Att få RÄTT GAIN och moulation, "lyssna på sig själv"

sluggo

Well-Known Member
Har hört att man kan sända på viss frekvens och kunna lyssna på sin egen modulation via internet.
Denna finess skall ligga i Holland påstås det.

Hur det funkar vet jag inte, men hoppas att någon känner till det, eftersom jag är mån om att låta snyggt och lättläst av motstationen.

Att få läsbarheten bedömd av motstation kan vara som ni vet ganska knivigt.....

Hoppas någon kan komma med info. angående detta och på vilken webbadress man kan nå detta.
73 de SM6KTC Erland
 
Jo, eller här hos SM5SUH: SM5SUH
Det finns säkert fler mottagre som är uppkopplade. Men SM5 är ju ett lagom avstånd för dig.
 
Jag minns att SM0EBP, Börge (silent key) med sin nyinköpa IC-781 demonstrerade inspelningsmöjligheterna med den stationen genom att sända tillbaka lite till motstationen så att man fick höra hur man lät hos honom.
/Ingvar
 
Jag har nog missuppfattat

Hejsan alla tre som svarat mig på min fråga.

Jag har säkerligen missuppfattat det hela.
På dessa sidor (SDR) kan jag lyssna på en massa mottagare, men lyckas inte snappa att jag kan sända genom dom och lyssna hur min egen station låter i etern.
Erland
 
Principen bakom är att du först ansluter till "fjärrmottagaren",
och ställer sedan in en någorlunda tyst frekvens inom ett band som du kan anta att det finns vågutbredning på.

Därefter ställer du in samma frekvens och sändningsklass på din egen sändare och sänder till sist ut något "i luften".

Med en viss fördröjning kommer sedan din sändning att höras i datorhögtalaren, ifall det finns vågutbredning mellan ditt QTH och mottagarens QTH.

Konstigare än så är det inte.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Principen bakom är att du först ansluter till "fjärrmottagaren",
och ställer sedan in en någorlunda tyst frekvens inom ett band som du kan anta att det finns vågutbredning på.

Därefter ställer du in samma frekvens och sändningsklass på din egen sändare och sänder till sist ut något "i luften".

Med en viss fördröjning kommer sedan din sändning att höras i datorhögtalaren, ifall det finns vågutbredning mellan ditt QTH och mottagarens QTH.

Konstigare än så är det inte.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Tack K-A, skall prova detta.
Detta skall funka alltså, det låter jättebra.
Tittade på den länken jag fick av FPD, men kunde inte där hitta någonting om förfarandet .
73 de Erland
 
Jag testade nyss mot den Holländska mottagaren.
Det gick bra att nå fram dit på CW, men då brassade jag visserligen på med alla 5 Watten som jag har till förfogande.
Fördröjningen var kanske "ett par hundra" millisekunder, vilket var mindre än jag väntat mig.
 
Funkade fint

Tack, det funkade ju:)

Konstigt bara att jag inte märkte någon skillnad hur mycket jag drog på med micgain och processor.

Men funkar gör det.
Ha det Erland SM6KTC
 
Att du inte märker något beror på att ALC i din TX kompenserar för hur mycket du drar på.
ALC är ett reglersystem som drar ner om uteffekten tenderar att bli för hög, och håller sändaren på inställd effekt. Vissa riggar har mycket olinjär micgain, och det kan även förklara phenomenet.
ALC ger en form av HF styrd kompression, som ju dock har en tidskonstant, så med mer micgain borde det ändå höras mer i talpauserna, prova igen och håll tyst, ( om du nu kan hålla kakhålet stängt i tio-tjugo sekunder) med PTT intryckt, kanske med ett bakgrundsljud på, då skall du nog hör att micgain ger en viss effekt. Men det kräver då ett visst signal till brusförhållande i den mottagare där du lyssnar, dvs att han har låg störningsnivå.
Man upplever oftast vid vanliga QSO att micgin har liten påverkan, av just detta skäl.

Jag har fått frågan om micgainets linjaritet, och testade just IC-7000, genom att lägga in en ton, (1kHz) från en tongenerator på micken.
Med tonens nivå inställd för att ge 100 watt och micgainet på 100%, inget ALC utslag, kommer så micgainet att minska effekten helt lijärt med inställnigen i procent. Dvs micgain 100% = 100 watt, micgain 50%= 50 watt ner till 10% som ger 10 Watt. Dvs micgainet ger avsedd verkan, men en större insignal så att ALC arbetar försvinner denna lijaritet.
Att köra under ALC sytmets inverkan är en sak vi diskuterat tidigare, så det tar vi inte nu.
 
