Aurora Norrskens QSO

SM4FPD

Well-Known Member
Många har hört och kört QSO på 144 MHz Morse, via norrkenet.
Aurora som vi kallar det.
Ja har renoverat upp min "låga delen" 144 MHz anläggning nu, fick inpsiration av att det var väldigt mycekt Norrsken i höst.
Givetvis har det varit tyst nu de senaste veckorna när jag är klar, med 15 element och nybyggd mastoppförstärakre etc.
Jag tänlkte få till en liten debatt i ämnet.
Det behövs information och kunskap.
Exvis vad som behövs förutom Morsekunskap.
Jo, det går att köra SSB men det låter hemskt.
Men framför allt skulle det vara på sin plats med färska tips om hur man förutsäger Aurora.
Mer än standig passning på SK4MPI.
Vist hörs det lite lustigt på HF när norrskenet är på gång.
Visst kan ma se på hemsidaor där prognoser och magentometer mätare finns i realtid.
Visst får man en fingetoppskänsla efter ett tag klistrad vid 144 MHz stationen.
Men kanske det finns mer kunskap och erfarenhet, eller frågor i ämnet.
Släpp lös nu alla Aurora knuttar.

Och varför är det så få igång numera när det till slut blir en öppning?

Själv brukar jag ropa ut en Aurora varning på lokala repeatrar, när det är på gång.

Några saker:
1 Jordströmsmätning
2 Bygge av egen megnetometer
3 Andra mätate man kan bygga själv
4 Aurora varnigsystem
5 HF fyrar med Aurora info
 
SM4FPD said:
Många har hört och kört QSO på 144 MHz Morse, via norrkenet.
Aurora som vi kallar det.
Ja har renoverat upp min "låga delen" 144 MHz anläggning nu, fick inpsiration av att det var väldigt mycekt Norrsken i höst.
Givetvis har det varit tyst nu de senaste veckorna när jag är klar, med 15 element och nybyggd mastoppförstärakre etc.
Jag tänlkte få till en liten debatt i ämnet.
Det behövs information och kunskap.
Exvis vad som behövs förutom Morsekunskap.
Jo, det går att köra SSB men det låter hemskt.
Men framför allt skulle det vara på sin plats med färska tips om hur man förutsäger Aurora.
Mer än standig passning på SK4MPI.
Vist hörs det lite lustigt på HF när norrskenet är på gång.
Visst kan ma se på hemsidaor där prognoser och magentometer mätare finns i realtid.
Visst får man en fingetoppskänsla efter ett tag klistrad vid 144 MHz stationen.
Men kanske det finns mer kunskap och erfarenhet, eller frågor i ämnet.
Släpp lös nu alla Aurora knuttar.

Och varför är det så få igång numera när det till slut blir en öppning?

Själv brukar jag ropa ut en Aurora varning på lokala repeatrar, när det är på gång.

Några saker:
1 Jordströmsmätning
2 Bygge av egen megnetometer
3 Andra mätate man kan bygga själv
4 Aurora varnigsystem
5 HF fyrar med Aurora info

Hej SM4FPD

Intressant frågeställning!

I regel vet jag nästan alltid när det är AU på gång eftersom jag lyssnar mycket på solbrus. Senaste gången som jag tydligt lade märke till det och väldigt tydligt minns var när Fuglesang var ute på rymdpromenad. Den dagen var det ett väldigt högt solbrus. Några dagar senare slog AU till.

Jag håller på med att hjälpa lite studenter att samla in mätdata från deras satelliter och jag kör det rätt in på en server där dom tar tillvara dessa uppgifter. Läs mer på

http://web.ew.usna.edu/~bruninga/ande-raft-ops.html

Nu har jag fått förfrågan från WB4APR och en väldigt involverad tysk om att sätta upp en permanent GATE och jag håller på att plocka ihop lite utrustning där jag kommer att använda Auto tracking på några utvalda satelliter för att med hjälp av riktantenn få ned så mycket som möjligt av dom paket med data dom sänder.

Den här enkla tekniken skulle vara lätt användbar på AU om man satte igång en gammal dator med ett trackingprogram för solen och hade en mottagare som ständigt mätte bruset.

Om man senare tänkte sig en fortsättning likt dom väderstationer som publicerar sina data på nätet med statistik så skulle man kunna gå in på en sida och se hur solen uppfört sig senaste dagarna.

