Att bygga en Web SDR

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Jag har precis övertagit en 25m hög fackverksmast från den lokala Lastbilscentalen. Masten står på ett högt berg ca 1km hemifrån där det också finns lite andra master bland annat från Telenor och vår kommun.
Tanken är att jag tillsammans med vår radioklubb skall sätta en Web SDR i mastcontainern och någon lämplig mottagarantenn i masten så att de som har lokala störningar kan använda mottagaren.
Problemet är att det finns ingen ström eller internet i masten men vi har kanske möjlighet att koppla upp oss via Wifi som finns i grannmasten eller köra det via paraboler hem till mig (fri sikt) om det går.
Strömmen är tänk att ordnas via ett par 100w solpaneler och några fritidsbatterier.
Nu till pudels kärna, jag har nästan noll erfarenhet vad som behövs och är lämpligt att använda, har kollat på Kiwisdr, soft66lite och någon mer.
Det skiljer mycket i pris, strömförbrukningen behöver vara så låg som möjligt, vilket datorkort skall man använda. Om man jämför Kiwis Beaglebone med exempelvis en Raspberry pi 3 B+ så skiljer det mycket i pengar men går Raspberryn att använda till att serva en Websdr. Går det att köra wifi hela vägen hem till mig och vad krävs i så fall. Massor med frågetecken som ni förstår. Vad finns för alternativ när det gäller kombination, pris och strömförbrukning? En annan aspekt är om det är lätta att komma igång utan en massa förkunskaper, helst plug and play vore det bästa men det är kanske för mycket begärt. Kom med synpunkter!
 
Hej Anders!

Grattis till masten, har du gjort en horisontanalys? www.heywhatsthat.com

Jag kan tyvärr inte delge ge dig någon erfarenhet med web SDR, men däremot lite om solpaneler och WLAN.
På min site (som är off grid) använder jag totalt 3 st paneler, dom ger 280 W st vid perfekt vinkel och sol (man bör alltså ta det hela med en nypa salt)
Att använda solpaneler fungerar bra för mig från feb/mars (beroende på snön) och fram till oktober, sen blir dagarna lite för korta och det är svårt att ladda.
Kommer web SDR,en vara online 24/7? I så fall tror jag det kan bli svårt med endast solpaneler hela året.
Finns det ingen möjlighet att som radioklubb få 230 V av kommunens närliggande teknikbod?

För att spara på batteriet då jag inte kör så stänger jag ner allt (förutom laddningen, hi) med ett enkelt SMS-relä som drivs av mitt 12 V 200 Ah AGM-batteri.
Fritidsbatterier är inte att rekommendera till solpaneler, satsa istället på ett eller flera AGM-batterier.
Tänk även på att det finns en uppsjö av dåliga solcellsregulatorer/solceller som kan ge kraftiga störningar och brus fram för allt på HF.
Jag använder polsktillverkade solpaneler från Brukbet, regulator och inverter kommer från Victron Energy och dom stör i alla fall inte på VHF och uppåt. (har inte lyssnat på HF)

Gällande WLAN:
Du skriver att du har fri sikt mellan siten och ditt bostadshus, hur långt avstånd?
Jag kör själv WLAN mellan vårt bostadshus till min site och det är inte riktigt fri sikt (en del träd) och dryga 1 km, men med bra resultat.
Jag använder 2 st länkar/paraboler från Ubiquiti, dom är 30 cm i diameter och går på 5 GHz.
Enda smolket i bägaren är att elektroniken avger brus främst på 144 trots att jag använder skärmat kablage och kontakter.
Så det gäller att tänka sig för vilken elektronik man har i närheten av sin utrustning.
Risken är nog tyvärr ganska stor att du får en del brus och intermodulation från dom närliggande masterna.

73 Kricke
 
Hej.
Sorry för sent svar men såg att mitt svar inte hittade rätt, gjorde väl nåt fel när jag lade in det så jag gör ett nytt försök.
Ingen dum ide med ett sms-relä, prylarna används ju inte dygnet runt.
Vad kör du för utrustning på solcellerna och vilken strömförbrukning rör det sig om?
Har en solpanel och regulator i båten och den stör inte så jag kanske satsar på en likadan regulator för att vara säker.
Jag har ca 1km fri sikt mellan mig och masten.
Kanske bättre att försöka få tillgång till internet i grannmasten då så slipper jag chansa på utrustning som kanske stör, att få ström därifrån tror jag blir svårare men kanske värt ett försök.
I övrigt är det tyst på banden vid masten, kollade med radion i bilen så det verkar bra.
Det jag också funderar på är vilken mottagare och dator som blir bäst när det gäller pris, strömförbrukning och enkelhet så kom med kommentarer ni som har koll på detta.
73 de SM6POP - Anders
 
