Att köpa maströr

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderar på att köpa nägra sådanna där maströr som man skjuter ihop
jag har sett att dom finns både på Elfa ute i butiken och på Biltema i Haninge
är det någon skillnad på dom förutom priset på dom eller ?

mvh Lasse SM0YDO
 
Hej Lasse och alla!:)

Maströren säljs vanligtvis i 1,5 och 3 meters längder. Galvat och tunnväggigt.
Jag har inte googlat på hållfastheten, men de är inte avsedda för några tyngre konstruktioner.
Vanligaste fästen är för skorsten och taknok på villa.
Med andra ord, mest avsedd för antenner för frekvenser >= VHF-området.
Alternativt fäste för trådantenner.
Du får begära ut tekniska data från Elfa resp. Biltema och jämföra.
Det kan ju vara samma tillverkare eller olika.

Om flera längder ska skarvas, bör konstruktionen stagas.
Främst för att reducera vertikala rörelser från vädrets makter. Läs vindar.
Jag har sett skarvade rör på 9 meter på hustak, med en TV-antenn högst upp. (Dubbelstagning)
Just för att komma över trädkronorna eller annan radioskugga.

Det framgår inte i inlägget om användningsområdet för din del.

Även om det kostar, är det kanske inte fel, att snegla på fristående konstruktioner som Vårgårda-masten t.ex.
Speciellt om en antennrotor ska vara med. Jag rekommenderar alltid ett stödlager upptill.

Renoverade en begköpt rotor för många år sedan. Flera kullager hade klyvts på mitten av tidigare belastningar.
Men oavsett, behövs det i så fall, en lämplig rotor beroende på antennbelastningen på olika ledder.

Kommer ihåg en radioamatör i mitten 1970-talet, som svetsade ihop en mast uppbyggd av
vattenledningsrör. Om kunskap om mekanisk hållfasthet saknas, kan det gå galet.
I detta fallet, vek sig masten på mitten vid resning. Den klarade inte ens sin egen vikt.
Vilket i detta specifika fall, var avsevärd.

/Hans
 
Last edited:
Hej och tack för svar jag bor i lägenhet en trappa upp men jag har en entreveranda
med träräcke där jag funderar på att sätta upp två skarvade maströr med några antenner
för 2m och 70 cm och en aktiv antenn för lyssning jag funderar på en kombinerad antenn
för 2 och 70 cm ifrån DK7ZB förnämliga sida dom väger inte så mycket och en antennväxel för framtida bruk men den blir hembyggd.

mvh Lasse sm0ydo

Jag tittade på maströren på Elfas Hemsida men jag kunde inte hitta några speciella data omkring hållfasthet man borde nog ta med skjutmåttet och mäta väggtjockleken i röret
kanske.
 

Attachments

  • vormast+ref.jpg
    vormast+ref.jpg
    11,9 KB · Views: 135
Last edited:
Hej igen!
Nu ser jag din antennlösning.:)
Nää, ingen större antennlast där inte.

Avgasklämmor med bult i mitten och ev. bakre plåt, kan kanske hjälpa till med lösningen när det gäller maströrfästet. Om en M8-bult används, låses huvudet i avgasklämman. Med lite våld och ev. borrning, om inget annat.

Såg framför mig ett horisontellt träräcke med ett vertikalt smide.
I så fall, inte fästa i träet, bara i smidet. Kanske en tjock plåt framför och en bakom.
Sedan bara spänna ihop med bultar utan att behöva borra i räcket (=åverkan).
Då behövs kanske inte den sk. M8-bulten, utan klämmorna fästs direkt i den främre plåten.

Om allt sedan sprayas med tunn brun rostskyddsolja,
kan utrustningen sitta uppe länge och enkelt demonteras samt få lite stealth-stuk över sig.

(Utrustningen tillhör nog fjärrstyrning av centralvärmen i fastigheten om någon frågar):)
 
Last edited:
Rundstav i trä skulle jag nog fundera på i det fallet. Bara att måla/lacka och sen så är det ju elektriskt neutralt.

Bara mina 2 korvören...

73 de Kai
 
Hej Kai det fungerar inte med en rundstav med den antennen impedansen blir fel då

läs på dk7zb hemsida.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej alla!
För den som har behov av ett maströr av icke metall, finns det även andra lösningar än just rundstav som förslagits tidigare.

Tänkte då närmast på bamboo-staven. Den finns i olika diametrar.
Byggnadsställningar med detta material, används flitigt i Asien. Även vid tillkomsten av skyskrapor.

Valet av diameter, beror naturligtvis på belastningskrav.
För den som behöver spridare till en Quad t.ex. behövs det inga diametrar på maströrsnivå.

För att sedan skapa ytterligare hållbarhet avseende hållfasthet och vädertålighet, är inplastning med glasfiberväv, enligt min mening, en god idè.

/Hans
 
Last edited:
Hej lite offtopic kanske eller men det är lite svårt att se hur dom yttre antennspröten
är fastsatta på mitten på fyrkantröret kan någon förklara för mig hur det ska göras eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top