Och vi vet ju att djuren skadas av åska.


Vi trodde ju alla att när Tor bytte från hästvagn med järnhjul till en ny Volvo XC 90, att det skulle bli slut med den här åskskiten, men vad vi bedrog oss. Han borde byta från hammare till plastklubba om han nu skall slå hela tiden.
 
Då uppstår frågan om någon byggt en åskvarnare?
Det har visats byggbeskrivningar där man lyssnar på 10 kHz, eller helt enkelt mäter laddningen i luften.
Har själv tännt göra något sådant medn inte fått ur tummen.
Någon?
Med någon form av sådan mätare kunde men då bli varnad.
Annars är ju S-metern en bra varning, när åsksmällarna börjar bli S9+ kanske det är dags att bryta.
 
Back
Top