Aurora

Hej!

Synligt norrsken ända nere i söder...


något som jag började fundera på när man såg aktivitetskartorna var om det fins några alternativa moder än dom klassiska?

Jag tror CW är överlägset vid AU men hur fungerar det med datorgenererade moder?

SSB går fint att köra men hur fungerar det med Digital röst?


Bara några tankar så här på eftermiddagen...

73 Håkan SM7WSJ

jag har de 10+ senaste åren inte hört några alternativa trafiksätt till CW&SSB vid vanlig Au. Är det däremot Au-E kan man nog köra de flesta moderna.

det sägs att Hellschreiber fungerar på Au, vilket jag aldrig lyckas prova ut själv, men det kanske finns nån som kan agera motstation för ett prov ?
 
Hej!

Tack för input,

Det skulle ju vara rätt intressant om det inte finns något sätt att rätta till snedvridningen i signalen vid AU. Med tanke på att vi har sett att det även förekommer AU kontakter på högre frekvenser än VHF så börjar det närma sig frekvenser där det trådlösa bredbandet skall husera.

För att göra en jämförelse så besökte jag hemsidan för en känd marksänd TV leverantör, vid senaste stora tropoförhöjningen och där beklagade man problemen med TV sändningen som hänvisades till mycket ovanliga atmosfäriska störningar.:)

Det finns säkert någon smart FEC men intressant är det.

73 Håkan SM7WSJ
 
Trådlöst internet går ju inte så långt trådlöst, så Aurora påverkar inte signalerna märkbart.
 
Tropo förvanskar ju inte signalen på samma sätt som Aurora kan. Så det bör funka med digitala moder. Men fullständig Aurora, helt utan några toner då är det så vitt jag kan förstå bara nycklad bärvåg som fungerar.
 
Aurora är livet!!!

SM7GVF och undertecknad har nu körtr 2 Q på 23 cm senast i söndags med mycket bra signaler, Testade även med RA3LE han hörde mig inte, tror dock att det var lite sent på auroran, samt att jag vet inte hur insatt Valery är i dopplereffekt, på 23 cm som är ca 4 Khz .
73 de Lasse SM4IVE
 
Håkan WSJ,

Berätta mera! Vad avser du med "snedvridningen i signalen"? Är det dopplerskiftet eller kanske spridningen i frekvens?

/Janne
 
Håkan WSJ,

Berätta mera! Vad avser du med "snedvridningen i signalen"? Är det dopplerskiftet eller kanske spridningen i frekvens?

/Janne
Hej!

Jag upplever både att spridningen och dopplern vid eventuell stark AU borde vara ett problem för tex trådlöst bredband som byggs ut nu på landsbygden.

(Tanken kom av att jag vet att det körts AU kontakter på högre frekvens än vad som är vanligast)

Det jag inte tänkt på är den strora skillnaden i strålad effekt (som skrevs ovan) så kanske faller tanken med att så svaga signalstyrkor och korta avstånd som det rör sig om skulle ha några problem vid AU.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Jag tror inte att aurora-reflektion skulle kunna innebära några problem på frekvenser i GHz-området.

Länkbudgeten ligger i EME-klass för att få fram tydbara signaler via norrskensreflektion i E-skiktet, medan mobiltelefonsystem arbetar med yt- eller direktvågor. Skulle uppskatta att skillnaden i länkbudget vid räckviddsgränsen uppgår till 80-100 dB och då "vinner" direktvågorna utan större problem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vet inte om du syftar på Ice net som ligger på gamla NMT nätet som du avser med Trådlöst bredband.

Jag kan inte tänka mig att det skulle bli något problem då, reflektions punkten alltid är geometri, och reflektions punkten ligger långt ifrån dig. Tex SM7GVF och Mitt 23 cm qso så låg reflektionspunkten över OH6, och trådlösa bredband har inte den ERP som går åt för att reflekteras på Ghz freq

Vet inte vad du menar med spridningen (avser du bandbred på den utsända signalen)? som skapas av signalen som förvrängs i reflektionerna från auroran
//Lasse IVE



Jag upplever både att spridningen och dopplern vid eventuell stark AU borde vara ett problem för tex trådlöst bredband som byggs ut nu på landsbygden.

(Tanken kom av att jag vet att det körts AU kontakter på högre frekvens än vad som är vanligast)

Det jag inte tänkt på är den strora skillnaden i strålad effekt (som skrevs ovan) så kanske faller tanken med att så svaga signalstyrkor och korta avstånd som det rör sig om skulle ha några problem vid AU.

mvh Håkan SM7WSJ[/QUOTE]
 
Hej!

både Ice net och dom nya frekvenser på 800 och 900 MHz var med i tanken.

Dock så har den tanke jag hade om eventuella problem vid mkt stark AU och trådlöst bredband släppt med dom bra förklaringar vi läst ovan.


Med spridningen av signalen så menar jag det man ser när man tittar på en signal i ett vattenfallprogram. Det är en helt otroligt bred signal jämfört med den ursprungliga smala CW signalen.


