Att bli kortvågslyssnare, vad krävs?

ranstam

Member
Hej

Jag har haft lite funderingar på att börja med amatörradio, men tänkte börja med att bli lyssnaramatör och se vad det handlar om, och om det är något som passar mig.

Det jag skulle vara intresserad av är kortvår, 80/40m. Den stora frågan är bara vilka antennkrav som finns. Jag bor i ett bostadsrättshus och saknar möjlighet till några stora antenner. Jag är i princip begränsad till att mitt hus är 15m långt och ca 4m högt, är det möjligt att sätta upp en trådantenn inom dessa mått, och att förvänta sig att få någon vettig mottagning? Skulle samma antenn gå att sända med om man beslutar sig för att ta ett radioamatörcertifikat?

Jag har letat runt lite på nätet, men det verkar som att dom flesta 80m antenner är just 80m långa :/

//Alexander
 
Last edited:
Hej Alexander och välkommen till en kul hobby.

Enklaste antennen är kanske en dipol. En sådan är vad man brukar kalla halvågsantenn, dvs på 80m är den ca 40m lång osv. Dessa brukar funka väldigt bra så dukan nog räkna med gott resultat. Det allra bästa är om du kan upp en bit från taket. Men går inte det så går det inte. Du kommer nog kunna få hyfsat resultat ändå.

Så om du kan tänka dig att köra högre band (30, 20, 17, 15, 12, 10m) så har du ju inga problem med utrymmet. Själv kör jag nog mest på de banden även om min antenn funkar ner till 80m. Oftast når man längre på de banden.

Annars hade jag QSO med en skotte som hade en annorlunda antenn på vinden av utrymmesbrist, kanske är något för dig:
QRZ.COM Callsign GM3HBT

// Åke
 
Last edited:
Ett annat alternativ är ju en vertikalantenn, dvs ett spröt rakt upp.
Men de brukar vara lite jobbigare att få att funka på flera band samt att det är svårare att få balans i systemet med påföljd att HF kryper tillbaka ner i utrustningen och du kan få problem med att du stör din omgivning.

Men utrymmesmässigt är ju en vertikal enklare. Men den syns kanske mer...

Som jag skrev tidigare är nog dipol enklast för dig.

Kan du få till en dipol med balanserad matning (stegmatning) och en balanserad matchbox så kan du med en 15 m lång dipol kunna köra alla band mellan 10-30m utan problem.

// Åke
 
Framför allt kanske man skall framhålla att vad som helst fungerar bättre än ingenting. Med några meter tråd, ut genom fönstret, kan man höra mycket på 80m.

Vad jag menar är att man inte behöver några "super-duper"-antenner för att lyssna på kortvåg. Visst går det bättre med en stor antenn, men skillnaden är faktiskt inte så stor. Speciellt inte vid mottagning.

Själv har jag kört mycket med tunn koppartråd (0,8mm = i princip osynlig), ca. 15 meter lång, spänd mellan fönsterkarmen och ett träd. Som jord har jag använt värmeelementet. Vid sändning krävs det en tuner, men mottagning funkar utan.
Naturligtvis är det långt ifrån en optimal antenn. Men den fungerar helt OK.
 
Har du plats kan du göra enligt råden ovan. Bra antenner om du vill kunna sända när du tagit cert sen, och aldeles utmärkta att lyssna med.

För lyssning är det inte lika kritiskt med rätt längd på antennen eller nödvändigt med antennavstämmare som vid sändning. Det går bra med så mycket tråd du kan få ut från huset och så fritt du kan. Det behöver inte vara en dipol eller andra konstruktioner. Är det svårt att få till så kan man prova med en aktiv antenn.

Några meter lyssnarantenn kan kan man höra rätt mycket med till skillnad mot sändning då det lutar åt 20-40 meter.
 
Helt rätt som TJC & NGL skriver - se till att få ut en bit koppartråd bara så att du kommer igång. Det är först när du skall börja sända som det blir lite mer "noga".
// Åke
 
Välkommen hit, Alexander!
Vi hade ju lite kontakter tidigare på Sv. Elektronikforumet.
Om du har tillgång till vindsutrymmet så tycker jag att du skall spänna upp en tråd där.
Använd el-installationskabel FK-1,5. Det finns på Harald Nyborg, kanske även på
Överskottsbolaget här i stan.
Lycka till!
 
Hej och välkommen hit!
Du har fått ungefär de svar jag tänkte ge. I korthet:vilken antenn som helst är bättre än ingen, så försök bara få upp några meter tråd, gärna utomhus. Inomhus kan funka i stort sett lika bra, men det är förstås större risk för störningar.

Antennens effektivitet är generellt sett av mycket mindre vikt för mottagning än för sändning, eftersom yttre störningar och brus dämpas lika mycket som de önskade signalerna.

Jag vet inte vad du har för mottagare, men tänk på att många resemottagare inte är avsedda att användas med stora antenner då ingångsstegen lätt blir överstyrda av stora signaler.

Själv har jag för tillfället 20 m RK ut genom fönstret på övervåningen och ner på gräsmattan. Signalerna är helt tillfredsställande, men störnivån lämnar en del övrigt att önska. Jag skall dock försöka gå igenom våra egna möjliga störkällor och se vad som kan göras på den fronten. Skillnaden i signalstyrka mellan RKn och 10 m koppartråd inomhus är förresten nästan försumbar.

Har du några planer på mottagare?
 
Hej

Tack för alla svaren!

Jag saknar mottagare idag, och håller på att leta efter något som kunde vara lämpligt. Jag har vid ett tidigare tillfälle provat ett liten "världsradio" utan att kunna höra något annat än dom vanliga radiostationerna på AM-bandet. Som jag förstår det behöver jag en radio som tar emot SSB och CW, på mellan 3.5 till 30Mhz.

Det är dock lite svårt att hitta något för den som är oinsatt, sändare/mottagare finns det ju gott om men sändarfunktionen behöver jag inte. De jag har hittat har dessutom haft en ganska häftig prislapp.

//Alexander
 
Om du kan hantera lödkolven och kan löda ytmonterat (eller vill lära dig) samt är ganska så hemma på datorer så har jag en enkel mjukvarudefinerad mottagare i byggsats för 20 m-bandet som du kan få köpa. (150 kr). Egentligen hade tänkt bygga den själv men jag kan vänta (de finns inte till försäljning just nu).

Fördelen med denna lösning skulle vara att du inte behöver lägga ut så mycket pengar, antennen blir kortare och du kommer direkt in på det roliga med denna hobby, dvs att bygga grejerna själv!

Eric
 
Fördel esns SDR: mycket billig, hemmabygge, kul band, SDR ger många kul egenskaper som traditionella mottagare saknar,
Nackdel: ej heltäckande (vilket rent tekniskt ofta är en fördel!)

Jag skulle rekommendera att ta esns erbjudande om du tror att du kan ro iland det ytmonterade och samtidigt hålla utkik efter en billig heltäckande mottagare för att utforska resten av kortvågsbanden.

Det finns också en hel del web-baserade SDR-mottagare. Jag har inga adresser i huvudet, men Google eller folket här vet säkerligen mer.
 
Back
Top