Asynkrona radioamatörer sparar frekvensutrymme?

SM7MCD

Well-Known Member
För de som blev amatörer för några tiotal år sedan hade radiobanden en helt annan karaktär än de band vi möter idag.
Tidigare fanns det alltid ett brus av signaler där det fanns många som ropade CQ. Idag hör man ganska sällan denna brusmatta av signaler, inte ens på kortvågen… om det inte är test.

Jag kommer ihåg på 70-talet då man knappast behövde någon gradering på radioskalan, man hörde direkt var bandgränserna låg. Idag är det nästan omöjligt att höra detta, inte ens myndigheterna verkar bry sig om att lyssna heller, kanske bandgränser håller på att försvinna också i avregleringens tidevarv.

Men om man tittar på hur ett QSO börjar idag jämfört med för 30 år sedan ser man en tydlig tendens.
Förr satt man och lyssnade och vevade VFO-ratten och hoppades att få höra en ”kul” signal. På detta sätt satt hundratals amatörer och lyssnade över banden, samtidigt som hundratals amatörer satt och hade QSO eller ropade CQ i hopp om att få ett svar. Alla letade efter en ledig frekvens att få igenom ett QSO på.

Frekvenserna var synnerligen upptagna, även på VHF- och så även på UHF emellanåt. Att hitta en ”ledig” frekvens var minsann inte lätt.
Kommunikationen var synnerligen synkron, dvs man ropade och fick svar direkt, varvid ett QSO kunde utbytas. Även då man provade att förbestämma ett QSO, var kommunikationen iregel alltid synkron. För många avslutas däremot trafiken asynkront, dvs man skickar ett QSL-kort.

Tittar man på hur trafiken ser ut idag finns det en stor skillnad, nästan all trafik inleds med en asynkron kommunikation. Man har bestämt tid och frekvens sedan tidigare. Lyssnar man på kortvåg och även upp på VHF – UHF är det väldigt många QSO:n som är startade asynkront.

Ett typexempel är clustertrafiken, massor av amatörer sitter och bevakar uppdaterad asynkront kommunicerad information, för att vid intresse för en signal direkt ropa på den frekvensen tillsammans med alla andra som också sett informationen.

Den asynkrona trafiken via cluster, mail och chatt blir med ens synkron då kanske tusen amatörer ställer in angiven frekvens inom några sekunder, synkront över hela klotet, och ropar på ett svar. Att notera är att frekvensen vid sidan om den angivna frekvensen är fortfarande tämligen tyst, och kommer så att förbli. Dvs det finns fortfarande ingen som lyssnar utanför den frekvens som angavs i den tidigare informationen.

På liknande sätt är det med de olika sk. ringar som finns, kommunikationen utanför ringen är asynkron, för att på ett givet klockslag växla till synkron kommunikation på en förutbestämd frekvens.

Man kan då fundera på om detta är negativt eller positivt för amatörradion? Personligen gillar jag själva ”fiskandet” i etern, att testa vem som svarar, men samtidigt noterar jag att även hos mig börjar eller slutar de flesta QSO:n med ett mail eller chatt.

Men bortsett från vad jag gillar så kan man lätt konstatera att den asynkrona hanteringen av trafiken innan radion aktiveras möjliggör att vi drastiskt kan minska våra frekvensband. Det finns absolut ingen som helst anledning att ha 300 kHz på 80-metersbandet, man klarar sig säkert med 50 kHz om vi utvecklar den asynkrona kommunikationen ytterligare.

På följande sätt kan övriga band reduceras utan att det påverkar annat än att logistiken av den asynkrona kommunikationen bör förfinas, samtidigt som ett kösystem bör införas vid övergång till synkront utbyte av signaler via radion, allt för att spara tid och frekvens.

Det kanske är så att sättet att kommunicera förändras så mycket att vi enkelt kan tidsmultiplexa huvuddelen av trafiken. De flesta kör radio med tillgång till Internet, och har loggprogram som kan kommunicera, det borde gå att logistiskt ordna ett kösystem till alla i en test eller pile så att en maximal del av amatörpopulationen får möjlighet till ett störningsfritt QSO.

