Återvinning, återbruk, bygg själv

SM4FPD

Well-Known Member
Förr försökte man finna delar i köket, exvis plastlådor att bygga, hatten till kaviartuben kunde bli en ratt.
Jag har försökt se användning av en del saker.
Hoppas jag lyckas få med bilderna nu då.
Två bilder visar spolar gjorda av plastburkar. Spolarna är tänkt att använda vid tillfälliga antennexperiment, och jag ahr gjort ett antell, den gula med 30 uH är lindad med RK1,5 för att få avstånd mellan varven använder jag en RK 0,75, som sen lindas av när hvudvudtråden är fixerad.
Tråden fixeras med smältlim. Brukarna har innehållit saneringsmedel för mobil toalett. de är c:a 90 mm i diameter och ungefär lika stor lindningslängd. Med ett spolberäkningsprogram beräknar man induktans och väljer tråd. 15, 30 och 60 uH var målet. de hamnade rätt bra vid uppmätning.
Allt för stel tråd går inte då burken, spolstommen, ger med sig. Men spoarna duger gott i fält för portabelexperiment.

Andra bilden visar ett sätt att åternvända locken från mjölkförpackningar.
Bara locken ger smådels fack för att sortera lla skruvar när man skruvar isär något. Man kan limma flera lock på en platta för ökad stabilitet, det är ju obra om an råkar riva ner dem på golvet.
Bilden visar även hur jag pillat bort den fasta delen från mjölklådorna och limmat dessa på en platta, svart, därmed får amn små dosor emd lock att smla smågrejer i.

Ja ja! vissa dricker ju inte mjölk, men då får man väl hitta på något annat då.

Visst kan det finnas små saker att nyttja, med lite fantasi kan man gör akul saker. Även användbara.

de
SM4FPD
 

Attachments

  • Spolar 1.jpg
    Spolar 1.jpg
    82,7 KB · Views: 33
  • Smådelsförv 1.jpg
    Smådelsförv 1.jpg
    88,1 KB · Views: 35
  • Spolar 2.jpg
    Spolar 2.jpg
    95,4 KB · Views: 33
Jag trodde det var kork i vinflaskor....
Men det går väl att förvara vågledarvätska i vinflaskor.

Vore kul att se och läsa om liknande och konkreta saker som ni andra gjort.
Ett tag använde jag en vit plastplatta som man har vid oljemålning, c:a 100 x 80 mm med sex fördjupningar i, där kunde man hålla ordning på alla små skruvar.
Den har försvunnit av nån anledning.

På senapstuben är det rikigt snygga rattar, kruxet är bara att få till en axelingång, kanske gjuta in en infettad 6 mm stång, med plastic Padding eller så.

Annars har man ju sett spolar på 1,5 l PET flaskor, lite sladdriga kanske.
Ibland används en glasflask som bottenisolator till en vertikl antenn.

Jag såg någon som använde en eltandborste föra tt engöra fronten på en radiostation.
Där går det ju att byta borsten till en som då får vara för ändamålet.
Istället för tandkräm, en diskmedleslösning.
Går fint att komma åt nära rattar och på rattarna.

SM4FPD
 
Jag vände en plasttratt, uppochner, skruvade ett alurör i pipen uppåt, samt buntbandade tiggtråd på insidan av tratten nedåt. Vipps en GP, och rg58'an hängde rakt ner i mitten med en ferrit omkring, ingen riktig antennkontakt utan ansluten via sockerbit till respektive del, radiator/reflektor. Hängde den upp med en nylonlina mot gardinstång. - Var inget för utomhusbruk men ändå fullt funktionellt.. - Ett tvångsmässigt test från min sida.. - Antennen var för 70cm = korta bitar och hanterbart innomhus.

/Sven.
 
Back
Top