Att du inte märker något beror på att ALC i din TX kompenserar för hur mycket du drar på.
ALC är ett reglersystem som drar ner om uteffekten tenderar att bli för hög, och håller sändaren på inställd effekt. Vissa riggar har mycket olinjär micgain, och det kan även förklara phenomenet.

Tyvärr tycker jag att det många ggr förklars väldigt dåligt i manualerna hur det här viktiga fungerar.

Jag befinner mig i e-post-QSO med en Italienare som har en IC-775a som menar att han måste öka mic-förstärkningen med min modifiering som jag publicerat, eftersom han inte kan få ALC-mätaren att gå in i det röda området. Jag har försökt förklara att detta är normalt, men p.g.a. språkförbistring så verkar han nu tycka att jag är en taskmört som inte vill ge en steg för stegbeskrivning på modden, medans jag anser att han inte ska modda förän han vet hur det fungerar och vad modden gör... Om det hade stått bättre i manualen kanske mina chanser hade varit bättre...
 
4RNA och 4FPD

Hejsan FPD och RNA.
Tackar för svar och synpunkter.
Det är lärorikt att läsa från er båda, skall följa Roy´s råd att "hålla igen kakhålet" lite:D
när jag provar.

Som RNA skriver så är det mycket dåligt med instruktioner i radiomanualerna hur de skall manövreras.

Många av amatörerna är högutbildade i jämförelse med mig och det skapar ännu mer problem för de som sitter i min situation, både vad det gäller att styra våra tranceivers till både bra mottagning och sändning.

Här finns det kanske inte så många mer än mig...:-) men jag vet att jag inte är ensam om att få jobba hårt för att komma långt och utvecklas inom denna hobbyn.

Självklart åligger det oss att lära oss hur våran radio fungerar innan vi börjar sända, men finslipningen kan vara struligt för oss "gamla gubbar"

Det finns ju många finesser på min station som jag börjat använda, men som inte jag tidigare snappat.
Att jobba med IF SHIFT är ju en otroligt bra grej, likaså DSP som jag redan från början lärde mig hantera skapligt (basic)

Notch filter saknas i min station tyvärr och DSP (16bitars) jobbar i LF delen läste jag, men trots det så går det att ställa mottagningen bra med den.

Läste att jag har möjlighet att stoppa i ett 2.1 eller 1.8kHz SSB filter ytterligare, skall kolla priser m.m.
I menu #14 har jag oxo TX EQUALISER som jag skall lära mig att ställa in så att frekvensen på min röst stämmer bra med min mic.

Ja det finns mycket finesser att lära sig även på denna relativt enkla station, tyvärr är inte de olika fabrikaten så värst lika varandra har jag förstått, så det blir väl att stanna kvar vid denna när man lärt sig att 100% utnyttja och manövrera allt.

Här är ju dessa mottagar stationer på internet väldigt bra att använda så man själv kan lyssna sig fram till bäst modulation och läsbarhet.

Får jobba vidare med allt här. För den som vill läsa mer om sin TS-570D så följ denna länken.
Kenwood TS-570D review - by Thierry Lombry, ON4SKY

Här finns mycket att lära. Om du vill ha översatt till behjälplig svenska så går du till Google språkverkyg som översätter mellan över 20 olika språk.
Ha de gott Erland SM6KTC
 
Last edited:
Anders, jag tror aldrig manualen till en radio kan bli en utbildning i SSB sändarens olika system.
Däremot har det genom tiderna funnits littertur för radioamatöer, oändligt antal med CQ, QST, QTC och ARRL handböcker har i minst 60 år besrkivit allt detta om och om igen.

Lika lite som det står i en handbok för bilen att ok du trycker gasen i bott så finns risk att du åker av vägen komemr det att stå hur relgersystem i en SSB radio.
Däremot står det ju tydligt att man inte skall överstiga ett vissa ALC utslag. det betyder ju faktistk inte att man MÅSTE över ett visst utslag.

Dock min persoliga åsikt är, liksom det du utrycker Anders, att sådana här saker borde vara mer beskrivna, men verkligheten har andra kriterier.