Dessutom slipper vi problemet att försöka att utbilda alla humanister i elementär teknik, äntligen kan amatörradion bli ”för alla”… eller?

Men finns det ingen fördel med den synkrona kommunikationen då? Jo, en mycket viktig sak finns att notera, den asynkrona kommunikationen inför tidsfördröjningar som den som sitter och söker trafiken synkront lätt tar sig förbi. På så sätt är det möjligt för en driven operatör att alltid vara först, alla som förlitar sig på den asynkrona informationen kommer alltid efter.

Slutsats:
Utvecklingen de senaste åren har gjort att vi kan använda våra frekvenser otroligt effektivt, alltså borde vi kunna lämna tillbaka en stor del av vårt frekvensområde, eller?



Enligt Wikipedia: Asynkron innebär att ett skeende interagerar med ett annat skeende, men helt oberoende av det andra skeendet. Motsatsen är synkron, då skeendena koordinerar med varandra i tiden.
För att enkelt tydliggöra detta kan man jämföra att skicka ett SMS-meddelande med att ringa ett telefonsamtal. Skickar man ett SMS meddelar man sig asynkront, eftersom mottagaren behöver varken få eller agera på meddelandet direkt. Ringer man däremot måste mottagaren svara för att meddelandet ska nå fram, alltså synkron kommunikation.
 
Nja - QSOn har väl alltid varit synkrona, det ligger ju i själva begreppet ;)

Förr så synkroniserade vi oss via anropsfrekvenser istället för via det obskyra Internet.
Det är väl just anropsfrekvenserna som mist sin helighet - folk ligger ju numer och genomför hela QSOn på t.ex 3750 kHz.

Hoppas inte att utvecklingen skulle få oss att sluta trastugga - det långa goda samtalet är ju en utrotningshotad form av kommunikation.

mvh
Bengt / SM0KBW som skriver detta medans han lyssnar till Gomorronringen;)
 
Jag ber att få Tacka Dig Leif/MCD, för ett intressant inlägg.
(För det är väl Leif som Du heter? Jag fick "Leif" från callboken...)

Jag har varit ganska länge från amatörradionbanden nu. Jag har varit QRT i ca 5 år. drygt 3 år innan dess var jag också tyst. Och då var jag väldigt länge tyst - ca 20 år. Man kan säga att min aktivitet har gått i perioder. Först lyssnade jag bara 1958ca-1965, sen fick jag cert och började sända 1966-1977. Sedan QRT tills åren 2000-2003 - sen tyst igen, därefter aktiv nu fr.o.m. april 2009.

Visst har trafiken på banden förändrats genom tiderna, det är sant. Och visst har t.ex. Internet betytt både det ena och det andra för amatörradion. Sedan ska vi inte heller glömma att den yrkesmässiga trafiken har tystnat åtskilligt på kortvågen. Nu är det sateliter, vhf och mikrovågor som gäller för nyttotrafiken - ofta via kommunikationssateliter. Rundradiotrafiken på kortvågen har också minskat i samma takt. Det är inte så många rundradiostationer som förr. Allt det här betyder en hel del för oss. Det är inte lika mycket QRM från "nyttotrafiken" som förr. Det smala 7 MHz var t.ex. ett fruktansvärt band när alla rundradiostationer satte igång.

Men jag tycker att Du Leif överdriver när det gäller slutsatserna om oss själva. Åtminstone så målar Du upp en karikatyr där vissa tendenser överbetonas och det gamla vanliga som förr hålls tillbaka.

Efter 5 års tystnad satte jag igång med radion igen igår, på det nya QTH:et. Det jag hade, och fortfarande har, är en liten 10 watts transceiver Kenwood TS120V. Antennen är bara en simpel plastsolerad tråd, 25 m lång, som går direkt från antennatunern (mfj-949E) ut genom fönstret mot vårt garage mittemot. Ingen antennhöjd, inga isolatorer och tråden är klämd i fönstret mellan fönsterbågar av metall. Apparaterna är inte ens jordade. Ingen proffsig dx-station, alltså.

