Att starta en klubb/klubbstation..tips?

Ballz

Well-Known Member
Undertecknad går ju i tankar att dra igång en radioklubb/klubbstation på högskolan. Det hade rimmat bra med vår tvärvetenskapliga inriktning, och speciellt bra tillsammans med vårt fokus på internationella relationer. Vi har ju alla sorters studenter - från elektroingenjörer till sjuksköterskor. En aktiv klubbstation hade gett alla dessa inriktningar en ny aspekt, helt säkert.
Dessutom är det ju bra PR internationellt. Några tusen QSL/år med vår logga på, spridda över världen..bra grejor.

Innan jag går till högre makter (rektor m fl) för vidare diskussioner behöver jag emellertid lite tips o råd från er som jobbar i klubbar. Så..ta fram popcorn och var beredda på korkade frågor.

1) Klubbstyrelse lär vi väl få ihop. Jag har ingen aning om hur många av våra 1500 anställda och 26000 studenter som är certifierade (eller ens intresserade), men det lär väl räcka inledningsvis att stationsföreståndarn är det.

2) Stadgarna lär bli lite annorlunda jämfört med en "vanlig" klubb, med tanke på målgrupp och inriktning. Men det löser sej. Jag har fått ett bra exempel att utgå ifrån - tack, JSM.

3) Hur fungerar det med icke-certifierade som ska köra radio (självklart efter en kortare introduktion i procedur etc) - är det stationsföreståndarn som måste inleda o avsluta QSO, eller kan den icke-licensierade själv köra, under överinseende av stationsföreståndarn, s k 2nd OP-körning?

4) Kan utländska certifierade amatörer köra med svensk klubbsignal, med eller utan överinseende av stationsföreståndarn? Hur är det med folk från länder utanför CEPT? Vi har ju en del utbytesstudenter, gästforskare och föreläsare, anta att dom är amatörer i sitt hemland?

5) Kan stationsföreståndaren vara olika personer från dag till dag, dvs kan det finnas flera i klubben med den funktionen?

6) Viktigt: anta att ett gäng studenter vill ta steget och lära sej grunderna, kanske t o m CW (!). Om vi inte har den kompetensen i huset..borde vi liera oss med en klubb som HAR utbildningsverksamhet? Hur skulle det se ut, rent praktiskt? Nån av er som sett nåt sånt utbyte som fungerar, dvs man har en "hemmaklubb" men utbildar sej i en annan klubbs regi?

Fler frågor kommer säkert. Kommer det några bra svar så är jag tacksam!

Edit: "vi" är Malmö högskola. Hur ser det ut i t ex Lund, SK7CE, SK7ESR - kan vi liera oss/samarbeta?
 
Last edited:
Du kanske inte ens behöver starta en klubb, det kan finnas en vilande. Det var inte så ovanligt förr med klubbar på högskolor.
 
Vi bildades först 1998. Ingen radioverksamhet har såvitt jag vet funnits.

Edit: Vi bildades av ett gäng olika avdelningar som egentligen knoppats av från Lunds Universitet me n som hade sin bas i Malmö - LTH-Malmö, Käftis, Lärarhögskolan och sen även vårdfolket (som väl kom från annat håll) plus att vi byggde egna fakulteter.
 
Last edited:
Back
Top