Återvinning av komponenter

Skulle inte rekommendera att använda öppen gaslåga, det är väldigt lätt att bränna komponenter.
Använder själv varmluftspistol eller spis med keramisk häll till sådant.
"Kruxet" med den keramiska hällen är att ställa in rätt temperatur, men "övning ger färdighet".

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag tycker oxå det verkar vara en brutal metod dom använder. Det måste bli en massa giftiga gaser att inandas.
Jag har använder bara "gammeldax" metoder: lödkolv, avlödningsfläta & tennsug. Mest skonsamt för alla.

73/
Lars
SM7HWD

Jag provade varmluftspistol för ett tag sedan, och jämförde med gasolmetoden som jag provade på 80-talet. Gasolmetoden var hemsk, vi var inomhus på vintern och hade fönstren vidöppna. Luktade apa, säkert massor med gift i luften.

Varmluftspistolmetoden provade jag för något år sedan, på sommaren, utomhus. Vilken skillnad! Nästan ingen förnimbar lukt, och komponenterna lossnade mycket enkelt. Om du spänner fast kretskortet i ett skruvstäd eller liknande kan du värma med ena handen och försiktigt bända med en skruvmejsel med andra handen.

Jag vill dock varna för varmluftspistolmetoden, den har en nackdel: Då får en massa komponenter som du genast vill bygga en massa nya projekt av, fastän du har många andra halvfärdiga projekt som skulle behöva avslutas först...

m.v.h.
SM5OCI Per

Back