Återvinning?

SM7DVO

Well-Known Member
Är det någon som vet vilka principer som tillämpas med anropssignaler när en amatör avlider alternativt återlämnar sin signal? En del gamla signaler verkar delas ut igen medan andra förblir vakanta
 
Är det någon som vet vilka principer som tillämpas med anropssignaler när en amatör avlider alternativt återlämnar sin signal? En del gamla signaler verkar delas ut igen medan andra förblir vakanta

Numera delas signalerna inte ut igen, det upphörde för ganska länge sedan om jag förstått saken rätt.
Jag läste något om det för länge sedan, så detaljerna har jag glömt.

Dock torde det säkerligen finns någon här som vet lite mer exakt.
 
Det var i början av 80-talet som återanvändningen upphörde.
Vad jag minns så hade det samband med att en del amatörer låg på TvtR att byta sina signaler.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var i början av 80-talet som återanvändningen upphörde.
Vad jag minns så hade det samband med att en del amatörer låg på TvtR att byta sina signaler.

Då var det väl de tvåställiga som var attraktiva kan tänkas. :rolleyes:

Jag läste i en gammal tråd här från 2011 där det påstås att anropssignalerna inte skulle vara personliga. :D:D
Kan det verkligen stämma? :eek:
Åtminstone fick jag mitt tillstånd på dom premisserna.
Det var dessutom kontroll av myndigheter så att man inte hade haft nå´t fuffens för sig.
Vad man kunde utläsa i den gamla tråden så var det mera stationsplatsen som var det viktiga och inte om operatören hade klart för sig, bara det fanns en annan person som kunde övervaka och ta ansvar.
Har det verkligen gått så långt nu?
Eller är det något som kommer?
Då var det bättre förr...

Tråden: http://www.ham.se/pts-ssa-iaru-nrau...g-om-%E4ndrad-hantering-av-amat%F6rradio.html
 
Last edited:
Anropssignalerna, som enligt internationell praxis faktiskt består av både prefix, distriktssiffra och suffix, är i högsta grad personliga.

T.ex. SA7AOM och SM0AOM är därför helt skilda anropssignaler och pekar på helt olika personer.

"Återanvändning" av suffixet sker alltså. Jag har själv hört signaler i luften med SA-prefix där suffixet tillhört en avliden SM-amatör.

Efter avregleringarna och avskaffandet av tillståndsplikten finns det inte längre några lagliga möjligheter att "dra in" eller återlämna en anropssignal, utan "en gång radioamatör, alltid radioamatör".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Naturligtvis ska vi skilja på prefix och suffix.
Mitt inlägg var mest grundat på detta inlägg (#53) från Bengt i den gamla tråden som jag länkade till.
http://www.ham.se/51738-post53.html

Många suffix finns både inom SA och SM, det är ju naturlig att det blir så.
Ett obetänkt förslag i samma gamla tråd var att slopa en SM-signal då en SA-signal fått samma suffix! :eek:
Den du, Karl-Arne!
Då skulle din signal vara ett minne blott och snart min också. :D
Läs gärna hela den gamla tråden. Den har ett stort underhållningsvärde, om inget annat.
 
Ett obetänkt förslag i samma gamla tråd var att slopa en SM-signal då en SA-signal fått samma suffix! :eek:
Den du, Karl-Arne!
Då skulle din signal vara ett minne blott och snart min också. :D

Om jag istället får en 2-ställig SM-signal skulle jag kunnat överväga saken.

Bengt/EQL har uppfattat saken helt rätt.

Principiellt sett så tillhör anropssignalen radiostationen, alltså den fysiska radiosändaren eller radiosändarna. Anropssignalen som ska användas av operatören anges i "stationslicensen".

Att radioamatörerna låtit sak och person glida ihop så att numera "licensinnehavaren" är den som är bärare av anropssignalerna får skyllas på traditionens makt.

En lätt kuriös infallsvinkel på frågeställningen fanns i de brittiska licensbestämmelserna på 1930-talet. Där fanns alternativet att den som av någon anledning själv inte ville avlägga prov för certifikat kunde anställa en person med tillräckliga kvalifikationer för att hantera stationen, men med stationens eller arbetsgivarens anropssignal.

Det skulle vara intressant att parallellförflytta detta "tänk" till dagens situation; att den som t.ex. "behövde" ett DXCC eller en topp-placering i en contest kunde lägga ut detta på entreprenad och sedan bara kassera in QSL-korten.

Kanske ett sätt för klubbar eller privatpersoner med skakig ekonomi att förbättra finanserna...?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag klippte ut de rader som handlar om anropssignaler ur PTS undantagsföreskrifter som nu gäller:

* Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet, eller tidigare av amatörradiotillståndet.

* Sändare- och mottagarestationens anropssignaler ska användas i början och i slutet av varje radioförbindelse.

* Anropssignalerna ska också upprepas med korta mellanrum under pågående radioförbindelse.

* Automatiska amatörradiosändare, till exempel en radiofyr, repeater eller sändare för positionering ska alltid kunna identifieras genom att en anropssignal regelbundet sänds med morsetelegrafi eller röstmeddelande eller på annat sätt.

