Att löda en PL-259

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Ni som löder en vanlig antenn-hankontakt typ PL-259 på en koaxialkabel.....löder ni även skärmen, eller klämmer ni den mellan reduceringshylsan och insidan av kontakten, alternativt utan hylsa, mellan kabeln och insidan på kontakten?

Eller löder ni skärmen? Hur i såfall? Har ni en lödkolv på 350W? Smälter inte kabeln av värmen...eller ni som är mer av proffs, hur gör ni? Crimpkontakter?...skulle vara kul att veta. Jag pratar om kortvåg allmänt, och om VHF och uppåt i synnerhet.

Ideeér och synpunkter tas tacksamt emot. Och, om ni nu löder, kan ni återanvända - löda loss - kontakten?


Jo, jag klämmer skärmen själv...hemska tanke! Vänta inte nu på att SM0AOM ska säga hur det går till och varför, gör bort er i stället och säg hur NI gör!
 
Last edited:
Jag löder alltid.
Förutsättningen för att det skall gå att löda är att kontakterna antingen är försilvrade eller av mässing. Kromad mässing har jag använt.
Med en liten nålfil filar man "rakt över" hålen så att de blir ovala och fria från krom. Sedan är det enkelt att få tennet att väta mässingsytan.
Jag använder en lödkolv på 300W. Det går säkert med en mindre lödkolv, men tar längre tid att värma upp = större risk att smälta ner isoleringen.
 
Jag löder alltid.
Förutsättningen för att det skall gå att löda är att kontakterna antingen är försilvrade eller av mässing. Kromad mässing har jag använt.
Med en liten nålfil filar man "rakt över" hålen så att de blir ovala och fria från krom. Sedan är det enkelt att få tennet att väta mässingsytan.
Jag använder en lödkolv på 300W. Det går säkert med en mindre lödkolv, men tar längre tid att värma upp = större risk att smälta ner isoleringen.


Det finns många skolor på detta ämne, söker man på google finns många råd, en del rätt dåliga och andra bra.

Jag skulle rekommendera att ha två lödkolvar, en mindre (50 watt) för innerledaren och en större 200 watt för skärmen. Håll inte på för länge med att löda skärmen, max 10-15 sek totalt. Med rätt lödkolv där spetsen inte kyls ned så snabbt ska det gå rätt kvickt att löda skärmen och använd lödtenn av bra kvalité typ 60/40 med flussmedel.

Använd inte lödtenn som man hittar på buggvaruhus och stormarknader, de duger nästan bara till handarbeten typ tillverkning av smycken...

Lägg gärna lite mer pengar på kontaktdonen dvs undvik de billigaste. Personligen använder jag inte längre PL-259 annat än i yttersta nödfall. Jag kör med BNC då jag enbart kör QRP och klämmer dessa då jag har nödvändiga (=rätt) verktyg för detta på arbetet.
 
Jag undviker PL-259 i så stor utsträckning det går.

När jag tvingas använda dem så är det crimpkontakter (helst Suhner) som gäller.

Finns det inte sådana (märk likheten med anslaget om "spritservering i samband med fisk" :))så monterar jag RG-213 och RG-11 i försilvrade kontakter (undviker förnicklade kontakter som pesten) genom att försiktigt förtenna skärmen runt om
och därefter skära av den till rätt mått m.h.a. en liten röravskärare samt till sist jämna av det hela med en fin ansatsfil.

Sedan gängar jag i kabeländen (två stora polygriper) tills skärmen syns i hålen och löder mittstiftet med en 60 W Weller och
skärmen (fort som f-n) med en 200 W dito.

RG-58 och 59 monteras med reduceringshylsan efter att ha gjort rent alla metalldelar med Scotch-Brite
och skärmen löds till sist fast m.h.a 200 W lödkolven genom hålen i kontaktkroppen.

Är dessutom en varm anhängare av att kontrollera två gånger att den gängade kopplingshylsan sitter rättvänd på kabeländen innan själva kontaktkroppen löds fast...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok.....så ingen av er återanvänder dessa kontakter? Hur löder man fort som F-n....hinner värmen göra jobbet? Jag har aldrig fått något av skärmen ut genom hålen. Och jag har lika svårt att få värmen överförd till kontakten OCH skärmen, så att lödtennet kan flyta ut ordentligt i båda delarna.
 
Last edited:
"Fort som f-n" löder man genom att ha en mycket het lödkolv med stor termisk massa,
och värmer bara tills tennet flyter i fogen. Om man har en medhjälpare som vrider kabeln 1/4 varv tills nästa hål kommer upp så kan man löda alla ställen på kanske
15 - 20 sekunder.

