Atmosfäriska störningar, QRN

SM4FPD

Well-Known Member
Jag tänkte reda ut lite om dessa saker, det finns myter tro och föreställningar om vad atmosfäriska störningar är.
QRN är det väl inga konstigheter med, så gott som alla radioamatörer menar då åska och urladdningar i atmosfären.
I min gröna ungdom fick man ofta hör av de äldre som "visste allt" att olika kostliga ljud på korvåg var atmosfäriska störningar, det kunde låta som en motorbåt, pysa puttra smattra kvittra etc.
I vissa fall kunde man höra fiskebåtarna utanför Lysekil på kortvåg1, dvd 1,6 - 3 MHz på träradion. Ett mullrande ljud som påminde om en båtmotor.... I andra fall hörde man röster som sände AM och pratade om fiske. Det senare var förstås fiskarna som hade gränsvågsradio.
Att fiskebåtarna skulle sända ut sitt motorljud betvivlade jag redan då......
Men att atmosfären kunde orsaka konstiga sändningar med motorliknande ljud är ju knepigt... det trodde man tydligen förr åtminstone....
Idag inser jag givetvis att det var någon form av fjärrskriftsändningar.. Och F1, frekvenskrift kunde ju "puttra" i en AM-mottagare.
Ibland var stora starka BC-stationer utsatta för Atmosfäriska störningar, och då var det Fading man menade. Störningen i fråga var förändringar i den normal vågutbredningen. Inte att atmosfäriska oljud störde sändningen.
Jag lyssnar en del på 1950 kHz under förmiddagarna, och ibland kör morgon QSO, det visar sig att brusnivån stiger vid 08 - 09 tiden, nästan som av en strömbrytare som slås till kan bruset stiga 7 S-enheter.
Knappast lokalt då min motstation hör liknande.
Så frågan till forumet är om bruset vi hör som vi kallar atmosfärsikt brus, kan ändra sig så fort?
Hur alstras atmosfäriska störningar som brus?
Eller är det vågutbredningen som ändrar sig så att man hör exvis brus från stan 5 km bort?

Tänkte att vi kunde kanske komma fram lite i det här ämnet med alla goda kunskaper och låga erfarenheter som finns här.

de
SM4FPD
 
Intressant. Jag kör nästan aldrig 160 på morgnarna. Däremot 80. Där sjunker bakgrundsbruset kraftigt ett tag efter att solen gått upp. Då kan man höra knäppar från avlägsna häststängsel, som tidigare varit dränkta i brus.

/Roland
 
Back
Top