73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
min uppfattning är att signalbehandling vid vågutbredning via Au är mkt. komplicerat,
i t.ex kommersiell markbaserad och satellit-mark radiolösningar kan man se hur mycket teori det finns bakom signalhandlingen, lägg sedan till ytterligare unika Au egenskaper....
Spridningen av signalen gör ju dels av alla bistatiska dopplersignalerna men även av att scatterzonerna rör på sig på ett ovanligt sätt, tänk t.ex på hur magnetfältslinjerna skruvar och vrider sig ner igenom ionosfären + att dom oscillerar, det är ju där inne Au ionosieringen äger rum. För SSB & CW VHF trafik är man inte särskilt känslig för dopplervariationerna eftersom man inte vet vilken frekvens motstationen egentligen finns på, men man märker att dopplern kan variera åt båda hållen och gör små justeringar i mottagaren, precis som vid satellittrafik.
Dom bästa förhållanden för kvalitativ Au signalering måste vara på med ökad frekvens (UHF) och med antenner med smala lober, då undertrycker/reducerar man antalet dopplersignaler och troligen har man större chans att fokusera på scatterpunkter med Au-E egenskaper.

450 mobilt bredband lär ha negativ elevation på antennloberna och det handlar om tvåsiffriga watt i uteffekt, så hur mycket kan läcka upp till Au skikten ? Not much. Och QPSK kanaler med nån MHz bandbredd har nog inga chanser att överleva en scatterövning via Au.
 
NCL förklara av du menar med AU E. Enligt en professor vid IRF so existerar inte Aurora E på 2 mtr och knappast på UHF som du nämner. AUe är ett begrepp som är myntat av amatörer men som i själva verket är ionoscatter och behöver inte ha något samband med aurora.

Kanske SM4RNA om du läser detta kan flika in

>>Dom bästa förhållanden för kvalitativ Au signalering måste vara på med ökad frekvens (UHF) och med antenner med smala lober, då undertrycker/reducerar man antalet dopplersignaler och troligen har man större chans att fokusera på scatterpunkter med Au-E egenskaper.

Detta får jag inte ihop?????
Min erfarenhet säger ju högre freq ju mer doppler

//Lasse SM4IVE
 
NCL förklara av du menar med AU E. Enligt en professor vid IRF so existerar inte Aurora E på 2 mtr och knappast på UHF som du nämner. AUe är ett begrepp som är myntat av amatörer men som i själva verket är ionoscatter och behöver inte ha något samband med aurora.

det jag skrev:
scatterpunkter med Au-E egenskaper.

Au-egenskaper, dvs. celler som har mer jonisering och där man går från typiska Au-signalkvalitet till Es-signalkvalitet, vilket är vanligt på 6m och 2m, har aldrig hört detta själv på 70cm eller 23cm.
Har du nån referens till IRF och hur Au-E beskrivs? vore intressant att jämföra med de amatörradiopapper och hur Au-E beskrivs där.

>>Dom bästa förhållanden för kvalitativ Au signalering måste vara på med ökad frekvens (UHF) och med antenner med smala lober, då undertrycker/reducerar man antalet dopplersignaler och troligen har man större chans att fokusera på scatterpunkter med Au-E egenskaper.

Detta får jag inte ihop?????
Min erfarenhet säger ju högre freq ju mer doppler //Lasse SM4IVE

det jag skrev:
undertrycker/reducerar man antalet dopplersignaler
Vad jag syftade på var att en antenn med smal lob tar in färre antal signaler som kommer från olika reflektionspunkter (bistatisk doppler) än en bred antenn som då följaktligen tar in fler signaler från olika reflektionspunkter.
I teorin borde detta ge mindre utsmetad Au signal i mottagaren, dvs. en en kvalitetsförändring av signalen man lyssnar på.

Visst ökar doppler skiftet med ökad frekvens, med det var inte det som det handlade om.
 
VHF & Au igen 13:e

Ser ut som ett flertal Au tillfällen kommer att finnas ett tag framöver, 6m och 2m blir nog kul.



NOAA / NWS Space Weather Prediction Center

NOAA Region 1719, located near center of the solar disk today, produced an R2 (Moderate) Radio Blackout, quickly followed by an S1 (Minor) Solar Radiation Storm, at 1716 UTC (3:16 a.m. EDT) today, April 11. A Coronal Mass Ejection also occurred, and given its trajectory, model runs suggest it will pass Earth, causing what forecasters now expect to be G2 (Moderate). The Geomagnetic Storm is expected to start in the mid to latter part (UTC) of April 13. The source region is still potent and well-positioned for more geoeffective activity in the next few days.


Space Weather Alerts from SWPC

...
WATCH: Geomagnetic Storm Category G2 Predicted
Highest Storm Level Predicted by Day:
Apr 12: None (Below G1) Apr 13: G2 (Moderate) Apr 14: G2 (Moderate)
...
Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 55 degrees Geomagnetic Latitude.

...
Aurora - Aurora may be seen as low as New York to Wisconsin to Washington state.
 
Back
Top