Det går att återanvända kontakterna, men att få bort all smält yttermantel om man försöker löda loss dem är rätt marigt. Någon gång har jag under min fattiga studietid filat bort lödningarna och därefter gängat ut
kabeln den väg som den kom. Då sitter det ofta skärmtrådar kvar som får tas bort en och en.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag brukar fuska lite.
Om det är en typ RG-8 kabel brukar skala upp och vika över skärmen över yttermanteln
så jämnt fördelat som det går.
Därefter gängar jag på PL-kontakten med en poligrip.
Det kan gå rätt trögt så man får vara lite försiktig så man inte skadar kabeln.
På det sättet slipper jag löda skärmen och den sitter som berget.
Därefter följer sedvanlig vulk om kontakten ska användas ute.
Kan tyckas lite primitivt men det har aldrig falerat. :rolleyes:

/Emil
 
När man löder ihop 2 delar så ska värmen överföras till båda innan man tillsätter lödtenn. Hur överför man värmen till skärmen i detta tillfälle? Kontakten är ju inga problem.

Jag kanske upprepar mig, men jag har funderat på detta i många år. Jag fick det i tankarna åter, när jag var "tvungen" att fixa till en kabel till mitt senaste hembygge.
 
Last edited:
Det är lätt att löda en PL-259, ordentligt varm lödkolv 100W. Löder alltid även fast skärmen, det blir ett fint jobb! Lika lätt att löda loss en PL-259, det går av bara farten. Man kan blunda när man gör det:)

Kom ihåg att det skall vara bra kontakter, lägg gärna lite mer pengar för bra PL-259.


Mvh Janne;)
 
När man löder ihop 2 delar så ska värmen överföras till båda innan man tillsätter lödtenn. Hur överför man värmen till skärmen i detta tillfälle? Kontakten är ju inga problem.

Skärmen på RG-213, som helst är förtent innan, syns ju igenom hålen i kontaktkroppen.
När man värmer kontakten så kommer värmen att ta sig till skärmen, och göra så att
tennet flyter. Samma sak gäller för RG-58 och reduceringshylsa. En del löder skärmen till reduceringshylsan innan man skruvar i den.

Att göra detta utan att smälta isoleringen är dock inte alldeles lätt...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns en uppsjö av s k PL-kontakter. Olika fabrikat med olika invändigt midjemått. En del ytbehandlingar är knappt lödbara och då måste man antingen använda en jättelödkolv för att löda fort som f-n eller fila hålen ovala enligt TJC:s recept. Då kan man löda lite långsammare... Se upp. Några kontakter har röd elelr vit plastisolering som smälter vid låg temperatur och gärna vill rinna ut i en pöl på bordet. Har du fått tag på en sådan så skruva in kontakten i ett skarvrör eller chassiekontakt som då fungerar som monteringsjigg och håller stiftet på plats i den mjuka plastmassan.

Leta efter gamla Suhner och Amphenol på loppisarna. Försilvade kontakter brukar vara mer eller mindre svarta men de är guld värda. Även om de sitter på en kabel så går de lätt att demontera när man lärt sig tricket. Stor lödkolv, skruvstycke och arbetshandskar så man kan greppa hårt kring den varma kontakten och skruva av den. Även detta skall gå fort som f-n. .

När det gäller montering. Rätt metod är att avisolera skärmen, förtenna skärmen, skära av skärmen som AOM beskriver alternativt göra en brottsanvisning runt skärmen med en skarp kniv. Knäck skärmen, dra av. Avisolera innerledaren och spara 0.5...1 mm av dielektrikum närmast skärmen. Lite olika beroende på vilken kontakt som finns till hands.

Skruva in kabeln i kontakten som AOM beskriver. Om både kabel och kontakt är av "rätt sort" så passar allt perfekt. Skärmen kommer att ligga dikt an insidan av lödhålen till skillnad mot de flesta asiatiska kontakterna där midjemåttet är fullständigt fel och både en och två millimeter glapp mellan skärm och insida midja blir följden. Sådana kontakter är ytterst svåra att montera även för oss som är vana.

Själv använder jag en 150 W kolv med rund trubbig spets som gör kontakt dels runt hålet, dels når precis ner till skärmen. Lödtenn tillförs försiktigt och om allt fungerar så sugs tennet in snyggt och fint. Hålet skall inte fyllas med tenn utan bäst blir det med lagom mängd. För kortvåg brukar jag nöja mig med att löda två hål så är det lättare att demontera kontakten om det skulle behövas.

Notera också att s k RG213 kabel förekommer i en mängd varianter och det finns mycket skit på marknaden.

För att slutligen öka graden av förvirring så finns det två gängor när det gäller s k PL kontakter. De flesta har nog upptäckt att vissa kontakter inte går att skruva ända in i botten med glapp som följd.

/Bengt
 
Metoderna är nog lika många som antalet radioamatörer känns det som :D

Till RG-58 kör jag FME-nipplar så offta det är vettigt om aktuell kontakt inte finns för crimp till 58'an..

