Att logga störningar

SM0BRF

Well-Known Member
Ett hjälpmedel vid störningsjakt är att veta vid vilka tidpunkter en störning kommer och försvinner. Hittills har jag använt scannerprogramvara, som finns gratis på nätet för att logga när squelchen öppnar och stänger på mottagaren. Nackdelen är att det går åt mycket hårddiskutrymme eftersom störningen spelas in och man gärna vill ha fram ett mönster över några dygn.

Jag letar efter ett enkelt loggningsprogram, som bara behöver titta på en pinne i en serie- eller parallellport och tidsstämpla ändringar. Har någon ett tips?

73, Roland SM0BRF
 
Det jag nu föreslår har jag inte själv använt för störningsloggning utan det har mer varit en biprodukt av mitt qrss körande, jag ser exakt när tv apparater slå av och på och när en envis statisk störning kommer och går på 40m, ett dygns loggning blir 30-40Mb stor.

jag använder ett program som heter Spectrum Lab DL4YHF's Audio Spectrum Analyser
ställer in programmet att ta en screenshot var 10 minut där du då kopplar ljud ut från radion in på micken i datorn.

värt att prova, behöver du hjälp så ska jag försöka hjälpa till, det finns ett enklare program som heter argo som vid närmare eftertanke räcker, finns inte så mycket inställningar och meka med. The Weaksignals pages of Alberto, I2PHD
 
Back
Top