Dock är reglersystem något av det allra svåraste att förklara. Jag försökte själv förstå med ledning av manualen på nya spisen hemma huruvida plattorna var temperturegelrade eller effektreglerade. Gick bet med manualen och får prova mig fram.
Den är temepratureglerad, en vanlig on off termostat, men ändå står det att effekten per platta är från ex 300 till 1200 watt. verkligeheten är on off reglering 1200 Watt eller noll.
 
ALC
ett evigt problem att förklara,

det finns ju andra knep som 10%regeln, dvs. backa ner uteffekten 10% av maximaluteffekt, vilket i praktiken inte märks (0,5dB mindre signal)
och man är troligen i rätt härad vad gäller ren signal.

Dagens ALC presentation är en riktig tankevurpa om man tänker som en användbarhetsdesigner, det vore bättre om amatörradiofabrikanterna gör om ALCpresentationen så att t.ex max ALC skalutslag motsvarar dagens "nålen rör sig bara lite-ALC". Med dagens teknik kan man lätt införa två alternativa presentionsmodeller som användaren kan växla mellan, "traditionell ALC" och "user specific ALC"....

lite billigare än att göra om ALCpeak,power - uteffektskontrollen.
 
Last edited:
Lika lite som det står i en handbok för bilen att ok du trycker gasen i bott så finns risk att du åker av vägen komemr det att stå hur relgersystem i en SSB radio.

Nu är ju handboken till en bil bara grundläggande beskrivning av det som är specefikt för den modellen och hur normal skötsel går till. För att lära sig hur bilen fungerar och konsekvenser av användandet så går man ju på körskola. Motsvarigheten för oss skulle vara att man lär sig hur en radio fungerar och tränar på att använda den innan man får sitt cert. Men jag misstänker att sånna "radikala" tankar skulle möta ganska stort motstånd... :D Lära sig hur radion fungarar och hur man använder den. :eek: Ja jisses vad får man allt i från... :confused::rolleyes:

Om folk satte sig in i hur kranarna verkar på radion alternativt inte köper en radio med fler rattar och menyer än de förstår så skulle det nog inte låta som det ibland gör och behovet av en reset skulle säkerligen också minska.

Kenwood har ibland presenterat en mera ingående beskrivning av vissa apparater, s.k. in depth manual. Klart trevlig läsning även om man inte äger just den modellen. Kanske nåt för klubbaktivitet att gemensamt gå igenom en sådan? Fast nog tycker jag ändå att en sådan manual borde finnas tillgänglig för alla apparater som kostar över 20000kr även om man fick betala en extra 500-ing för den.
 
4rna

Nu är ju handboken till en bil bara grundläggande beskrivning av det som är specefikt för den modellen och hur normal skötsel går till. För att lära sig hur bilen fungerar och konsekvenser av användandet så går man ju på körskola. Motsvarigheten för oss skulle vara att man lär sig hur en radio fungerar och tränar på att använda den innan man får sitt cert. Men jag misstänker att sånna "radikala" tankar skulle möta ganska stort motstånd... :D Lära sig hur radion fungarar och hur man använder den. :eek: Ja jisses vad får man allt i från... :confused::rolleyes:

Om folk satte sig in i hur kranarna verkar på radion alternativt inte köper en radio med fler rattar och menyer än de förstår så skulle det nog inte låta som det ibland gör och behovet av en reset skulle säkerligen också minska.

Kenwood har ibland presenterat en mera ingående beskrivning av vissa apparater, s.k. in depth manual. Klart trevlig läsning även om man inte äger just den modellen. Kanske nåt för klubbaktivitet att gemensamt gå igenom en sådan? Fast nog tycker jag ändå att en sådan manual borde finnas tillgänglig för alla apparater som kostar över 20000kr även om man fick betala en extra 500-ing för den.

Hej på dig RNA.
Motsvarigheten för oss skulle vara att man lär sig hur en radio fungerar och tränar på att använda den innan man får sitt cert. Men jag misstänker att sånna "radikala" tankar skulle möta ganska stort motstånd... :D Lära sig hur radion fungarar och hur man använder den. :eek: Ja jisses vad får man allt i från... :confused::rolleyes:


Tycker detta är en mycket bra tanke, detta med att alla måste kunna hantera en HF radio innan man får gå ut i etern.
Kanske inte så grundligt så man blir kuggad på det, men att man muntligen får förklara hur man går till väga. Jag vet att detta ÄR känsligt.

