Automatisk test (detta är ett skämt, men...)

sm0imj

Well-Known Member
Detta är ett skämt!!!

Hejsan,
Mitt senaste program som jag utvecklat är en integrerad DX-spot, rig-control, CW dekoder, 599+löpnummer sändare, checksumme kontrollant, cabrillo log som funkar super.
Jag ställer in datum/tid när testen startar/slutar, vilka frekvensband som är aktuella och sedan letar riggen via DX-spot och om det inte kommer någon snabbt nog så scannar den banden efter de call som ger mest poäng. Den inbyggda logaritmen håller dessutom reda på hur länge den kan vänta på en ny spot innan den letar upp något call eller skickar ett CQ TEST. När testen är klar mailas loggen automatiskt till en förinställd mailadress.

Allt helt automatiskt så att jag kan luta mig tillbaka i baren och via SMS får reda på hur många poäng jag kommit upp till.

Detta är ett skämt!!!

Efter att ha lyssnat en stund på helgens WPX så undrar jag om inte en del redan är en bit på väg. Om inte annat så hörs det på den dåligt synkroniserade hastigheten mellan call, rst och löpnummer. Vissa program kan tydligen inte sända allt i samma hastighet ;-)

Det är också ganska tydligt att många inte kan CW, i alla fall inte i den hastighet som de tävlande använder. Många förstår t.ex. inte uppmaningar om att repeteras löpnummer.
Men det är väl klart, man behöver inte kunna mycke CW för ett call, 599 och ett löpnummer. Om man dessutom får call via DX-clustret så är det inte mycket man behöver kunna ;-)

Jag säger inget om de som tycker det här är kul, tvärtom kör hårt och ha ännu roligare.
Men hur är det med de som inte har all denna teknik, dom är i alla fall garanerat sist ;-)

Njae, jag tror jag håller mig till SCAG/SKD ;-)

Hasse
 
CW-wannabe

Uppenbarligen ett fall av dåligt standardiserade gränsnitt och procedurer,
någon har glömt att coacha teamet ;)

Upphovsmän till den dåliga signaleringen tycks inte ha tagit del eller hållit sig informerade om utvecklingen av standarden och negligerat att förse sin tekniklösning med felkorrigering och redundant mottagning,
det kan vara ett tecken på ett paradigmskifte ;)

För att få svar på ursprunget till den försämrade kvaliteten på överföring av information,
en rootcause analyse behövs ;)

Vid problem av överföring av information kan en tillfällig lösning vara att använda äldre tekniker, möjligen kan detta ses som en workaround lösning ;)



(skämt, continued.....) ;)
 
Back
Top