Att bedöma en radiostation

SM4FPD

Well-Known Member
Jag upphör aldrig att förundras hur folk bedömer sin nya radiostationer.
"Den ena låter jättebra och den gillar jag", kan det heta, men "TRX xxx låter lite burkigt och den gillar jag inte".
Men vad folk egentligen gör, är att prova högtalare.
Det är i första hand högtalaren i riggen som bestämmer hur den låter.
En liten rigg med ynklig högtalare som dessutom har många resonanser låte ju illa.
En finare radio som IC-7800 som har en lite tryckammarhögtalarlåda sittande invändigt , låter rent, resonansfritt och fylligt.
den gaml IC-735 har en gansk välgjord högtalarinstallation med en liten kammare dämpad och med lämpliga ljudhål, låte skapligt.
En billig radio med en klen 50 mm högtalare med liten megnet direkt monterad i plåthöljet låter illa.

Så skall man bedöma vad olika apprater går för skall de givetvis köras med samma högtalare.

Helst då en bra högtalre väl dämpad från resonanser och med skapligt frekvnsområde.
Jag köpte en gång tre små högtalre på en loppis, avseda till en hemmabionläggning, 20 kr för tre, och de var utmärkta.

SM4FPD
 
Jag kör också med externa små hemmabiohögtalare.
Riggar med högtalaren i locket riktade rakt upp fungerar dåligt anser jag.
Somliga talar om externa riktigt stora högtalare med separata förstärkare men det är nog att överdriva lite. Kanske kul när man lyssnar på BC-stationer.
Sitter man nära högtalaren så har jag märkt att ett bredbandselement fungerar bättre än högtalare med två element där ett av dom är en diskant som bara väser av förstärkarbrus.
 
Jag minns när jag hade repat en YAESU FT-277 eller FT-101, en gång för länge sen. (en riskokare)
Jag kollade CW-filtret och lyssnade på en bärvåg som jag kunde svepa med VFO:n.
När CW filtret var inne skulle ju signalen försvinna eller minska kraftigt i högtalaren vid kanterna.
S-meten gick ner snyggt vid fitlerflankerna, men ljudet i högtalaren ökade i styrka altefterssom S-metern gick ner.
Det visade sig att just där tonen skulle försvinna hade högtlaren en av sina många resonanser, kraftiga sådana, så ljudstyrkan ökade när ljudet egentligen skulle ha minskat kraftigt.
(Ja ! AGC var avstängd vid detta prov.....)
Så resonnstoppar på en dåligt högtalare i ett dåligt montage kan vara både 10 - 25 dB starkare, än de skall vara.
Klart att telefoni låter apa då.
Dyra CW-filter som folk köpte, och som gav dåligt resultat.
Det visade sig att högtalen satt i bottenkåpan på radion, en bottenkåpa som även hade massor av kylgälar.
Dessa var nära högtalaren, genom att sätta silvertejp på gälarna 5 - 8 cm runt om högtalarn började den låte skapligt.
Så bara en någotsånär baffel kan ge underverk på ljudet.

Förr hade radioapparater en tjock filt limmad på högtalarens baksida, jag tänker på träradio och vissa plåtradio.
Filten har ett akustiskt motstånd och därmpar högtalarens resonanser. (detta var även ett dammskydd)
Myten om att just trälådan skulle ge ett bra ljud är just en myt man än idag hör.....

Även kommersiella radiostationer har ofta skithögtalare.
Men där är ju tanken att ljudet via 600 Ohm:s utgången skall vidare...

SM4FPD
 
Back
Top