Hej.
Sorry för sent svar men såg att mitt svar inte hittade rätt, gjorde väl nåt fel när jag lade in det så jag gör ett nytt försök.
Ingen dum ide med ett sms-relä, prylarna används ju inte dygnet runt.
Vad kör du för utrustning på solcellerna och vilken strömförbrukning rör det sig om?
Har en solpanel och regulator i båten och den stör inte så jag kanske satsar på en likadan regulator för att vara säker.
Jag har ca 1km fri sikt mellan mig och masten.
Kanske bättre att försöka få tillgång till internet i grannmasten då så slipper jag chansa på utrustning som kanske stör, att få ström därifrån tror jag blir svårare men kanske värt ett försök.
I övrigt är det tyst på banden vid masten, kollade med radion i bilen så det verkar bra.
Det jag också funderar på är vilken mottagare och dator som blir bäst när det gäller pris, strömförbrukning och enkelhet så kom med kommentarer ni som har koll på detta.
73 de SM6POP - Anders

Hej Anders!

No stress...
Det finns lite info vad jag använder på QRZ.com men efter 4 timmars test behöver batteriets som oftast laddas. (under vintertid)
Men under vår/sommar laddar det även under själva testen + att batteriet håller spänningen bättre vid lite högre temp.
Att driva tex. en Raspberry pi, en SDR, WLAN och lite kringutrustning är så klart mycket mindre strömslukande jämfört med min utrustning.
Så jag är nästan säker på att det borde fungera 24/7, men får du snö på panelerna under vintern får du så klart ingen laddning alls.

1 km fri sikt kommer fungera UFB, helt säkert.

Jag använder en SDRplay RSP2 simultant med TS-2kX och bortsett från att storsignalsegenskaperna är lite sådär, så fungerar den ok.

Lyssnade du på HF vid masten?

73 Kricke
 
Lyssnade 20m från där min mast står.
När jag startade hemifrån inne i staden var brusnivån i bilen s6-7 och när jag kom upp till masten S2.
Det är ju bara en mottagare som jag skall ha där typ KiwiSDR eller liknande.
En sådan med dess tillhörande datorkort vore ju fint men ganska dyrt.
Har sett att Mora kör med soft66lite som är mycket billigare men vad är för och nackdelar samt går soft66lite att koppla ihop med exempelvis en Raspberry?
Räknade med att allt som allt med radio, dator, Wifi-länk, Solpaneler med batteri, antenn, kablage går loss på minst 15.000:-
 
Lyssnade 20m från där min mast står.
När jag startade hemifrån inne i staden var brusnivån i bilen s6-7 och när jag kom upp till masten S2.
Det är ju bara en mottagare som jag skall ha där typ KiwiSDR eller liknande.
En sådan med dess tillhörande datorkort vore ju fint men ganska dyrt.
Har sett att Mora kör med soft66lite som är mycket billigare men vad är för och nackdelar samt går soft66lite att koppla ihop med exempelvis en Raspberry?
Räknade med att allt som allt med radio, dator, Wifi-länk, Solpaneler med batteri, antenn, kablage går loss på minst 15.000:-

Hej igen!

Ja tyvärr sticker det iväg, men solpaneler håller minst 25 år och använder du ett AGM-batteri så bör det hålla + 10 år om det inte töms helt för ofta.
Men varför inte försöka med kommunen? För en klubb/förening kanske dom kan "se mellan fingrarna"?
Är det långt mellan er bod och kommunens?

73 Kricke
 
Hej igen, ser att forumet är öppet igen.
Jodå, det går bra, vi har inlett ett samarbetet med Åmåls Kommun angående nödsamband så det verkar som kommunen fixar el och internet om vi är redo att använda masten och viss utrustning i ett krisläge.
Det har inte hänt så mycket där uppe än för vi väntar på svar från kommunen vad som händer men sedan kommer det nog finnas en IC-706 där som kan köras remote.
73 de SM6POP - Anders
 
Hej Anders!

Men va kul, det låter som det kan bli en bra lösning, win win.
Då räknar jag med att ni även får upp lite yagis för 144 och 432 så ni blir aktiva på NAC, hi.

Lycka till!

73 Kricke
 
Back
Top