Att försäkra sina antenner?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Med tanke på senaste tidens stormar och att antennen/masten på OH8X har åkt i backen väcktes frågan, kan man försäkra sin mast och sina antenner?

En lokal amatör lyckades för 20 år sedan efter rundringning till olika bolag försäkra sin mast med antenner, men han är den enda jag har hört talas om som har försäkrat.

Hur har ni andra det?
 
Jag lyckades få min fristående mast (28 m) försäkrad och villkoren inskrivna i försäkringsbrevet. Den klassas som uthus men av beskrivningen framgår att det är en radiomast med antenner m m på ett tydligt sätt. Ansvarsförsäkring om den skulle falla och skada annan person och egendom samt skada på egen fastighet. Dock begränsat till ett basbelopp för själva masten och antennerna vilket naturligtvis inte täcker för återanskaffning.

Först vägrade försäkringsbolaget att teckna denna försäkring men eftersom deras säljare hade lockat över mig från mitt förra bolag som inte ville försäkra masten så kom de i ett underläge rent förhandlingsmässigt och efter en del dividerande om vad de faktiskt lovat från början så gav de med sig och uppfann "uthuslösningen". Jag krävde även att försäkringsbolaget skulle komma hit och inspektera installationen och utfärda att bevis på at de inte hade något att anmärka. Detta vägrade man men efter lite tjat så kom faktiskt en gubbe hit och tyckte att det såg väldigt gediget ut. Efter ytterligare tjat fick jag också ett papper som visade att man godkänt installationen. Tror att detta är mycket ovanligt dock och helt utanför bolagens gängse principer?

Alternativet till "uthuset" skulle vara att teckna en maskinförsäkring men premien var då väldigt hög minns jag. Långt utanför min "budget". Om masten varit fast förankrad i huset så skulle det dock inte vara några problem. Detta gällde 1990 när masten kom upp och villkoren står kvar i försäkringsbrevet än idag. "Vågar" inte byta bolag nu...

Premien för "uthuset" är några hundralappar per år.
 
1993 genomförde vi ett litet projekt med dåvarande Skandia. Det konstruerades en Särskild Mastförsäkring för Radioamatörer. Den bestod i att man betalade en premie på 100 kr per 10.000kr värde på sin mast.
Hör med nuvarande If och påtala just detta.
Möjligen finns den kvar.
 
På 90 talet vet jag att det skrevs någon notis i QTC om försäkring av amatörradio i bil, där det rekomenderades att man skulle kolla med sitt försäkringsbolag.

Jag gjorde det och min bilförsäkring skulle täcka den utrustning jag hade då, eftersom den inte var dyrare än en lite srörre bilstereoanläggning, efter det har jag aldrig brytt mig om att kolla igen eftersom jag kan hävda att samma förhållande gäller än.

Hemma har jag inte haft en tanke på försäkring förän nu.
 
VJX,
Ja, det fanns en del kriterier som skulle uppfyllas. Många amatörer som blev utsatta för stöld från fordon fick inte ut ett enda öre från sin försäkring om det inte var en fast monterad radiostation. Försäkringen man fick gällde fordonsradio. De som inte fick något från försäkringsbolaget klagade väldigt högljutt. En handapparat är ingen fordonsradio och då gällde inte försäkringen. Det var rätt mycket uppe på tapeten i slutet av 80 och början av 90 kring detta. De handapparater som såldes på 80-talet hade mobilfästen av alla de slag och många valde att köpa sig en handjagare och samtidigt kunna ha den i bilen. Ett litet mobilslutsteg som förvandlade 2 eller 5 Watt till mycket mera sågs då som en utmärkt lösning.
Så snart det varit inbrott i bilen och prylarna försvunnit kopplades försäkringsbolaget in och plötsligt var den fina lösningen en dålig lösning. Vi brukade informera våra kunder om detta när de stod i valet mellan handjagare och mobilstation.
 
På 70talet blåste min 6 el Telrex i sönder , jag kontaktade mitt försäkrings bolag (Ansvar),men det var inga problem det
kom en antenn ifrån USA med flyg,jag betalade min självrisk så var saken klar.

Stig SM7DYZ
 
När vi lade om huslånet och försäkringar så passade jag på att fråga just detta för framtidens skulle och Moderna Trygghetsförsäkringar (nuvarande Moderna Försäkringar) skulle absolut ersätta dom ev. skador som masten kunna tänkas åstadkomma vid ett ras, div byggnader, bilar och annan egendom samt antenner som var monterade i masten MEN inte masten i sig om det var den som givit vika på samma sätt som att vid en ev. vattenskada pga ett brustet rör får du ersättning för skadorna som vattnet från det brustna röret orsakat men inte själva röret.

detta skulle gå genom allrisk-tillägget i villaförsäkringen. Jag la inte så mkt mer vikt kring detta då det då inte var aktuellt med en mast eller större/dyrbara antenner men det är nog nånting jag ska kolla upp nu...
 
Last edited:
Back
Top