Att crimpa RG 59 på en F kontakt

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag köpte mig för ett tag sedan ett antal F kontakter för krimp på Elfa men dom har
ingen kaprotning om hur man ska skala av RG 59 kontakten har nummer 42-204-56.

Är det någon som kan hjälpa mig med någon ritning om hur jag ska göra för att
crimpa kontakten på en RG59 kabel ?

mvh Lasse sm0ydo

Jag har tittat runt på internet och det finns en kontakt som Velleman säljer via tex Svebry electronic som är
väldigt lik den som elfa säljer möjligen så kan det vara så att man behöver ett avskalnimgs verktyg typ abiko
för att få rätt dimensioner mellan dom olika skikten i rg 59 kabeln.

mvh Lasse sm0ydo

En film säger mer än en bild. :(
Själv brukar jag bara använda vass kniv och ögonmått v1.0
Det är väl RG-59 med solid mittledare du har?

Det viktiga är att ha skärmen tillbakavikt och att få dielektrikat plant i botten på kontakten. Klipp inte mittstiftet/ledaren med avbitare då blir det spetsigt och passar dåligt i honan. Använd kabelsax.

Hej men min F kontakt ser inte ut så här skärmen på min kontakt drar man över en hyllsa ungefär som man gör när
man crimper en BNC kontakt med en lös hyllsa som man lägger över skärmen också klämmer men ihop alltihopa
på engång.

Jag köpte mig för några år sedan ett sådant där ställbart avskalningsverktyg men det var inte lätt att ställa in med en
sexkantnyckel för att få rätt skärdjup.

Nu har jag tittat på Ebay och där finns det en del avskalningsverktyg utan ställskruvar och jag hittade något
som hade lösa backar som jag funderade på.

Lasse sm0ydo

Last edited:
Nu tycker jag att du krånglar till något mycket enkelt. Det är väl inte 10-tals kablar du skall slutföra på ackord? Det är ju bara att ta kniven, skala, prova och justera. Varför importera specialverktyg?

Jo det är möjligt att jag krånglar till det men jag håller på och bygger mig en splitter med en del in och utgångar och jag
jobbade på ett företag där jag hade alla möjliga klämverktyg i verktygslådan av proffskvalite
så det är väll därför .

Men jag skulle ju kunna prova med att skala RG59 som man gör när man klämmer en 75 Ohm BNC kontakt
det finns det ju ritningar på internet och på Elfas hemsida.

Lasse sm0ydo

Efter en del trixande så provade jag med att crimpa den svarta RG 59 i splittetn med en F kontakt
Jo det går innerledaren går in ca 10 mm röret i kontakten innan det tar stopp.

Men crimphylsan för skärmen är allt för stor när man ska klämma den och det går inget bra
så jag ska försöka att få tag i andra crimphylsor istället.

mvh Lasse sm0ydo

Lasse,

F kontakter finns i många varianter. Hoppas den du har är avsedd för kabel med dielektrikum av PE (RG- 59) Dielektriket skall passa precis i kontakten.
Om det glappar är kontakten avsedd för 75 ohms kabel med dielektrikum av "skumtyp".
Skala av kabeln ner till mittledaren så den sticker ut ca 2 cm. Tryck på kontakten så att den går in mellan dielektikum och skärm. Trä på hylsan och
kläm till!!. Man frilägger alltså inte skärmen utan klämhylsan går utanpå ytterisoleringen. Klipp av mittledaren så den sticker ut ett par mm.

//Christer

Ringde till Bhiab i Nyköping om lösa crimphylsor och det hade dom men nu väntar jag att få svar
på mail därifrån om detta om lösa crimphylsor .

SM0YDO

F-kontakter till RG-59 , det lättaste är att använda comprision kontakter idag, har funnits på marknaden ca 15 år.
F-kontakter till RG59 med lösa hylsor trodde jag var utdöda för minst 25 årsedan, har inte besiktat en enda anläggning på minst 20 år där jag sett dessa.
Ofta sitter innerhylsa och crimphylsa samman i ett stycke, det finns även olika RG59.
Den svarta som ofta används till videokameror mm med enkelskärm har tjockare ytterhöjle jämfört med den vita med en folie och några fjun utanpå.
Det finns även en siames kabel som har betydligt tjockare isolerning.

Kan ge tipset att besöka www.macab.se de har flera instruktioner på olika moment och kontakter hur dessa monteras.
Dessa instruktioner är framtagan i första hand till elektiker som saknar helt telekunskaper.

Har du problem så titta förbi, har rätt verktyg och kontakter på hyllan sendan 30 år i branchen, se www.cant.se för mera info.

73/sm0mmo
jouni 0706045709

Hej jo jag hoppas på att jag ska få ihop det här projektet jag väntar bara på att jag ska få lön och
så ska jag beställa en näve lösa krimphyllsor för rg 59 ifrån bhiab till kontakterna som jag köpte
ifrån elfa hjättelängesedan för det är så ibland att det kör ihop sig med en del projekt
och man tröttnar och saker blir liggandes ett tag tills man tar tag i det igen och
jag har en radial crimptång för både rg58 och rg 59 hemma.

Dom lösa crimphylsorna som finns hos bhiab finns inte på hemsidan utan då måste
man ringa dit och fråga om detta

Jo jag har varit på macads hemsida och tittat också.

73 de sm0ydo

Det kom ett paket idag med crimphylsor för rg 59 20 st och totalt så gick det på 195 kr ifrån bhiab.

Jag provade en hylsa på rg59 och det var precis så den gick på yttermanteln så det här blir nog bra.

mvh Lasse sm0ydo

Last edited:
Back