Åsktider

sm6vyk

New Member
Hej, tyckte det var dags för en ny tråd som passar årstiden som kommer.
Hörde dom första åskknallarna igår eftermiddag, lite väl tidigt, eller...
Pratade med en amatör i Backamotrakten, han hade fått några saker
sönderbrända, dock ej radion tydligen.....

73 de sm6vyk.. :(
 
Det där med åska kan man nog diskutera i oändlighet. Tycker det var bra att du tog upp det.
Är själv fundersam på hur man ska hantera åskan.
Jag för min del lämnar aldig (förutom de gånger jag glömmer) koaxarna i riggen under sommarhalvåret. Kan vara bra att ta ur dem på vintern med, det händer ju trots allt ibland att man får åska även då. Minns för några vintrar sen när en Tornado gick inte långt härifrån att det åskade samtidigt.

Men hur ska man göra med jordningen då?
Jag har hört och läst en del i detta och har fortfarande inte helt klart hur man ska göra.
Det enda jag vet är att man ska jorda shacket.
En stor kopparplåt 2m under backen med jord in i shacket alternativt ett jordspett.
Detta skyddar ju våran utrustning + att man kanske slipper åskbollar i källaren eller var man nu har shacket.

Men hur ska man göra med antennerna/masten???
En del säger att man ska jorda det ordentligt så att blixten tar snabbaste väg ned i backen.
En del säger att man inte alls ska jorda det för att då blir grejjerna mer som något åskan kommer att söka upp som närmsta väg till jord och att om man får en direktträff på antenner på skorstenen tex så kommer det att kunna ha ödesdigra konsekvenser på saker och ledningar i huset.
Jag vet inte hur man ska göra med detta men är villig att läsa om andra har råd.

73 Magnus
 
Lite åska...

Idag var det tydligen lite åska i Tyskland.

73 de SM6VYF/Arne
 

Attachments

  • 200406092000_cmslyntoday.jpg
    89,8 KB · Views: 197
Ja, det är inte bara radion jag är rädd om numera. Första smällarna för i år (snart en månad sen) tog med sig mitt ADSL modem från Bostream och deras xstream tjänst... Kostar 2000 :-
Fick tag på ett beggat modem och körde det ett tag med försiktighet..
En kväll så var det klart ute... Satt och jobbade i schacket.... Sen small det till och såg hur det slog en blixt ur min server/brandvägg. Jaha- tänkte jag. Då var det dags igen... Mycket riktigt...
Modem + två nätverkskort och en port i hubben paj.. 20 minuter senare var det klar himmel igen.
Så nu är jag inne på modem två. Men två modem inom en månad... Inte illa va! ;)
Numera drar jag ur vid minsta misstanke till åska samt alltid när jag åker hemifrån.
Lite trist eftersom jag skaffade mitt abbonemang med fast IP-adress för att kunna ha en server..
Det får bli en vinteraktivitet...
Radioprylarna är alltid urdragna när de inte används...

Det där med jordning är som andra säger en gåta. Men jordning för HF är ju ett måste.
Nåväl... Tänkte bara bidraga med min lilla historia om åskhändelser i år.

73
 
Åsktider = Alltid...

Nu börjar ju högsäsongen för åskaktivitet. Det är sant.
Men man går aldrig säker...
I fjol vinter drabbads jag av ett åskväder som tog både pre-amp och rigg.
Tror det var i Januari.
Så man går aldrig säker....
Efter det pluggar ur allt om jag åker hemmifrån, vinter som sommar.

Vi ses på Bolmen.
Och på Backamo Field-day i Augusti.
73,s de Peter sm6vkc
 
Back
Top