ATV-repeatern på Kaknästornet

sm0ngl

Well-Known Member
Jag funderar på att knåpa ihop en mottagare och antenn för att ta emot ATV-repeatern på Kaknästornet.

Någon som vet vad den har för sändningstyp? Jag har googlat och det nämns både "PAL och ljudbärvåg 5,5/6 MHz" samt "28MHz bandbredd".

Är det PAL, dvs video i AM och audio i FM sub (samma som analog mark-TV)
eller 28 MHz bred FM-video (som från TV-satellitens förr)

..en som undrar...
 
Det är som TV-satelliterna var.
Går fint med en gammal satmottagare med extern preamp på 25-30 dB.
 
Kan det vara denna som avses?

satant.jpg


//QRP
 
Hej det ser ut som det är två plåtburkar på maströret så jag blir lite osäker på vilken
det är men jag vet

att plåtburksantennen är ett hemma bygge med antenn innuti.Men jag tror att det är den blå burken

Mottagare och monitor finns i ammatörradiostationen.

mvh Lasse sm0ydo
 
SM0OFV, Janne och några till har köpt TX/RX enheter från England (tror jag). Var inte så dyrt 1000 - 1500 Kr. De är väl igång med ATV så vitt jag vet.

Hans mail adress finns nog på rigpix, han driver ju siten. Annars finns han väl att nå på R1:an eller sin egna R6x repeater.

De har 144.750 som talkback kanal.

En brittisk site om ATV.

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
SM0OFV, Janne och några till har köpt TX/RX enheter från England (tror jag). Var inte så dyrt 1000 - 1500 Kr. De är väl igång med ATV så vitt jag vet.

Det stämmer.
13cm.co.uk, 2.4Ghz Transmitter, Receiver, 2.4 Ghz , Amateur Television, ATV, Video Senders

Jag köpte mottagarkort, sändarkort, kontrollkort med display samt 18W PA för 23 cm.

Mitt kit är dock inte hopbyggt ännu, men bland annat SA0P (vars rig finns på Rigpix, den med herrejösses-fläkten) har samma prylar och hans rig fungerar fint.
 
Grejjerna från england var intressanta och inte så dyra.
Ska undersöka en gammal satellitmottagare först.

Antenner finns det många att prova. Jag vet att burkantennen är enkel och användbar.
Det behövs inte mycket för att ta emot Kaknäs-ATVn i tekniska museet som ligger tvärs över gärdet men jag antar att masten är vridbar för vidare experiment.

23 cm är ju ganska terrängberoende så jag vill inte satsa för hårt innan jag vet hur det fungerar här ute i Hässelby.
 
Back
Top