Borde vara lätt för någon programmeringskunnig att få till en SMS varning vid speciella förändringar där vi kunde få med VHF:arna i SM.

Jag tror ett sådant här projekt skulle kunna få upp intresset för att vara med på öppningarna.

Där fick du en Smålandside! Hoppas på ännu mer läsning framöver.

73 Håkan SM7WSJ
 
Kul Håkan att det finns aktivitet.
Det generar frågor dock.
Hur mäter man solbrus?
Har sateliterna sådana mätare och sänder ner data till oss?
Eller kan man göra en solbrusmätare själv?

Man hade förr teöefonringar för att få ut AU varningar, idga skulle det då kunna vara som du säger ett SMS system.
 
SM4FPD said:
Kul Håkan att det finns aktivitet.
Det generar frågor dock.
Hur mäter man solbrus?
Har satteliterna sådana mätare och sänder ner data till oss?
Eller kan man göra en solbrusmätare själv?

Man hade förr telefonringar för att få ut AU varningar, idag skulle det då kunna vara som du säger ett SMS system.

Hej! (Känns lite svårt att svara eftersom jag vet att du har glömt mer om radio och runtomkring saker än jag någonsin kommer att kunna lära mig,, HI!)

Helt berättigad fråga angående solbrus då man så lätt tar saker för givet som kanske inte andra människor har tänkt på (ofta beroende på andra intressen)

Dom satelliter vi amatörer lyssnar på mäter mest Yttre samt inre temperatur och likaså uteffekt, spänning och strömkonsumtion, Det finns mycket mer men i stora drag,,.

Det finns satelliter som bevakar solen, se SOHO http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html

Man behöver inte bygga någon solbrusmätare eftersom många amatörer redan har en. Dom som förfogar över en VHF station med någotsånär bra mottagare och antenn kan ladda ned något av dom program som har ett vattenfall där man kan se signaler.
(Spectran är ett av dom men finns fler.)

Man kopplar helt enkelt in radions ljudutgång till ljudkortets ingång för att sedan om man inte har elevation på antennen vid solens upp eller nedgång svepa förbi solen med antennen. Man får då höra och se hur bruset stiger. (häftigt)

Här blir det lite för mycket att beskriva allt hur man går tillväga men det här experimentet kan alla göra. Själv så mäter jag skillnaden mellan kall himmel och sol för att se skillnaden och sedan med hjälp av kännedom om var SFI ligger så kan jag räkna ut hur min mottagare mår.(finns mycket att gå in på med AGC mm men det blir för långdraget) Dom som kör högre frekvenser brukar mäta skillnad mellan marken som har ett känt temperaturtal och solen för att få sina data.

Man skulle som ett klubbprojekt visst kunna bygga en mottagare samt en lågbrusig preamp tillsammans med antenn och autotracking för att få intresse och entusiasm runt det här.

Likaså om man sätter upp en yagi med autotracking där den följer solen kommer man få en massa intresserade frågor från omgivningen då jag själv har upplevt det när jag ibland lämnar min antenn följandes olika satelliter medans jag är ute i trädgården och arbetar.

(Man får med andra ord tillfälle att marknadsföra sin hobby och det är ju alltid bra.)

Om någon klurig kunde skriva ett program där man tar information från ljudkortet för att sedan få programmet att vid en snabb förändring i solbrus skicka iväg en SMS varning enligt lista så skulle den här iden kunna fungera.

Jag tror dessutom att om man får ett SMS och kollar och konstaterar att nu har det varit ett utbrott på solen så kan man få många roliga diskussioner med sin omgivning.

(om dom inte tror att man är skvatt galen förstås,, HI!)


Skulle vara kul att höra från någon datakunnig om det här vore praktiskt genomförbart.

73 Håkan
 
Last edited:
hade själv stor koll på Au varningar under slutet på 90-talet/början 2000 och använde enbart internet,
dvs. kolla på plasmamätare (satellit, mark) för att få tidig förvarning om "solutbrott", sen nordiska magnetometrar för att se utvecklingen, sen kom även satellit med au kamera att titta på nästan i real-time Och slutligen - DX Summit - som då fungerade utmärkt som aktivitetsindikator.
Fick på så sätt vara med om ett antal bamse-Au's (även dagtid) från tidigt skede och tills Au avtog - verkligen en intressant upplevelse.