Till RG-213, H-100 försöker jag hålla mig till crimpkontakter då dessa är suveränt lätta att montera.. och jag kan rekommendera dom som mobinet säljer.

Nackdelen är att tången är en stor utgift just för de grövre kablarna.

Men crimp för RG-213 och H-100 är smidiga att sätta då man bara skalar resp del i rätt längd, crimpar mittstiftet och trycker på kontakten.. Har man rätt kontakt som är kompatibel med just den kabelen man ska crimpa kontakten på så trycks den räfflade kragen in under ytterisoleringen och skärmen varvid denna svullnar lite likt en orm som svalt en råtta, sedan drar man över crimphylsan och pressar ihop skitet :)

PL av twist-on typ gör jag precis som en skrev ovan. skalar mittledaren så den når ut i mynningen på mittstiftet för lödning.. skalar sedan ytterligare lite granna på ytterisoleringen och viker skärmflätan bakåt innan jag skruvar kontakten över den bakvikta flätan..

Problemet är om man köpt kabel eller kontakter i lågprisbutiker för då kan måtten slå lite på grund av att dom köper in materialet från den för tillfälligt billigaste leverantören så det kan bli olika fabrikat från en gång till en annan....

Den H-100 jag köpte senast på kjell hade lite grövre mittledare så jag fick ta fram plattfilen och fila ner diametern några tiondelar för att crimpstiftet skulle gå på :eek:

Just kompatibiliteten är ett bautaproblem jag upplevt när jag inte handlat grejjerna hos de större specialicerade återförsäljarna..

ett annat skräckexempel.. köpte PL twist-on för rg-58 samt RG-58 på kjell och trots att jag vek flätan bakåt kunde jag trycka i kabeln i gängorna utan motstånd.. :eek:

Fick den gången linda lite eltejp runt ytterisoleringen innan jag vek bak flätan för att kontakten skulle greppa...

Så håll utkik efter vad det är för kontakter och kabel ni får hem..... rycker in och jobbar med denna biten någon gång i bland och då finns inte tid för specialare utan då måste kontakterna passa utan tejpande och filande så mitt råd är att köpa hos de stora som t.ex. mobinet, srsab och liknande..

men å andra sidan kan man tjäna mkt pengar hos butiker som kjell men man får stå ut men lite "modifiering" för att få ihop skitet.. och det tålamodet får man väl ta sig när det är för hobbyändamål :D

Edit: Löda flätan är inget jag kan rekommendera då både mittledarisoleringen och kontaktisolatorn tar stryk...
 
Last edited:
Jag har mycket dåliga erfarenheter av s.k. "twist-on" kontakter.

När Stockholm Radio flyttade 1993 till nya lokaler använde en entreprenör, mig ovetande, sådana kontakter för att skarva RG-223 i antenndistributionssystemet för MF/HF i huset.

Efter det att systemet togs i bruk märktes egendomliga signalvariationer samt div. "sprak" i mottagarna. Detta var temperaturberoende till råga på allt. Efter ett tidsödande letande på kabelstegar och i kabelschakt så lyckades man till sist finna att det hela kunde provoceras fram genom att rycka i och "vicka" på kablarna, och med hjälp av ett TDR-instrument kunde sedermera ett antal sådana kontakter återfinnas och bytas ut mot "riktiga".

Därefter fungerade systemet ända tills kontorsdatoriseringen störde ut både MF- och HF.spektrum i och runt byggnaden.
 
Tänk vad mycket som "dök upp" av en enkel fråga....jag insuper all info med ett viss mått av försiktighet.

Jag väckte en björn.
 
Last edited:
Jag är lite kluven men igentligen så borde man kanske uteslutande använda N-kontakter av crimptyp till allt över 30Mhz för att få optimala förband??
 
Jag tackar herrarna för intressant information. Ska testa att löda enligt anvisningarna. Använder dock oftast RG-58.
 
Jag brukar fuska lite.
Om det är en typ RG-8 kabel brukar skala upp och vika över skärmen över yttermanteln
så jämnt fördelat som det går.
Därefter gängar jag på PL-kontakten med en poligrip.
Det kan gå rätt trögt så man får vara lite försiktig så man inte skadar kabeln.
På det sättet slipper jag löda skärmen och den sitter som berget.
Därefter följer sedvanlig vulk om kontakten ska användas ute.
Kan tyckas lite primitivt men det har aldrig falerat. :rolleyes:

/Emil

Jag kör med exakt samma metod som Emil. Funkar utmärkt och det går enkelt att återanvända kontakterna. Ibland är ytterhöljet lite grövre och då kan man medelst en kniv tälja av lite för att kunna skruva på kontakten ordentligt.
 
Tack Ulf jag började känna mig lite ensam. :)
Det kanske inte framgick av mitt tidigare inlägg men mittledaren löder jag ju naturligtvis fast på vanligt sätt.

/Emil
 
Back
Top