En bra grej detta att klubbarna har temakvällar i detta. Skall framlägga detta i min klubb, numera Vårgårda klubben. (har redan antenntema inne på förslag. En positiv aktiv klubb)

Skulle oxo gärna hosta upp 500:- för en grundlig handbok om man köper en ny station.
Till den Yaesu 857D jag hade, fanns att köpa på Svebry en mycket bra översättning till svenska på hela manualen.

Klart att de som är duktiga tycker att detta är löjligt, men va då...är man villig att betala så är väl det värt varje krona för den som vill, att kunna köra sin station på bästa sätt.

Finns säkert någon som är arbetslös och duktig på språk, som översätter t.ex. alla nya Icom stationer till svenska mot en vettig ersättning.
Tryckeriet kör relativt billigt upp ett antal, som sedan medföljer varje station för den som önskar.
Kanske någon tekniskt begåvad pedagog vill tillägga en del saker i denna manual...kanske vore ett bra argument för att inte köpa och importera själv till en billigare penning?

Det är just de fina finesserna på radion som man har lätt att missa.

Jag har en fråga till Roy:
Vart får jag tag i dessa instruktioner som på ett bra sätt för en HF nybörjare informerar i handhavande av alla dessa finesser?? QTC nämde du, BRA den är ju på svenska så det underlättar. Tacksam för en länk på detta.
Kanske SSA har ett arkiv för QTC i så fall??

Vet att detta "är jobbigt", men är man inte duktig, så vill man bli det och spela i högre division. Det är träning som gäller för mig och att söka bra informationskällor.
73/ KTC
 
Last edited:
Motsvarigheten för oss skulle vara att man lär sig hur en radio fungerar och tränar på att använda den innan man får sitt cert. Men jag misstänker att sånna "radikala" tankar skulle möta ganska stort motstånd... :D Lära sig hur radion fungarar och hur man använder den. :eek: Ja jisses vad får man allt i från... :confused::rolleyes:

På ssa.se finns det en tråd om att "förr" fans det just denna utbildning i klubbarna, det var en av vitsen med att ha en klubbstation. Där träffades alla som gick kurs för cert, och fick chansen att öva sitt "kranande" på div riggar. Ofta var detta en mycket svårare del av kursen än den mer formella delen. Notera att den svåraste delen av utbildningen alltså var frivillig.

Nu finns tyvärr många avarter på hur kurser bedrivs, vissa kör kurser över ett par veckoslut etc, och med detta finns ej längre en naturlig integration av den så viktiga praktiska systemkunskapen. Detta är en av anledningarna att fler och fler frågar efter resetknappen ...

Men välkomna att följa diskussionen på ssa.se
 
På ssa.se finns det en tråd om att "förr" fans det just denna utbildning i klubbarna, det var en av vitsen med att ha en klubbstation. Där träffades alla som gick kurs för cert, och fick chansen att öva sitt "kranande" på div riggar. Ofta var detta en mycket svårare del av kursen än den mer formella delen. Notera att den svåraste delen av utbildningen alltså var frivillig.

Nu finns tyvärr många avarter på hur kurser bedrivs, vissa kör kurser över ett par veckoslut etc, och med detta finns ej längre en naturlig integration av den så viktiga praktiska systemkunskapen. Detta är en av anledningarna att fler och fler frågar efter resetknappen ...

Men välkomna att följa diskussionen på ssa.se

Hej MCD.
Det låter ok.
Detta med att "knôka" in kunskap i några lördagar o söndagar kan ju vara bra på det sättet att minnet på varje person funkar just vid provet....

Men....Att veta hur man gör efter en viss tid kan nog vara svårt för många.
Ok..nu är det så och de som sitter inne med kunskaper har all möjlighet i världen att dela med sig om de vill och har ambitioner.

Tror att det är så att en hel del frågar efter resetknappen, det är därför jag vågar vara talesman för alla dessa som inte kanske tål påhopp, jag tål det.

Jag tror mig veta att många läser detta och är glada för att jag skriver så här, men som kanske för en del är jobbigt att läsa, men vi har sådana som har den rätta inställningen tack o lov.
Ang. det som står en bit upp i tråden, med att läsa manualen till bilar m.m.....

Att man klarar körkortsprovet innebär inte att man är en fullgod förare, men att man förhoppningsvis kan köra fordonet utan att vara livsfarlig.

Alla blir inte racerförare, men förhoppningsvis bra bilförare om "kunskapsbanken" är öppen och viljan att inhämta kunskap finnes hos föraren.
KTC
 
Back
Top