Ändå går det mycket bra att "fiska". När jag satte upp grejerna gjorde jag det bara för att kunna lyssna på banden. - Ändå kan jag mycket väl köra QSO på QSO, baserat på CQ från min sida eller CQ som jag hör ute på banden. Och cw:n verkar leva lika intensivt som förr. Det är bara jag som har blivit så dålig och ringrostig på telegrafin... Jag hörde min barndomsvän Anders/SM2ECL på 80m avverka det ena spontana cw-QSOt efter det andra och jag fick vänta länge innan jag kunde klämma mig in för en liten pratstund.

Jag måste säga att jag är mer överraskad över allt som verkar vara så lika som förr. De schemalagda ringarna har t.ex. alltid funnits. Det var dessa AM-ringar som jag först lyssnade på 80m, under sena 1950-talet.

Självklart har ssb:n förändrat trafiken i grunden på cw:ns bekostnad. Men det hände successivt redan på 1970-talet. Sen har ju väldigt många av oss fått det materiellt bättre och riggarnas prestanda har därmed ökat. Man köper numera sina anläggningar. Självbyggen med drivande oscillatorer, höga spänningar och blossande slutrör börjar bli sällsynta.

Jag glömmer inte SM2ACG/Sören, också en barndomsvän från grannbyn Svanstein. Han körde på det tidiga 1960-talet med gamla militärapparater och hade t.ex inga instrument för antennavstämningen. Det enda som indikerade att hf:en gick ut till antennen var en liten naken metalltråd som stack ut vid sändarens antennutgång. På den tråden tafsade Sören med pekfingret, och om det fräste och rykte ordentligt så gick det "mycket kräm" ut till antennen. Om han körde mycket radio någon kväll så luktade också bränt fläsk i det lilla rummet...

Internet tycker jag berikar amatörradiohobbyn. Jag har hela tiden datorn uppkopplad samtidigt som jag kör radio. Det här forumet t.ex. är alldeles förträffligt som stöd till min amatörradiohobby. Mailväxling och diskussioner på Internet inspirerar till mer aktivitet på banden, tycker jag.

Slutligen tycker jag inte att banden ska krympa.
Allt är bra som det blir nu. Med bredare 40m-band,
fler nya band än förr ... o.s.v.

Glad påsk på denna skärtorsdag
73 de Örjan
 
Jag ber att få Tacka Dig Leif/MCD, för ett intressant inlägg.

Men jag tycker att Du Leif överdriver när det gäller slutsatserna om oss själva. Åtminstone så målar Du upp en karikatyr där vissa tendenser överbetonas och det gamla vanliga som förr hålls tillbaka.
*
*
Jag måste säga att jag är mer överraskad över allt som verkar vara så lika som förr. De schemalagda ringarna har t.ex. alltid funnits. Det var dessa AM-ringar som jag först lyssnade på 80m, under sena 1950-talet.
*
*
Internet tycker jag berikar amatörradiohobbyn. Jag har hela tiden datorn uppkopplad samtidigt som jag kör radio. Det här forumet t.ex. är alldeles förträffligt som stöd till min amatörradiohobby. Mailväxling och diskussioner på Internet inspirerar till mer aktivitet på banden, tycker jag.
*
*
Slutligen tycker jag inte att banden ska krympa.
Allt är bra som det blir nu. Med bredare 40m-band,
fler nya band än förr ... o.s.v.

Glad påsk på denna skärtorsdag
73 de Örjan

Tack själv Örjan för ett intressant svar, visst finns det delar i mitt inlägg där jag spetsar till frågeställningen lite, men endast i syfte att tydliggöra min frågeställning i detta debattinlägg.

Dock finns det en allvarlig tanke, fortsätter vi att renodla den asynkrona delen av trafiken så når vi snabbt en påtaglig besparing av våra frekvenser, till fördel för oss som vill köra enligt den gamla skolan och fiska i eterhavet lite mer på chans.

