Autotuner eller manuell tuner ?

göran

Active Member
Är det någon som kan ge mig tips på vilket som är att föredra dvs, autotuner eller en manuell tuner. Är på gång att köpa en men blir inte riktigt klok på vad jag ska välja.
Känner till att avstämningsområdet oftast är större på en manuell tuner än på en autotuner.
Autotunerns hf-dioder är känsliga för att för höga hf-strömmar och kan gå sönder har jag hört, vet ej om det stämmer. Är det någon som kan detta området bra och kan tipsa mig.

73 de SM7TKD
 
Fördelen med autotuner tycker jag är att den stämmer av snabbt och flera har ju inbyggt minne som kommer ihåg vad den ska ställa sig på vid olika frekvenser.

Fördelen med manuella är att du ofta har så du kan stämma av antenner matade med öppen stege tex tuners och större avstämningsområde.

Många riggar har ju redan en autotuner så jag skulle skaffa en manuell.

73 Magnus
 
Tack för svaret Magnus
Har som sagt inte bestämt mig ännu, men tänkte och investera i en till semestern, så man kan köra lite mera radio. Det verkar ju ha kommit några riktigt bra autotuners på marknaden som klarar av att stämma av från 6 - 3200 ohm i impedans. Men som jag skrev tidigare så tror jag att dessa autotuners är betydligt känsligare för Hf än manuella. Håller med dig att det är bekvämt med autotuner som stämmer av snabbt och har minne för frekvenser. Hoppas någon mer vill komma in med synpunkter på detta.

73 de SM7TKD
 
Skall man ha en autotuner måste den tåla mycket, då har man stor nytta av den. Den autotuner vi har är en LDG AT-1000 och den tål 1000W. Något dyr att köpa, men den är värd var enda krona. Sedan tror jag även att det är bra att ha en manuell tuner för öppna stegar osv. Men även den skall klara av mycket W, har även en LDG AT-11 som jag byggt ihop och den klarar av 150W. Nu finns LDG tuners även att köpa i Sverige färdigbyggda, men det fanns inte på den tiden när jag byggde ihop vår AT-11 som jag beställde från USA i byggsats. Så kolla gärna in LDG tuners Göran.
www.mobinet.se

73 Janne
 
Tuner

Till Göran. Köp en autotuner det är mycket smidigare. Tunern behöver inte vara så x-tremt bra att den klarar av att stämma av från 6-3200 ohm för det är till sist en bra antenn du behöver. Om du stämmer av ett järnräcke så har du en väldigt dålig antenn, men radion får förståss 50 ohm. Om du tänker köra på en g5rv så går det med alla tuners. Då är autotunern mycket roligare, du kan köra radio utan att bry dej om att tuna. Jag har atotuner inbyggt i min rigg (ic-703) den stämmer av alla "vanliga" antenner, när jag kör longwire så kopplar jag på något som kallas magnetik transformer,läs balun, säljes av srs. Då stämmer inbyggda tunern nästan allt. Har även en ah-4 från icom som fungerar fint på longwire. När vi var på antennfildday i västerås så stämde vi av parasollen vi satt under,den fungerade på alla band, radion fick sina 50 ohm men det var en usel antenn. Försök alltid ha en antenn som har resonans där du sänder, det är absolut bäst. När det inte är möjligt så är tunern mycket bra att ha.
73 de Roger
 
Ja jösse namn, vad roligt det var på antennfildday i Västerås. Satt länge och sände med parasollen och för att inte glömma ölburkarna som fungerade på 2m/70cm. Så visst är det bra med en tuner.
Det fanns med bilder på ölburksantennerna i QTC.

73 Janne
 
Tack för alla tips angående antenntuners jag fått. Får se vilken tuner jag bestämmer mig slutgiltigt för.
Tänkte att beställa en i början på nästa vecka, så jag emottager tacksamt ytterligare tips i ämnet.

73 de SM7TKD
 
Back
Top