Glöm inte bort DK0WCY -som är just en A U R O R A beacon!!!!!!
Den kör 24h om dygnet på 10144 och skickar nu även ut data på t.ex psk31 (bra hörbarhet!!!!) den kör delvis på 3579 - även där olika moder
DK0WCY tar in solar-data från tre världsdelar via internet plus att den har en egen magnetometer, se mer på:
http://www.dk0wcy.de/
Så - data finns både på radio och internet.
Det grymmaste vore en SMS / e-mail maskin som skickar bearbetate data (type "high latiftude au warning, K=n) från de svenska siterna (magnetometer m.m) + och inkluderar soldata från UA land (så får vi en liten förvarning om vad som komma skall..) eftersom globen och AU'n "vrider in" över oss från det hållet.

Elektroniska tjänster finns sedan en tid på andra sidan klotet,
själva SMS-et/e-mailet är gratis men man bör gå ihop och köpa mjukvaran (150$ - 175 $)
http://www.spacew.com/sms/index.html



En nationell SMS lista är intressant både för 10m, 6m och 2m för Au & Es events......



Fattas det nån Au information egentligen - förutom aktiva stationer ?
T.ex mobiltelefonen har webläsare och man kan lätt beställa e-mail push service
Kanske hjälper det med att sätta ihop en "hur bevaka VHF Aurora"- artikel och där ange hjälpmedel , tipz und trixz.....
 
Det börjar ju bli en AU artikelserie nu. Det var ju oxo meningen.
Jag nämnde "jordströmsmätare".

Man slår ner ett spett i öst och väst, 50 meter eller längre från varandra.
Kopplar en microAmpere mätare med mittnolla till dessa.
Man får ett utslag.
Jag ahde en sådna för 25 år sedan, och viss hände saker, den kunde byta polaritet, den kunde börja darra etc.

Finns det fler erfaringar om den här grejen?
Vad mäter man egentligen? Visst är det en glvansik ström, men den avtar och efter några veckor visar den något annat???

Jag vet de som försökt bygga en magnetometer, med kompassnål och senorer.
Men även en jättespole som mäter statiskt.
Man kan låta den ingå i en oschillator och mäta frekvensen, dvs som en jättestor "skattsökare". med stor menar jag 3 meter i dameter och några hundra varv.
Vad tycker ni om detta? Har ej provat själv.

Vad jag förstår är en riktig magenteometer en mass ton med järn etc.

Sen borde man kunna mäta annan stråling från solen, UV borde inte vara så svårt men kräver blå himmel.

Bäst vore nog ett nationellt varningsystem SMS.

Fyrarna är bra dock men kärver att man aktivt sitter och lyssnar.

Men var är amatörerna är nog den största frågan, varför är det inte populärt att köra AU?
 
Är det på liknande sätt man mäter markkonduktiviteten medd en sån?
Tror dock avståndet är kortare.

73 Magnus
 
Det finns många sätt att registrera det "bombardemang" av jonosfären som leder till
aurorareflektioner.

Att mäta förändringarna i "solbrus" eller "solflux" ger en viss förvarning, eftersom solens elektromagnetiska strålning rör sig med ljusets hastighet, medan partiklarna (mest protoner) som ger de mest spektakulära norrskenen når jorden många timmar efter ett utbrott på solen.

Metoderna som bygger på förändringarna i jordens magnetfält ger en uppfattning om
de strömmar som flyter i jonosfären, dessa genererar motsvarande strömmar i jordens yta och inre via induktion. Dessa strömmar ger upphov till magnetfält som samverkar med det statiska magnetfältet runt jorden.

När man mäter "jordströmmar" kopplar man in sig över en liten del av jordens yta där ett spänningsfall uppstår, som går att registrera. En komplikation är dock att spänningsfall i samma storleksordningar kan uppstå genom t.ex. elektrolys, eller andra elektriska aktiviteter på jordytan vilket gör metoden lite osäker.