Vi som gillar att köra enligt den gamla skolan har ändå ingen större nytta av de amatörer som kör asynkront då de ändå inte förväntas svara på ett allmänt anrop, enklast är därför att man utvecklar den asynkrona trafiken så att den automatiskt genomför maximalt antal QSO:n på kortast tid.

Kanske är den asynkrona trafiken framtidens trafiksätt?

Glad påsk
Leif
 
...fortsätter vi att renodla den asynkrona delen av trafiken så når vi snabbt en påtaglig besparing av våra frekvenser, till fördel för oss som vill köra enligt den gamla skolan och fiska i eterhavet lite mer på chans.

Vi som gillar att köra enligt den gamla skolan har ändå ingen större nytta av de amatörer som kör asynkront då de ändå inte förväntas svara på ett allmänt anrop, enklast är därför att man utvecklar den asynkrona trafiken så att den automatiskt genomför maximalt antal QSO:n på kortast tid.

Jag förstår uppriktigt inte vad Du menar, Leif.
Vem är det som "renodlar den asynkrona delen av trafiken" ?

Och vem ska
"utveckla den asynkrona trafiken så att den automatiskt
genomför maximalt antal QSO:n på kortast tid." ?

Och hur ska det gå till?

Jag vet inte om Du skämtar med mig,
men Du skiver faktiskt "...Dock finns det en allvarlig tanke..."

Amatörradiotrafiken är levande och allt levande utvecklas och förändras. Ett exempel: När SSBn på allvar kom i slutet av 1960-talet var det som en revolution. Plötsligt blev telefoni något som kunde mäta sig med telegrafin när det gäller dx-QSOn. Och cw:n minskade sakta i intresse till SSBns fördel. Tjusningen med AM och dess enkelhet och "hifi"kvalitet försvann också i ett nafs. Upplevelsen av trafiken på banden blev en helt annan, men det blev inte "sämre" för det. Vi radioamatörer ville ha det på det nya sättet.

Utvecklingen går framåt, allting förändras, ingenting står stilla. Men samtidigt tror jag att det alltid har funnits inslag av "asynkron trafik". Jag var redan på 1960-talet frustrerad över radioamatörer som inte svarade på mina anrop. Det var faktiskt vanligt redan då. Kanske lika vanligt som nu? Det fanns också ringar som inte tog emot nykomligar som ville ropa in sig.

Självklart har också Internet förändrat trafiken på banden, men har Internet försämrat trafiken på banden? - Jag tror inte det. Det har nog alltid funnits människor som velat kommunicera på det sättet som just Internet bäst erbjuder - och dessa människor är inte heller egentligen intresserade av amatörradion. På det sättet kan faktiskt Internet vara en konserverande faktor för amatörradion. Den "gamla" amatörradiotrafiken kanske renodlas ute på banden?

För mig som använder amatörradion på mitt eget "gammalmodiga" sätt är ham-forumen och emailen på Internet ett stöd och en inspirationskälla, då jag kan prata runt amatörradio med andra radioamatörer... Och så har det ju alltid varit med t.ex. telefon och brev via postverket. Uppgjorda och planerade QSOn, s.k. SKED har ju alltid förekommit och har alltid varit ett helt normalt inslag i hobbyn.

Nä, jag är varken rädd eller fundersam över utvecklingen. Visst förändrar sig amatörradion i takt med allt annat som förändras. Men mycket - om inte det mesta - finns ändå kvar. Ett bra exempel på något som finns kvar är cw:n. Trots att man kan bli certifierad radioamatör med alla befogenheter - utan krav på färdighet i cw - så lever faktiskt cw:n vidare!

Tänk på en helt annan företeelse. Vi började se film på VHS-kassetter. Nu är VHS-kassetterna ute och man ser istället på DVD-skivor. En stor förändring, kan tyckas. Men inte blir filmupplevelsen sämre för det. :)

73 de Örjan
 
Last edited:
Det pratas ju mycket om Internet idag, detta att man kan kommunicera med varandra kors och tvärs över klotet. Det som är fantastiskt med Internet är att den stora massan har tillgång till det, det här med att kommunicera worldwide var ju endast förunnat oss radioamatörer tidigare. Där för har jag aldrig fått någon kick eller aha-upplevelse av denna internetkommunikation. Detta höll vi radioamatörer på med på sextiotalet, det var bara det att vi gjorde det trådlöst med gamla telexmaskiner. Internet är ju till viss del trådbundet och det gör det lite "omodernt" i mina ögon och det var väl kanske av den anledningen att jag aldrig tyckt att det är så märkvärdigt.
 
