Återvinning?

SM6APQ; Är det en egenhändigt försvenskad loggbok du har? Stor som en liggande A4?
Kanske rentav digital också?
Skulle vara kul att få veta lite om layouten.

Igge de APQ.
Loggboken är en något modifierad ARRL skriven i Word och precis som du skriver; liggande A4.

Skickar med den som bilaga. Du kan själv ändra årtal och anropssignal eller modifiera ytterligare.

73
Bengt
SM6APQ
 

Attachments

  • Radio Log. SM6APQ.doc
    72 KB · Views: 132
Pappersloggar skall det vara och inga digitala nymodigheter som kan tappa minnet.

Jag använder två snarlika loggblad som APQ. Ett blad i äldre tappning för museistationen och ett mer modernt för radiorummet med egenbyggd radioutrustning. Det moderna bladet är liggande A4 med väl tilltagen ytan längst ner för kladdanteckningar m m. Det är här div hörda signaler hamnar eller annat som snappas upp mellan förbindelserna. En sorts kombinerad logg och dagbok.

attachment.php


Bladet här ovan är avsett för museistationen och mer anpassat för 1940-talet. Dock har QSA/QRK fått ersättas av RST p g a att motstationerna som kan förstå och avge riktiga rapporter numera är få. Jag tror att texten på bilden ovan är läsbar. Här i södra änden av Sverige anges tiden av förklarliga skäl normalt i Skånsk Lokal Tid (SLT).

Jag har använt de båda typerna av loggblad under lång tid och har samtliga förbindelser sedan 1969 noterade på papper. Loggbladens brännmärken efter lödkolven skvallrar om olika byggprojekt under årens lopp. På baksidorna kan man ibland finna scheman och skisser. Många blad lider av fläckar från kaffekoppen. Jag noterar gärna fakta som motstationerna sänder och då särskilt de som använder egenbyggd utrustning och hur de är uppbyggda. Ibland med rör men också med halvledare.

Sorry för ev off topic men å andra sidan är ju bladen avsedda att fyllas med anropssignaler.

/Bengt
 

Attachments

  • Logg1.jpg
    Logg1.jpg
    48,8 KB · Views: 699
Pappersloggar skall det vara och inga digitala nymodigheter som kan tappa minnet.

Nåja, en paperslogg riskerar ju alltid att försvinna eller brinna upp, likväl som en server kan krascha och förlora data.

Pest eller kolera? -själv väljer jag tyfus.
 
Är också en pappersloggare i 1:a hand, särskilt då man kör / P sommartid. Skriver även in loggarna i efterhand på datorn för att få lättare att få koll på skickade QSL-kort m.m.
 
Slut på JOTAn med andra ord?

Njae, det är väl en tolkningsfråga.
"Den som använder amatörradiosändare" behöver väl inte vara den som pratar hela tiden. Om en licensierad amatör börjar, avslutar och övervakar QSO:t så är det ju han/hon/hen som använder sändaren. Så JOTAn går nog säker.
 
Njae, det är väl en tolkningsfråga.

Detta är problemet i ett "nötskal". Bestämmelserna har blivit så kortfattade att de lämnar stora tolkningsutrymmen.

Är det någon som t.ex. vet hur mycket sändaruteffekt som är tilllåten inom de svenska amatörbanden, eller vilken undertryckning av övertoner eller spuriouser som är minimum?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ang anropssignaler

En trend som man kan höra på tex 80m är att många SA amatörer har tagit efter Norska o Danska kollegor, dvs man säger bara tex 4IVE 6XXX osv det verkar som om man skäms för sin SA signal.
Varför många LA & OZ har bort rationaliserat sina Prefix kan man ju undra? de kanske ser 80 mtr som lokaltelefon och att de bara hörs i den ring de deltager i :rolleyes:
de SM4IVE
 
Loggbok igen...

Ett litet tips!
Jag printar ut mina loggblad på en skrivare och använder färgade A4-papper - en färg för varje år.
Sätter sedan in "bladen" i en ringpärm. Det blir sedan relativt lätt att hitta ett QSO eller gå igenom ett visst års aktiviteter.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Jag noterade fältet med "Titel och namn" i SK7LT-loggen.

Man får anta att utländska amatörer primärt är "Mr" med kanske någon tysk "Herr" eller "Herr Doktor".

Hur det är i Sverige sedan "Du-reformens" genombrott återstår att se.

