Audio in och ut för PocketPC --> PocketDigi

oby1

Well-Known Member
Hej!

I våras snubblade jag över det smått fantastiska programmet PocketDigi till Pocket PC och fick en brickad HP 1940 av min bror som jag fixade till. Tanken är givetvis att kunna köra digimodes-QRP på fielddays, utan att behöva ta med en tung laptop.

PocketPC:s har nackdelen av att det oftast saknas separata audio-in-ut teleplugg. Men man kan i många fall använda en 4-kontakters 2.5mm el 3.5mm plugg och sedan dela upp "in och ut" i en liten dosa, som kopplas till radiointerfacet.

Problemet är att PocketPC:n/PocketDigi inte automatiskt skiftar mellan audio-in och audio-ut. Efter att man sänt, måste man manuellt dra ur och sätta i telepluggen för att audio-in ska aktiveras i pocket-pc:n, så man får signal till vattenfallet.

Jag har försökt hitta vilka av de fyra pinnarna som ska kopplas ut och in igen för att pc:n ska slå om till audio-in (så jag kan löda dit en kontakt och slå om via den). -Men det verkar svårt. Inte ens när jag drar ur och sätter i de båda 3-kontakters telepluggarna från interfacet så slår pocket-pc:n om till audio in - bara när jag gör det via 4-kontakters pluggen till pocket-pc:n. Det verkar nästan som om omkopplingen måste göras mekaniskt.

Någon här med erfarenhet från liknande installation?
Ryggsäck med radio, tuner, antenn mm - allt annat är klart - Jag vill ut på fieldday nu!!! :)

73 de SA7ARV
 
Min andra fielday i år.......i Helsingborgs hamn....körde LA9LE på 17m CW.......hur många har du kört Rikard?

Som radionörd är jag tyvärr inte så behjälplig i ditt ovanstånde ärende....

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
Jag körde faktiskt också min andra - i måndags, tillsammans med SA0BBO.

Vi ankrade på Vens södersida och körde lite /MM därifrån och fixade även lite med Airmail och hans Pactor III modem. Bengt ska ju segla jorden runt nu några gånger - under 5-6 år och grejerna måste funka så jag hjälpte till lite. Bengt har lovat att vi ska köra lite ovanliga rutor under de kommande åren, när det är möjligt. Väldigt spännande! -Bara att själv få tillfälle att segla hans 11-metare från Råå till Ven i det superfina vädret, var en upplevelse. Vi var hemma klockan 24 så man var rätt trött igår - men det var det värt!
 
Kul Rikard! Synd att man inte var med.....:) hoppas det går bra den "stora" resan.....

73 Bjarne/SM7FBJ
 
Back
Top