(Filosofivarning)
Det finns fördelar med Cluster och andra Internet-företeelser. Men också nackdelar. Jag kan t ex se att mängder av "freeloaders" ökar - dvs amatörer som bara "snyltar" på andras trägna (old-school) sökande över banden. Freeloaders sparar bandbredd, det är sant, för dom kommunicerar aldrig i onödan. Dom GER aldrig nåt tillbaks, det är aldrig dom som lägger en DX-spot på ett cluster. Dom ser DX-spotten, vevar in rätt frekvens, smäller igång PA:t och hugger DX:et om dom kan.

Oftast är dom rätt kassa operatörer. Motstationens arbetssätt och signal behöver dom inte ha dechiffrerat, heller inte QSL-infon - den finns ju på clustret - dom ska bara komma igenom och byta RST. Och det gör dom. Oftast rätt hänsyslöst, och ofta/gärna med onödigt hög effekt.

Att det pågår annan trafik 2 KHz från DXet bryr man sej inte i, man ger allt man har i QRO-väg. Att DXet säger UP5 eller LA4X ONLY struntar man i. Det blir dom vassa armbågarnas tid.

Och ja, så har det alltid varit - med en skillnad: det tog tid innan en pile-up blev olidlig förr, p g a att de gamla infovägarna var slöare (telefonlistor, sambandsfrekvenser på andra band, t ex). På 6m och uppåt var DXet ofta long gone (eller okörbart) när varningarna slog igenom fullt ut, p g a öppningarnas korta natur.

Med Internet blir det pileup av både seriösa old-skool DXare och blodiglar på en halv sekund. Ögonblickligt kaos, liksom. Med vassare armbågar än tidigare, och med en råare ton än tidigare.

Fruktansvärt tidseffektivt för dom med QRO-stationer, dom får sina diplom på rekordtid.

Och det är väl just det det handlar om - att man inte har tid längre, och att saker ska skötas "effektivt". Flertalet hams har rätt bråttom nuförtiden, känns det som, och att köra ihop ett WAS eller ett DXCC på t ex 6m från SM tar TID. Om man gör det old-school style.

Tid behövs nämligen då. Tid att lyssna på ett DX, förundras över DXets snygga CW, notera var och hur han/hon lyssnar, hans preferenser när det gäller motstationer, vilken rytm han har, om han är öppen för "smicker" - t ex att han lyssnar bättre om man anropar honom/bokstaverar sitt call på hans eget språk...

Man behöver tid att lyssna efter andra stationer i samma område, eller t o m ett F2-hopp längre bort...

Tidsfaktorn är nog rätt avgörande. Man har i dessa tider inte tid att vara en bra operatör, helt enkelt - en operatör vars teknik hellre än antal watt ger DX-kontakter i loggen.

Men: nånstans trivs jag med att de supereffektiva håller till på nätet i stället för på banden. Låt dom slå ihjäl varann på DXets frekvens :cool: så försöker jag med mina 5W ett par KHz NER istället...och hoppas på att DXet lyssnar där också när han tröttnat på kaoset som Internet skapat. Vem vet, han kanske bara är på semester och har all tid i världen?

Mycket funderingar som startades av denna tråd. Tack! Sorry om det blev OT och långrandigt.
 
Jag tycker inte att detta är OT, tycker att du väldigt tydligt beskriver hur detta återspeglas på dagens trafik. Jag vill visa på att det finns möjlighet att gå vidare med att använda olika vägar att kommunicera.

Det är alltid lättare att välja väg vid en vägkorsning om man vet vart vägarna går...

Leif
 
Back
Top