Autoconnect till APRS-server

SM7SEK

Administrator
Staff member
Tjena,

Vi kör UI-View32 i samma dator som EchoLink och eftersom EchoLink programet har hängt sig ett flertal gånger efter ca en veckas drift startar vi om datorn varje natt automatiskt. Både EchoLink och UI-View32 ligger i autostart och startar ok men UI-View ansluter inte till APRS-server. Man måste manuellt gå in och i Action menyn välja att ansluta.

Finns det nån konfigurerbar option att sätta så den ansluter automatiskt?

73
SM7SEK
 
Verkligen ingen som vet hur man autoconnectar mot APRS-server?
Någon med tips om hur man söker vidare?
 
SM7SEK said:
Verkligen ingen som vet hur man autoconnectar mot APRS-server?
Någon med tips om hur man söker vidare?
UI-View har en mycket lättfattad manual,står det inget om autoconnect i den så funkar det förmodligen inte att göra uppstarten på tänkt sätt.
 
Jag svarar väl mig själv efter att ha suttit ner en stund och bläddrat runt i UiViews alla menyer. Hjälpfilen var inte till mycket hjälp för mig, eller så hittade jag inte just det avsnittet.

Men efter en stunds letande hittade jag "Schedule Editor" under File menyn. Och där finns det möjligheter att köra kommandon vid olika tidpunkter. Gissa om jag blev glad när jag hittade valet "APRSERVE CONNECT" och skeddade till en halvtimma efter att datorn startat om på morgonkvisten.

Nu har det rullat så en vecka ungefär och det ser ut att fungera bra.

73 Uffe
sm7sek
 
SM7SEK said:
Jag svarar väl mig själv efter att ha suttit ner en stund och bläddrat runt i UiViews alla menyer. Hjälpfilen var inte till mycket hjälp för mig, eller så hittade jag inte just det avsnittet.

Men efter en stunds letande hittade jag "Schedule Editor" under File menyn. Och där finns det möjligheter att köra kommandon vid olika tidpunkter. Gissa om jag blev glad när jag hittade valet "APRSERVE CONNECT" och skeddade till en halvtimma efter att datorn startat om på morgonkvisten.

Nu har det rullat så en vecka ungefär och det ser ut att fungera bra.

73 Uffe
sm7sek

Ja men då stog det ju iallafall någonstans om det.UiView är ett av de få program som har en heltäckande "hjälp" problemet om det nu är ett sådant är att man oftast inte läser igenom den innan man startar upp det.
 
Back
Top