Ata Carnet

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Tänkta ta lite grejor med mig till 9A (Kroatien) på semester. HF rig, transverter, vhf antenner...ska köra med bilen...

Vad behöver man ha med sig att klara sig genom tullarna?

Tack
SM7VZX
 
En kopia på ditt certifikat.

Rätta mig om jag har fel :)

// sa6aun

Var får man sitt certifikat numera? Den senaste jag har gäller tillstånd till 20031231. Vad tror ni hur reagerar en tullman när man ser sånt certifikat...
 
ATA-Carnet känns väl lite overkill, men ta gärna ett snack med Handelskammaren där du bor. Det KAN vara en bra utväg om grejorna är värda mycket pengar och OM du passerar gränser till/ska befinna dej i icke-EU-länder. Liten varning dock - ATA-carnet kostar pengar att få skriven, och det är inte säkert att Handelskammaren har tid att skriva den medans du väntar. En speditör kan göra jobbet, men det kostar ännu lite mer.

Vilka länder passerar du? Det är inte troligt att du kan få nån tullare i ett EU-land att intressera sej för en Carnet (TIR- eller ATA) eftersom dom a) aldrig finns på plats b) inte begriper vad Carnet:en är bra för resp vad som ska göras med den. För den *ska* behandlas vid varje gränsövergång för att vara giltig - om jag minns rätt.

När det gäller certifikat/tillstånd så tycker jag PTS:s följebrev är direkt fjantigt - bara ett enkelt sätt att retroaktivt befria sej från den avskaffade licens/tillståndshanteringen. Nonsens. Den som inte har kvar sitt originaltillstånd från pre-2003 (och vem har det?) - vad ska han göra? Skriva ett eget? En ovänligt sinnad tullare/byråkrat utan kännedom om radioamatörverksamhet hade troligen bara avfärdat det "följebrevet" som falsarium.
 
Har get upp när det gäller ATA...det kostar tillräckligt mycket att man ger upp...

Ska försöka ringa PTS imorgon och se vad de kan göra? Jag ska till E7 och 9A och det följe brevet är inte värt mycket där...

ATA-Carnet känns väl lite overkill, men ta gärna ett snack med
Handelskammaren där du bor. Det KAN vara en bra utväg om grejorna är värda mycket pengar och OM du passerar gränser till/ska befinna dej i icke-EU-länder. Liten varning dock - ATA-carnet kostar pengar att få skriven, och det är inte säkert att Handelskammaren har tid att skriva den medans du väntar. En speditör kan göra jobbet, men det kostar ännu lite mer.

Vilka länder passerar du? Det är inte troligt att du kan få nån tullare i ett EU-land att intressera sej för en Carnet (TIR- eller ATA) eftersom dom a) aldrig finns på plats b) inte begriper vad Carnet:en är bra för resp vad som ska göras med den. För den *ska* behandlas vid varje gränsövergång för att vara giltig - om jag minns rätt.

När det gäller certifikat/tillstånd så tycker jag PTS:s följebrev är direkt fjantigt - bara ett enkelt sätt att retroaktivt befria sej från den avskaffade licens/tillståndshanteringen. Nonsens. Den som inte har kvar sitt originaltillstånd från pre-2003 (och vem har det?) - vad ska han göra? Skriva ett eget? En ovänligt sinnad tullare/byråkrat utan kännedom om radioamatörverksamhet hade troligen bara avfärdat det "följebrevet" som falsarium.
 

Om du har ett amatörradiocertifikat utfärdat av PTS som även är kombinerat med tillståndsbevis för användning av amatörradiosändare där giltighetstiden för tillståndet har utgått kan du använda PTS följebrev enligt nedan. Där finns information om att det inte längre råder tillståndsplikt för amatörradio*sändare i Sverige och att tillståndet gäller även om tidsgränsen har gått ut.

•Svenska: Följebrev Amatörradio - svenska (pdf, nytt fönster)
•Engelska: Följebrev Amatörradio – engelska (pdf, nytt fönster)

Detta hjälper inte mycket eller hur?
 
Precis. Vi är lämnade vind för våg - efter att i alla år lydigt betalat rätt stora pengar för både det ena och det andra. Vi som hade specialtillstånd för 6m betalade nog 3-4000 bara i tillståndsavgifter från 1989 och framåt. Lägg till avgiften för det vanliga tillståndet.....

Man kan tycka att dom i a f kunnat bistå med en underskriven kopia på det senast utfärdade tillståndsbeviset, plus ett följebrev värt namnet, rent innehållsmässigt.

Innan dom avsäger sej bekantskapen med amatörerna som f d födko, liksom.
 
Last edited:
Pratade med 0505-13100 (Eric SM6JSM), han ska skicka ett papper(någon slags licenc, de har använt tidigare i sammanhanget) så ska vi se hur det går...

PTS, kunde man bara lämna meddelandet, semester tider, så skulle de återkomma....

Annars, Eric dvs. SSA var väldigt hjälpsam, brevet kommer på posten i vecka...
 
Back
Top