Aurora 17/8-22

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Kraftigt norrsken igår kväll med bra aktivitet.
Vissa stationer var mycket starka, kul med CW!

ODX; (nytt Au ODX) RC3T KO86QF 1552 km

Au220817list.jpg

Au220817.jpg


73 Kricke
 
Aha… Har faktiskt tänkt på att göra en vertikal stack med 4 HB9CV eller 2-el yagi av överblivna delar från förra projektet.
( 6-el Vårgårda > 4-el bakmonterade )
 
Kul, hörde att det var Au på 6m. 2m på gång här hoppas jag under hösten. Körde UA3DHC (sk) , KO96 på AU 1991 från mitt QTH i Mölndal med en HB9CV. Så det är mitt ODX (ca 1590 km). Huga vad länge sen...
 
Kul, hörde att det var Au på 6m. 2m på gång här hoppas jag under hösten. Körde UA3DHC (sk) , KO96 på AU 1991 från mitt QTH i Mölndal med en HB9CV. Så det är mitt ODX (ca 1590 km). Huga vad länge sen...
Häftigt att köra Au med den distansen och på en HB9CV!

Var fin Au igår igen, men tyvärr kom den när jag satt i bilen hem från jobbet.
Blev även att vi mellanlandade på stranden, så när jag väl var hemma och maten låg i magen var den nästan borta.
Lyckades dock att köra EW3AA i KO12 = en ny ruta, kul!

73 Kricke
 
Last edited:
Det behövdes inte så mycket effekt förr i tiden...

Hittade gamla loggar från 1971, och mina första aurora-QSO var med LA1K i juni, och SM3AKW och SM2DXH strax därefter.

Detta kördes med kristallstyrd 10 W ineffekt och en 6 elements Yagi byggd i metallslöjden.

1660901416808.png

En vana uppstod tidigt att lyssna på SM4MPI och LA1VHF så fort jag kom hem från skolan för att hitta norrskensreflexer.
Hördes det något så började letandet på "låga delen" och ett vevande fram pch åter.

En blank rand nöttes till sist in på mottagarens VFO-ratt genom allt snurrande,,,
 
-91 var det mest lågstadiediscon, djungelvrål och skateboard som gällde för mig...

73 Kricke
Du tar igen det nu istället märker jag:) Jag ska vara igång på 2m igen inom något år! Jag har kört lite 23cm med en yagi med handvridning i trädgården och 10w som du märkt på senast contesten.

Fina fångster via Auroran i alla fall!
 
Back
Top