ATV information/utrustning.

kricka

Member
Tjena

Vi är några som har tänk att att börja att exprimentera med Amatör(radio)TeleVison i Norrköpings/Finspångs området.

Och sen nu så undrar jag ifall någon här har någon information och/eller tips på utrustning och själv klart bygga själv grejor för det är ju det som är det roliga och där man lär sig en hel del om tekniken.
Anledningen att jag frågar här är för att jag sökt runt och hittat en hel del på engelska men tyvär så är dom bästa sidorna jag hittat om atv bygg projekt på Slovenska och Italienska och det är några av alla dom språk jag inte behärskar och jag känner ingen som vill översätta allt till antigen engelska eller svenska gratis. Så nu undrar jag om det är någon här som sitter med kanske lite kunskap och vill dela med sig?

//SM5YLG


(Tillägg: Vårat intreseområde ligger främst på 23/24cm)
 
Last edited:
Skrevs ursprungligen av kricka
Tjena

Vi är några som har tänk att att börja att exprimentera med Amatör(radio)TeleVison i Norrköpings/Finspångs området.

Och sen nu så undrar jag ifall någon här har någon information och/eller tips på utrustning och själv klart bygga själv grejor för det är ju det som är det roliga och där man lär sig en hel del om tekniken.
Anledningen att jag frågar här är för att jag sökt runt och hittat en hel del på engelska men tyvär så är dom bästa sidorna jag hittat om atv bygg projekt på Slovenska och Italienska och det är några av alla dom språk jag inte behärskar och jag känner ingen som vill översätta allt till antigen engelska eller svenska gratis. Så nu undrar jag om det är någon här som sitter med kanske lite kunskap och vill dela med sig?

//SM5YLG


http://www.g1mfg.com/

Hej SM5YLG

se länken ovan till Giles, jag har köpt 3 st 23cm-tx ATV sändare + en 23CM receive ATV av modell Platinum.

Snabb leverans, bra prylar (färdigbyggda) men ni kan ju alltid bygga egna slutsteg...

endast 50 mW uteffekt på sändaren men vad kan man begära för en färdigbyggd ATV sändare för 600 spänn inklusive frakt

73 de SM5WZG Mats i Eskilstuna

p.s Själv har jag byggt ett slutsteg på 18W och använder en 23 elements Tonna Yagi, som mottagarantenn har jag byggt en s.k TinCanAntenna av en gammal gurkburk :)


(Tillägg: Vårat intreseområde ligger främst på 23/24cm)
 
Jag köpte 23cm sändare och dito konverter från
Danska amatörförlaget. Se nedan, allra sist i listan.
http://www.edr.dk/prisliste.htm
Grejerna kommer från Holland, har mer info hemma.
Sitter på Dreamhack i Jönköping just nu.
/ 73 Tommy
 
Det vore kul att få igång någon form av ATV nätverk i SM land...
Problemet som jag ser med "det låga intresset" är att det saknas ATV repeatrar i SM-Land (Jämför med UK...) Den enda jag känner till finns i SM0, kaknästornet, lite för långt dit från JO89FJ :)

73 de SM5WZG/Mats
 
Tack för lite bra länkar lite av länkarna har jag redan det jag var mest ute efter är lite byggbeskrivningar om atv relaterade saker har hittat en del själv men här kom det lite till.

Och du sm5wzg jag tycker också att det skulle vara roligt med ett repeter nätverk eller nåt i den stilen, Den stora saken som förmodligen framkallar det låga intresset är att det saknas kunskap sen också utrustning för bra pris i alla fall i sverige och en stor del är nog också för att det saknas nått utbrätt system för att komma någon stans typ länkar och sådana saker nu för tiden kanske man även om man vill även länka atv system via internet.

Vi är några i norrköping, än så länge bara två som har som mål i framtiden att få igång nått i stilen med nått mindre atv repeter/länk system.

((Vill även tillägga att det vi gör och tester och allt jag samlar på mig lägger jag ut här sen www.sm5ylg.com))

//73 de SM5YLG
 
Är det någon som har erfarenhet av att använda gamla PAL-mottagare för satellit TV?
De ligger ju på 23cm och kör FM...
 
Erfarenhet och erfarenhet vi håller på med det nu.
Vi har 2st d2mac motagare som ska kopplat till tv:n så ska vi se hur bra det blir vet ej om någon annan har någon information annars så kan jag lägg en sträng här när det är testat.

Vad jag har förståt så ska det gå bra med den som den är sen bara koppla till en antenn men ifall den har spännings matning via koax så bör ju den kopplas bort eller bygga nåt filter som tar bort spänningen eller som vi förmodligen ska göra för en del gammla lnb huvuden är ju pre amp efter downconvertern och en del sitter den ju före convertern vad jag sett.
Jag har slaktat 3st lnb:ar och vid en av dom satt det ett litet steg av 3st små trissor efter downkonvertern som bör gå att använda som pre-amp och då är det ju bra att ha kvar spännings matningen ut,,,


//SM5YLG
 
Back
Top