En mer "säker" metod är att registrera variationer i magnetfältet med olika metoder, en "klassiker" är en liten keramisk magnet med en fastlimmad spegelskärva som hängs upp i en tunn tråd. Man lyser på spegeln och registrerar om och hur ljusfläcken flyttar sig på t.ex. en vägg. Sådana indikatorer kan göras mycket känsliga.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Spegeln (m.fl) finns även här
http://www.directivesystems.com/PDF/MAGTALK.PDF

ska man bygga med en sensor själv så har RSGB gjort en sammanställning på några modeller:
http://www.uksmg.org/magnet.htm

Mer - "kolla vad som redan gjorts" - både kul enkla modeller & PC baserade:
http://www.magnetometer.org/

Ett färdigt utvärderingskort med en magnetsensor + gratis mjukvara för presentation (255 EUR kostar kortet):
http://www.xensor.nl/pdffiles/sheets/emf03man.pdf
masn kan ju sen komplettera med en rappormjukvara som kompilerar/inkluderar data till ett e-mail - ungefär på samma sätt som PropNET har gjort.
 
Magnetometer

Hej
Det finns ett mycket enkelt sätt att tillverka en egen magneto meter.
Man tar sin kompas och monterar 2 st dioder 1 ir diod och en mottagar diod.
Man bygger hela konstruktionen på ett par plexiglas skivor.
Man monterar en spole som späningsmatas och man för en järnkärna genom spolen, denne påverkar kompassens nål som skall placeras i öst västligrikting dvs den skall bryta strålen från ir dioden. När jordens magnetfält ändrar sig så försöker nålen att flytta sig
vilket spolen försöker att motverka, varvid det uppstår en ström som man mäter, men först förstärker man den i en OP typ 741.
Jag har nog ett schema liggandes samt lite bilder om någon är intresserad.

Idax läget kör jag med en tysk konstruktion och en sensor som jag grävt ner i marken (1 mtr djupt)
man kan se min magneto meter på min hemsida längst ner på index sidan.
www.beam.to/sm4ive
 
God kväll

Intressant med magnetometer på IVE:s sida (ska kollas framöver)

När jag läste den här artikeln http://www.directivesystems.com/PDF/MAGTALK.PDF

Så stod det om SECULAR CHANGE ooch direkt så började jag fundera lite utanför ämnet eftersom jag bor i ett väldigt gammalt hus med anor från 1600 talet enligt uppgift.

Nu så står huset inte exakt i Norr Syd utan är lite lite vridet från norr vilket jag har funderat på varför. Mest troligt så har dom tagit ut Norr Syd på tiden dom la stengrunden och nu så är Nordpolen i en annan riktning.

Ska kolla exakt riktning på huset för att kanske få ett grepp om när stengrunden lades,,

Enkel magnetometer modell med spegel och lampa ska givetvis byggas och hängas synligt.

Varför gjorde vi inte sådant på fysiken i skolan?

73 Håkan SM7WSJ

070121
Kollat exakt riktning idag Söndag och det skiljer 4 grader mot dagens magnetiska nordpol (Svårt att dra några slutsatser)
 
Last edited:
Tack för alla goda inlägg, alla bra tips och all fin kunskap.
Hoppas bara det är fler som försöker sig på AU QSOn.
Själv har jag kommit igång igen efter många år av annat.
Men visst behvöer man Morse kunskap, men de där långa och korta sitter kvar...
Morse telegrafi skulle förtjäna en annan tråd i forument.

Men nog är det färre stationer numera än det var förr. Det var bättre förr.....

Funderar på att göra någon magnetometer, kanske den där syltburks magnetometern, den är ju enkel att göra. Och kan stå på en hylla.

I sommar skall jordströmsmätaren igång. När tjälen gått ur marken.
Jag hade en för 20 år sedan.
En mikroAmp meter med mittnolla, genom att sätta motvända dioder över vridspolen, en 10 uF och en 0,1 uF skyddas den mot både Åska och HF
Att jag fick rejäla utslag kommer jag väl ihåg, (dvs utslag på mätaren).

Vad har ni mer för tips om antenner?
AU ligger ju ganska brett över norr och en antenn med bredare öppning vore nog bra, dvs fler mindre stackade, och stackde i höjd istället för horisontellt.

Man hör de som försöker köra AU med SSB, verkar inte lika kul, men möjligt.
 
Ca 60 meter.
Jag använde tomtgränsrören och tomten är 30 x 60 meter.
Dvs rör nedslagna någon meter eller så.
Jag grävde ner ledningar från dessa genom att bara sticka med en spade i gräset och peta ner den.
Har man ingen mätare med mittnolla går det givetvis att nyttja en vanlig, med en polaritetsomkopplare.
50 - 300 uAmp är ok.
Finns det ingen mer som har erfarenheter av denna mätare???
 
Back
Top