Aurora

SM4IVE

Well-Known Member
AR 11692 producerade en lång varaktighet M1.1/1F med max 06:58 UTC. Denna händelse var förenad med en stor och bred fullständiga halo CME i STEREO A / B och LASCO.
Troligen så blir det starkt norrsken på Söndag om allt vill sig!!!:D
73 de SM4IVE
 
Hej Lars.
Liten förklaring vore väl på sin plats.
Förmodar att det var ett stort utbrott på solen...
Tar det inte nästan en månad innan det kommer igen?

/73 Tommy
 
Snott lite text från nätet:

On March 15, 2013, at 2:54 a.m. EDT, the sun erupted with an Earth-directed coronal mass ejection (CME)

The slow explosion, which took hours to unfold, produced an M1-class solar flare and a bright CME.

Three-dimensional computer models based on observations from SOHO and NASA's twin STEREO probes predict the CME will cross the void between sun and Earth in two days or less. NOAA forecasters estimate a 70% chance of polar geomagnetic storms when the cloud arrives on March 17th.

a CME is a solar phenomenon that can send solar particles into space and reach Earth one to three days later. Earth-directed CMEs can cause a space weather phenomenon called a geomagnetic storm, which occurs when they connect with the outside of the Earth's magnetic envelope,


After an active aurora night, mark that date on a calendar and in 27-28 days pay close attention to the sky. If that same sunspot (or coronal hole) is still active it will have rotated around with the sun and will be, once again, in geoeffective position (pointing toward earth)....and hosing us with an enhanced flow of aurora-generating solar wind.
 
Så här skriver Expressen om det stora som händer på Solen.
Solexplosion kan ge stort norrsken | Nyheter | Aftonbladet
Jag lyssnar just nu på SK4MPI 144,412 MHz CW. Ren ton just nu. (nu = 2013-03-17 kl 10.00)
Hör även QSO på 5380 kHz USB, norrmän med lätt Aurora ton på talet.
Någon som märkt av fenomenet???
Blir det något eller är det som sista tiden bara luftsnack.

de
Roy
 
eftersom CMEn slog till redan nu och auroraovalen ligger över USA så får vi vänta och se om det finns nån Au kvar när jorden vrider in sig i Au ovalen.....

MPI är för är nävarade Au-fri, 6m helt dött
 
Nu har ju CME-tillslaget redan pågått en tid och sen avtar Au signalerna i styrka, men det hörs lite fortfarande runt:
runt 50.090 och 50.130 +50kHz
144.050 hörs det fortfarande en del

Men det blir till att lyssna hela kvällen om det kommer mera....
 
På två lyckades jag höra lite på min patetiska HB9CV, vertikalpolariserad, monterad utanför fönstret i sovrummet :(
 
På 6m börjar låta som Au-E emellanåt, så det kommer mera.....

det är ju weak signal som gäller så man får ofta kontakt även om motstationen är svag.

hört:
6m fyrar: gb3ler, sk3siz, oh5shf, oh2six, oh1six
6m stationer: yl, sm1, sm2, sm3, sm4, sm5,s m7, sm7, dl, pa, oz, oh, UA, es, la
6m kört: sm3, oh, oz,yl, la, sp

and counting.....
 
Last edited:
Vad trevligt. Jag lyssnade på aurora för första gången på många år. Hörde RU1AA ganska starkt, men inget QSO. Inte så konstigt med 10W och inomhusantenn.
Det är nog 15 år sedan jag körde honom senast, då på EME.
Nu blev man sugen på att fixa lite bättre grejor.....
 
Det belv en verkligt kraftig Aurorafest igr efetermiddag och kväll.
Lyssnade mycket på 144,050 MHz +- .
Med signalstyrkor på S9 plus 40 dB.
Det är vid sådan här tillfällen man kan höra mycket med mindre antennsytem.
Även SSB kördes och felra stn kunde "höras" på 144,275 - 144,350 kHz USB.

Förvånasvärt är hur många "stammisar" som alltid har funnits med så frot det blir Aurora, i 30 år kanske.
Nyrekrytering för denna form av amatörradio verkar dock liten.

de
FPD
 
Det belv en verkligt kraftig Aurorafest igr efetermiddag och kväll.
Lyssnade mycket på 144,050 MHz +- .
Med signalstyrkor på S9 plus 40 dB.
Det är vid sådan här tillfällen man kan höra mycket med mindre antennsytem.
Även SSB kördes och felra stn kunde "höras" på 144,275 - 144,350 kHz USB.

Förvånasvärt är hur många "stammisar" som alltid har funnits med så frot det blir Aurora, i 30 år kanske.
Nyrekrytering för denna form av amatörradio verkar dock liten.

de
FPD

Det tillverkas ju ingen utrustning för VHF/UHF SSB/CW längre.
Det är ju bara rena FM burkar, så dom nyrekryterade kanske inte har utrustning för det?

Jag har lånat ut två av mina radios som har 2m SSB åt andra amatörer som behövde det.

Jag har VHF/UHF SSB på radion jag har kvar, men har fortfarande inte lyckats få upp någon riktantenn för dom banden, utan bara en blindkäpp.

Jag körde dock en kontakt på 6m Aurora, men auroran låg rakt ovanför och till och med söder om mig så det var lite svårkört.
 
Följderna kvarstår med A=46! Inte en enda RBN spot från NA i morse på 40m. Brukar kunna vara uppåt 30 dB. Däremot smet signalerna från VK o ZL förbi det mesta av soldammet.
Sent igår eftermiddag var det kraftiga aurorareflektioner på 17m. Skandinaver och nordeuropeer hade ingen ton utan bara ett väsande. Trots det gick det att köra Stilla havet över nordpolen, men det var fladdriga signaler.

/Roland
 
Fick se foton från Sigtuna/Arlanda i morse, fina Au gardiner i grönt, jag såg dom inte själv hemifrån pga. belysning, men det var ett ovanligt tillfälle i den här solcykeln att Au ovalen trycktes ner så långt söderut.

Hade inte 2m PA't redo så det blev bara 6m aktivitet.
 
Last edited:
Hej!

Synligt norrsken ända nere i söder...


något som jag började fundera på när man såg aktivitetskartorna var om det fins några alternativa moder än dom klassiska?

Jag tror CW är överlägset vid AU men hur fungerar det med datorgenererade moder?

SSB går fint att köra men hur fungerar det med Digital röst?


Bara några tankar så här på eftermiddagen...

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Synligt norrsken ända nere i söder...


något som jag började fundera på när man såg aktivitetskartorna var om det fins några alternativa moder än dom klassiska?

Jag tror CW är överlägset vid AU men hur fungerar det med datorgenererade moder?

SSB går fint att köra men hur fungerar det med Digital röst?


Bara några tankar så här på eftermiddagen...

73 Håkan SM7WSJ

Jag gissar att en dator har svårt att detektera en tonlös signal.

Men det är bara en gissning.

Människoörat och hjärnan är en makalös mottagare/avkodare
 
Signalen via norrskenet är ju så olika från tid till annan att man inte generallt kan säga att ex SSB går bra.
Ibland är SSB fullständigt oläsbart.
Ibland sker dopplerskift och all form av RTTY borde vara så gott som omöjligt.
Att med maskin avkoda Morse, skulle kanske gå med en AM-detektor på LF sidan, tecken är ju ändå rätt distinkta.
Passar man en fyr, exvis SK4MPI en längre tid så inser man vad som kan hända med en signal.

Vi får nog se Aurora som en utmaning för hjärnan... desto roligare

Hur FM, AM eller DV låter är en bra fråga????

de
FPD
 
Back
Top