4RNA och 4FPD
Hejsan FPD och RNA.
Tackar för svar och synpunkter.
Det är lärorikt att läsa från er båda, skall följa Roy´s råd att "hålla igen kakhålet" lite
när jag provar.
Som RNA skriver så är det mycket dåligt med instruktioner i radiomanualerna hur de skall manövreras.
Många av amatörerna är högutbildade i jämförelse med mig och det skapar ännu mer problem för de som sitter i min situation, både vad det gäller att styra våra tranceivers till både bra mottagning och sändning.
Här finns det kanske inte så många mer än mig...
men jag vet att jag inte är ensam om att få jobba hårt för att komma långt och utvecklas inom denna hobbyn.
Självklart åligger det oss att lära oss hur våran radio fungerar innan vi börjar sända, men finslipningen kan vara struligt för oss "gamla gubbar"
Det finns ju många finesser på min station som jag börjat använda, men som inte jag tidigare snappat.
Att jobba med IF SHIFT är ju en otroligt bra grej, likaså DSP som jag redan från början lärde mig hantera skapligt (basic)
Notch filter saknas i min station tyvärr och DSP (16bitars) jobbar i LF delen läste jag, men trots det så går det att ställa mottagningen bra med den.
Läste att jag har möjlighet att stoppa i ett 2.1 eller 1.8kHz SSB filter ytterligare, skall kolla priser m.m.
I menu #14 har jag oxo TX EQUALISER som jag skall lära mig att ställa in så att frekvensen på min röst stämmer bra med min mic.
Ja det finns mycket finesser att lära sig även på denna relativt enkla station, tyvärr är inte de olika fabrikaten så värst lika varandra har jag förstått, så det blir väl att stanna kvar vid denna när man lärt sig att 100% utnyttja och manövrera allt.
Här är ju dessa mottagar stationer på internet väldigt bra att använda så man själv kan lyssna sig fram till bäst modulation och läsbarhet.
Får jobba vidare med allt här. För den som vill läsa mer om sin TS-570D så följ denna länken.
Kenwood TS-570D review - by Thierry Lombry, ON4SKY
Här finns mycket att lära. Om du vill ha översatt till behjälplig svenska så går du till Google språkverkyg som översätter mellan över 20 olika språk.
Ha de gott Erland SM6KTC