Att handla inom EU

sm0gjk

Well-Known Member
När man jämför priser inom amatörradio med andra länder inom EU så är det alltid dyrast i Sverige av ngn konstig anledning.

Vad har ni för erfarnheter att handla utifrån och vilka företag rekommenderar ni ?

Jag står just nu i tagen att handla från Thiecom i Tyskland som verkar ok och billiga.
 
Thiecom är luriga. Jag vet många som har haft problem med dom. Långa leveranstider, uteblivna leveranser, felaktiga leveranser och jag har även hört att vissa inte har fått sina grejor när dom har förskottsbetalat. Sedan vet jag att det har fungerat perfekt för andra..
Fördelen är att dom kan skicka med postförskott. Då är det ju inte hela världen om grejorna inte kommer.

Jag har själv handlat av Radaufunk http://www.radaufunk.de/ med förskottsbetalning och det var inga problem.
 
Kolla in http://www.classicinternational.nl. Dom har åtminstone lägst pris i EU på Ameritrons slutsteg. Jag vet, för jag har kollat runt som bara den men det slutade med att jag köpte ett i USA för $622 fixat och klart för 220VAC. Leverantör var Omega Electonics in NC. Men, det är klart, det blir ju billigare eftersom jag ändå skulle över till USA och kan ta med det hem och blåsa tullen (hoppas jag...)

Till saken hör att den svenska Momsen är 25% - dyrast i Europa tillsammans med Danmark. Här på Azorena är momsen 12% - viss skillnad...
 
Har handlat från www.mega-kom.de flera gånger utan bekymmer, billig och snabb frakt. Min beställning från thiecom (som lades för drygt ett år sedan) har dock inte kommit ännu - tur att man valde postförskott.
 
Håller med om Mega-Kom, jag köpte antenner därifrån för ett tag sedan. Förhandsbetalning - inga problem! Dessutom bra priser.
 
Från en person som helst vill vara anonym men jobbar på ett företag i västsverige som tidigare har sålt och lagerfört amatörradio, men nu mest sysslar med antenner, fick jag tipsen www.difona.de och www.wimo.de.

Själv har jag bra erfarenhet av www.sat-schneider.de som iofs inte säljer några transceivrar men har en del andra spännande grejer. Bland annat en mellanfrekvenskonverter för mjukvaruradio (SDR).

Mvh
Fredrik
 
Thiecom

Hört talas om de finns dem som har haft problem med thiecom.
Jag fick dock mina grejer efter 1½ vecka mot postförskott och allt var i sin ordning. Var helnöjd, däremot så är de riktigt dåliga på engelska :D
 
Kan bara hålla med om att mega-kom är suveräna att handla med, köpte nu senast en ic-7400 som jag hade hemma för 13200kr, det blev billigare med en ny än att köpa en begagnad här i sverige, fast snart så upptäcker väl allt fler vad grejorna kostar i tyskland och priserna på beg kommer att falla dramatiskt.
 
Billigast att handla ifrån är troligtivis tyskland. Jag kan varmt rekomendera www.wimo.de. Förskottsbetalning fungerar bra och frakten likvärdig med den svenska posten.
 
Instämmer

DxkungenII said:
Billigast att handla ifrån är troligtivis tyskland. Jag kan varmt rekomendera www.wimo.de. Förskottsbetalning fungerar bra och frakten likvärdig med den svenska posten.

Har handlat en hel del från Wimo och har bara positiva erfarenheter.
 
Ni som har köpt utrustning utomlands, har ni fått ett nummer som gör att ni kan spåra paketet på fraktfirmans hemsida?
 
Borage said:
Ni som har köpt utrustning utomlands, har ni fått ett nummer som gör att ni kan spåra paketet på fraktfirmans hemsida?

Som regel, kanske lite problem när varorna kommer till Sverige.
 
Jag beställde från en Tysk firma i förra veckan, och de skickade paketet via DPD. 24 timmar senare så ser jag på deras hemsida att paketet har hamnat i Malmö, men efter det så har det inte hänt någonting. Deras depot i närheten av mig är nämligen Posten, så det förklarar väl en hel del varför det tar tid.
 
Även Danmark är billiga. Varför så dyrt i Sverige? Visst finns det marginal att sänka priserna även i Sverige. Inte sällan sänker ett stort företag sina priser på tillbehör med ca 15% vid amatörradioträffar, och ännu mer på sina radios med 3000 kr. Varför inte sänka sina priser rakt av så skulle allt fler handla i Sverige istället för utomlands (Danmark, Tyskland, Hong Kong, USA m.fl.). Det skulle alla tjäna på!
 
Visserligen säger ärenderaden "inom EU" och där har jag handlat från WIMO med gott resultat. Annars kan det vara värt att titta in hos 409Shop där priserna är inkl frakt och jag har hitintills klarat mig från tull.
 
Back
Top