* Anropssignalen ska ange vem som är ansvarig för den automatiska sändaren. Den som startar eller använder automatiska amatörradiosändare ska ha eget amatörradiocertifikat och egen anropssignal.


Det går nog inte att skriva på något annat sätt nu när PTS väljer att lämna över administrationen på ideella föreningar.

En sak som inte längre har stöd i föreskrifterna är juridisk person t ex radioklubb som tidigare erhöll prefixet SK. I gamla tider utfärdade Televerket en SK-signal för vilken en sk stationsansvarig, sedermera trafikansvarig person kopplades. Det var den fysiska personen som ansvarade för all radiotrafik som avvecklades med SK-signalen.

Vi minns också hur allt var noga reglerat huruvida icke licensierade skulle få möjlighet att vid kortare tillfällen under överinseende använda någons annan radiostation, privat eller en klubbs.

Under den period som PTS inte hade ett tydligt utpekat tillsynsansvar så blev det mesta möjligt och enligt ett brev från PTS så fanns inte stöd i lagen för att hindra en icke licensierad person att använda amatörradiosändare under förutsättning att det fanns en radioamatör som påtog sig ansvaret för all radiotrafik som avvecklades med dennes anropssignal.

Den möjligheten är kanske tilltäppt nu i och med den nya skrivningen i PTS föreskrifter och det är kanske bra. Dock råder det ev ett oklart läge när det gäller det som vi förr kallade "second operator" i samband med JOTA eller liknande. Samma sak med radiosamband där det förekommer att en klubb lånar ut radioapparater till icke radioamatörer men som använder en anropssignal som är knuten till en radioamatör.

Läser jag vad PTS skriver; "Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet, eller tidigare av amatörradiotillståndet." verkar det dock vara solklart vad som gäller men jag läser också i senaste numret av QTC sid 44 i Styrelsens protokoll; "SM4YRH har ställt en fråga gällande reglerna för 2nd-operator i samband med utgivandet av PTSFS 2012:3. Kommentar; SSA ser inget hinder till att som tidigare låta personer utan tillstånd köra som 2nd-operator..."

Ja vad gäller egentligen?

/Bengt
 
Last edited:
SSA ser inget hinder till att som tidigare låta personer utan tillstånd köra som 2nd-operator..."

Ja vad gäller egentligen?

/Bengt

SSA kanske inte ser några hinder, men PTS kan i varje fall i teorin, ha invändningar.

Formellt sett så har "second-operator" trafik inte varit tillåtet sedan länge.
Skulle författaren till föreskrifterna velat att det åter skulle bli tillåtet skulle det stå något annat än
"Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal" i PTSFS.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Formellt sett så har "second-operator" trafik inte varit tillåtet sedan länge.
Skulle författaren till föreskrifterna velat att det åter skulle bli tillåtet skulle det stå något annat än
"Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal" i PTSFS.

Intressant. Jag gjorde initialt samma tolkning när jag skrev om lagen på Pristo/SK0MGs förstasida, vilket ifrågasattes, så jag kollade upp med SSA och här är deras svar:

Hej Erik, du eller ni kan kan lugnt köra vidare med "second operator". Givet att det i närheten av 2:nd-OP
finns en radioamatör som övervakar trafiken som körs av 2:nd-OP.

/Jonas

Erik Zalitis skrev 2012-10-27 12:55:
> Tjena
>
> Jag har en fråga om det ni skrev på er hemsida den 1 oktober angående de nya amatörradiolagarna:
>
> "c) Den som startar eller använder automatiska amatörsändare (dvs. repeatrar) ska ha eget amatörradiocertifikat och egen anropssignal."
>
> Ska detta tolkas som att det inte längre är tillåtet att köra "second operator" på våra repeatrar? Hur kommer då JOTA kunna fungera framöver?
>


--

Föreningen Sveriges Sändareamatörer - SSA
Jonas Ytterman, SM5HJZ (...)
 
Last edited:
I princip.
Men i praktiken är det nog helt riskfritt att köra på amatörbanden utan certifikat vare sig det är som "second operator" eller på annat sätt.

Orsaken är det ointresse som visas för radioamatörernas skyldigheter från myndighetshåll.

Risken är dock att detta framöver kommer att motsvaras av ett lika stort eller större ointresse för radioamatörernas privilegier.
Då är det emellertid så dags...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I princip.
Men i praktiken är det nog helt riskfritt att köra på amatörbanden utan certifikat vare sig det är som "second operator" eller på annat sätt.

Orsaken är det ointresse som visas för radioamatörernas skyldigheter från myndighetshåll.

... Vilket många säger har att göra med att vi inte längre behöver betala avgifter för licensen. Men... under sommaren (2012) hade vi problem med folk som låg och störde på repeatrar i Stockholmstrakten. Till sist reagerade faktiskt PTS genom följande svar som jag fick av en medlem av SK0MGs styrelse:

"PTS lyssnar och känner till vad som händer på olika frekvenser, t.ex. 145.725 och 27.555 MHz. När det behövs kan PTS pejla och spela in trafik. Om någon gör allvarliga fel kan det bli aktuellt med rättsliga åtgärder mot den som har gjort fel.