En och annan Radiokommissarie (Rk) kanske kan fångas in, samt någon återstående grånad seniorkonsult eller Överingenjör (Öi). :)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ibland nämner motstationen faktiskt sitt yrke. Särskilt vanligt är detta när jag använder de gamla sändarna med tidstypisk svaj på tonen. De drar till sig old timers som ett flugpapper där en hel del operatörer har bakgrund som gnist på sjön, jobbat på kuststationer eller pensionerad FRA-personal. Alltså den kategori människor som genom sitt yrke lärt sig att höra på tonen vem som anropar utan att invänta den formella anropssignalen. Fartygstelegrafist B. Nilsson kan det stå. Jag har också fångat in snickare och bagare i min logg. Kanske kan nästa stora fluga på 80 m bli Yrkesjakten i analogi med Kommunjakten. Numera förvånar ju inget en längre...

/Bengt
 
Ja med stickers för radioförbidelser med arbetslösa, sjukskrivna och Fas 3:are kanske?

Men allvarligt talat så hade det ju öppnat för oanade möjligheten att ställa intelligenta frågor till motstationen samt att berätta om vad man själv pysslar med i det civila. Bara det vore ju ett enormt framsteg i en tänkt normaliseringsprocess av amatörradiohobbyn.

Det mesta som avhandlas nu är ju bara 5NN TU och i bästa fall namn och QTH. Ganska torftigt om man tänker lite djupare på det vi gör när vi kör radio?

/Bengt
 
Det vore ett bra inslag i "normaliseringsprocessen".
QSO:n som innehåller lite mer än 5NN TU har ju lite mer bestående värde.

Kommer sent att glömma den norrman som jag träffade på 40 m för något år sedan, och som hade en så fin telegrafistil att jag bara måste fråga: "flott cw, är mr yrkestelegrafist?". Det var han mycket riktigt, och ett nästan timslångt utbyte av erfarenheter från kustradion resulterade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Värst vad ni blivit socialt intresserade nu då? Och diplomjägare! Om man som jag har ett strikt radioteknkiskt intresse är motsttationens yrke totalt ointressant!

Dessutom, hur tillgodoräknas poäng för personer som bytt yrke ett flertal gånger i livet? :)
 
Hej Kjell,

Jo jag har hört att man stulit min fina idé om att avverka meningsfulla QSO och kallar den nu SOCWA. Du kanske kommer ihåg när Kommunjakten drog i gång och jag blev fullständigt överfallen av överenergiska folk som ville ha Lomma Kommun som låg högt upp på Wanted-listorna. Det man krävde av mig var att få en kort rapport och att jag loggade in QSO:na på en hemsida så att de tävlande kunde tillgodoräkna sig poängen. Helt ointressant för min del vilket gjorde att jag höll mig borta från radion ett tag.

Men sedan kom jag på en ljus idé. För att vederbörande Kommunjägare skulle få sina eftertraktade poäng så krävde jag ett riktigt QSO i utbyte där namn och QTH och div annat skulle utbytas under 10 min om jag minns rätt. Regler togs fram av mig och det blev så klart ett himla liv från folk som saknade humor och var så insnöade på sina kommuner att det blev rent komiskt.

Nu har man tänkt om och det är kanske bra. Jag har lyssnat en del men gillar inte alla dessa tillrättalagda aktiviteter där det skall tävlas i allt. Jag vill inte tävla så jag avstår gärna.

/Bengt
 
Sture skrev; "Om man som jag har ett strikt radioteknkiskt intresse är motsttationens yrke totalt ointressant! "
----

Inte alls, inte alls, man kan ju råka på en Radiokommisarie eller radiotekniker och då finns ju förhoppningsvis gemensamma intressen. Sådant händer ju ibland när man är på fest och frågar bordsgrannen -Öhhh vad gör du? Jag är tomatsodlare. Ja då blev det nitlott.

Många provade yrken måste betyda ökad livserfarenhet ge många poäng Sture. ;)

/Bengt
 
Hej Kjell,



Nu har man tänkt om och det är kanske bra. Jag har lyssnat en del men gillar inte alla dessa tillrättalagda aktiviteter där det skall tävlas i allt. Jag vill inte tävla så jag avstår gärna.

/Bengt

Ska man avstå under ett helt år från 80m då? Nej jag gör nog inte det, men jag får kanske vara mer selektiv i mina i mina radioförbindelser. SKD är ju bara under ett par timmar och det är lite mer avslappnat även om en del taggar upp sig inför "den stora dagen".
 
Amatörradio är en hobby och det skulle vara skönt att slippa prata jobb då i alla fall. Man är inte heller sitt yrke, så att prata om saker som man är intresserad av säger mer om vem man är.
 
Back
Top