Att göra antenner av fel saker.

sm0lru

Well-Known Member
Det hela började för något år sedan då jag byggde en lite mast för en 2 meters 5/8.
Hittade en teleskopisk flagstång på 7 meter, plussade på den med en målar stång på ytterligare 2 m.
Hela blev lite rankigt men med hjälp av lite staglinor så funkade det ganska bra.
Kul grej att ha med sig när man är ute.:cool:
Nu till årets tokerier. Jag köpte ett stålmåttband på biltema 50 meter långt.
Stålmåttband - Biltema
Tänkte göra en longwire eller varför inte ta 2 och så blir det en dipol?
Allt är bara på lek och funkar det inte kan jag alltid ta bort stålmåttband och få en trevlig ask att ha en lång koppar tråd i.
Det som är mitt problem är att jag vill bygga en passade Balun (liten) till den utan att blanda in ELFA.
De skall bestå av prylar man hittar på de olika gubb-dagisarna, Kjell&com, Biltema, Rusta, Jula, ClaseOlsson m.fl.
Är det någon som har ett kul tips.
Hela grejen är att bygga av skall vi säga av fel saker och ha KUL.:D
73 de SM0LRU/Kenta
 
Bra antennidé, verkligen portabel och inbyggt längdmått.

Hos Kjell&Co hittar du ferritblock 90369.
Dom borde du kunna göra balun av.

/Micke
 
Det är inte alla baluner som kräver många varv.
Vilken typ av balun ska du göra?

/Micke
 
Förmodligen behöver du en 1:1-balun (choke) om du ska köra med två måttband som dipol.
En 4:1 passar väl bra om du väljer att mata antennen på 1/3 som en windom.
Även longwire matas ibland med balun eller Unun 4:1 eller 9:1.

Du kan linda med tunn koax typ RG174 eller med billig TV-koax om du envisas med att använda fel grejer:)

Det finns ju många olika sätt att göra baluner på.
Om du gör två st 1:1 så kan du koppla ihop dom att bilda en 4:1.

/Micke
 
Kul ide! Sätt en grillspettsmotor i mitten så får du en "steppir-dipol" för 160m.

Enligt den här Trefwoorden killen kan man använda ferriter avsedda för avstörning till strömbaluner med gott resultat. Om det stämmer borde det gå att plocka någon kärna från ett kasserat switchat nätagg till balunen.

Arne

EDIT: brukar inte lågenergilampor innehålla en liten toroid-kärna?
 
Last edited:
Någonstans såg jag att någon byggde en matchbox av gamla delar, bl a tillverkade han vridkondensatorn av två gamla kylflänsar som ställbart gick i varandra och därmed ändrade kapacitansen.
Också på temat "fel saker".
// Åke
 
Ferritantennen från en gammal transistorradio kan användas för baluntillverkning.

/Micke
 
Sticker upp näsan lite med risk för att få mothugg, men behövs verkligen balun vid portabelkörande?

Jag har tillverkat dussintals vanliga dipoler avstämda till ett band utan balun, av udda material. I sällsynta fall har jag haft lite problem med HF in i riggen fast jag har kört QRP, men det kurerade jag med att linda upp feedern (koaxen) några varv kring näven och tejpa.
 
Last edited:
Jag måste kommentera den omkopplinghsbara balunen som Micke länkade till, http://www.ad5x.com/images/Articles/K5OORbalun.pdf
Skitsmart!
Men borde den inte bli ännu bättre byggd av två seprata kärnor?
Här har ju konstruktören velat göra den så liten och lätt som möjligt, Men två luftlindade, två toroider eller två ferritstavar borde gå fint.
Fint att snabbt som att manövrera en knapp kunna testa olika omsättning. Här talar vi ju om balansering efter antennavstämmaren, som ju ibland anses lite fel.
Med så rätt omsättning som möjligt för aktuell frekvens och antenn blir ändå problemet minimalt.

de
SM4FPD
 
Last edited:
Men borde den inte bli ännu bättre byggd av två seprata kärnor?
de
SM4FPD

Den är lindad på två separata kärnor elektriskt men inte fysiskt.
Fälten för de två lindningarna ser inte varandra då dom går genom två olika hål.
Jag tycker den är praktisk pga sin storlek men vet inte vem som säljer så stora "gristrynen"

Jag har testat ferritrör istället... sök: BEADS-9871
</title><title>BHIAB Electronics, elektronikkomponenter, kristaller,byggsatser, kortkontakter, kantkontaktdon

/Micke
 
Last edited:
Back
Top