Det är inte ok att sända på fel frekvenser eller med för hög effekt eller att avsiktligen störa annan radiotrafik.

M v h
Christer Streiffert
Handläggare

Post- och telestyrelsen (PTS)
Spektrumavdelningen
Radiotillsyn"

Det har varit hyffsat lugnt på repeatrarna sedan dess.
 
Last edited:
I samband med remissbehandlingen av nya PTSFS undantagsföreskrifter skrev ESR i sitt remissvar detta:

"I sammanhanget vill ESR också framföra att användningen av amatörradiosändare i
certifikatsinnehavares närvaro och på dennes ansvar i samband med t.ex. radioklubbars aktiviteter, scoutläger och utställningar sedan länge utgör ett odefinierat tillstånd. Ingenstans i 3 kap 10§ finns det reglerat om, och i så fall under vilka former, en person utan amatörradiocertifikat skulle kunna få använda en sändare i dessa sammanhang.
Enligt bestämmelsernas bokstav är därför f.n. sådan användning inte tillåten, vilket innebär en påtaglig skärpning från tidigare författningar och praxis.

ESR önskar därför att myndigheten formulerar en lämplig författningstext för att kunna legalisera den användning som trots allt förekommer i praktiken. ESR är dock tydligt med att en sådan regel inte får kunna tolkas så att organiserat missbruk av frekvenserna blir möjligt."


PTS svarade:

"PTS får endast ställa kompetenskrav på den som handhar en amatörradiosändare. Andra krav kan ställas för att uppnå effektiv frekvensanvändning. PTS kommer att utreda frågan vidare i den kommande revideringen av undantagsföreskrifterna om användningen av amatörradiosändare i närvaro av en certifikatsinnehavare i samband med t.ex. radioklubbars aktiviteter och scoutläger."

Den enda rimliga tolkningen av detta är att PTS i dagsläget inte tillåter "second operator".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PMFJI med ett smärre sidospår, som nog ändå hör till en diskussion av det här slaget:

När jag själv en gång hette 5Z4MX och besökte en annan 5Z4:a, körde jag ett QSO med min egen signal från den gode vännens station. Han var engelsman och åberopade sedan brittiska bestämmelser, enligt vilka mitt QSO skulle införas i hans loggbok i st f i min egen.

Utan att då i detalj komma ihåg vad vår egen B:53 (?) föreskrev på den punkten tyckte jag instinktivt att QSO:t s a s var mitt, samtidigt som jag insåg att en loggbok egentligen är en "stationsdagbok". Jag minns f ö en artikel i äldre ARRL-handböcker där det visades att t o m ett CQ skulle skrivas in i loggboken - något för en flitig contester idag att bita i!

73,
Rolf
SM5MX
 
Fram till 2002 skulla alla utsändningar från en brittisk amatörradiostation
"loggas", även obesvarade CQ. Din 5Z4-kollega tänkte helt rätt.
Inget kunde dock hindrat dig att föra in QSO:t även i den egna loggen.

Sedda i jämförelse med andra länder är de nutida svenska amatörradiobestämmelserna unikt kortfattade.
Den vägledning som egentligen skulle behövts existerar inte alls.

Jämför man med B:90-tiden där mycket detaljreglerades som den dåvarande amatörradiopubliken insåg som "sunt förnuft".

De allra flesta hade förmodligen klarat sig lika bra utan denna reglering. Men Televerket såg helheten och tillhandahöll denna vägledning till alla.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag skriver in i loggen när jag gör ett CQ och sedan i anmärkningskolumnen om jag inte får något svar.
Får jag svar blir det en ny kolumn med "svarsstationens" anropssignal o s v.

Jag fyller f ö anmärkningskolumnen flitigt med kommentarer.

Exempel: STATION CALLED: HZ1AB CALLED BY: x OTHER DATA: Ej svar. QSO:ar bara W-stationer!

Min radiodagbok är en försvenskad kopia av ARRLs loggbok.

Jag anser att loggboken inte bara är en QSO-dokumentation utan också en "stationsdagbok" där jag t ex dokumenterar uppgång i konditioner och "döda" band.
En yrkessjukdom jag har släpat med mig som f d sjötelegrafist och operatör på kuststationer.

73
Bengt
SM6APQ
 
SM6APQ; Är det en egenhändigt försvenskad loggbok du har? Stor som en liggande A4?
Kanske rentav digital också?
Skulle vara kul att få veta lite om layouten.
 
Apropå loggböcker...

Jag kör med modell post-it eller annan tillgänglig papperslapp där jag antecknar Call, Fq, Mode, signalstyrka, datum och tid för att sen efterhandslogga det hela på QRZ.com.

QRZ's loggbok är god nog för vardagsloggande av vilka stationer man haft QSO med, även det man talat om får plats att antecknas :)
 
Back
Top