Autotuner tar bort antennsignalen!

Merkur

Member
Jag använder en IT-100 autotuner till en nyuppsatt 2 x 3,5 meter dipol. Matning med öppen stege (ca 10 meter) via en 1:1-balun som sitter där antennkabeln går in i tunern. När jag försöker tuna de högre banden (21, 24, 28 MHz) så indikerar tunern grönt (=lyckats), men problemet är att den tunar ner/bort signalen. Hörs bara som en viskning, nästan inte hörbar alls. Detsamma gäller bakgrundsbruset, försvinner nästan helt. Om jag bypassar tunern får jag åter normal styrka på mottagningen. Det blir ingen skillnad om jag tar bort balunen.

För att se om det var något fel på antennen så kopplade jag istället in min dipol för 3,7 MHz. Matning med bandkabel. Upptäcker att samma sak händer - tunern indikerar grönt men signalen tunas ner nästan helt. Detta händer bara på de höga banden. 80, 40 och 20 fungerar bra med den stora antennen, tunern orsakar ingen försämring i mottagningen och har inga problem att tuna. Men de höga banden tunas nästan bort helt. Balun eller inte gör ingen skillnad här heller. Så oavsett antenn vägrar tunern de höga banden, men indikerar grönt.

Kan någon förklara varför det blir så här och vad som är fel i min anläggning?
 
God morgon!
Det skall bli intressant att läsa vad experterna kommer fram till... Då jag inte tillhör expertisen vill jag inte uttala mig. Men ETT är säkert; jag kommer att lära mig något nytt även i det här fallet.

Spännande
 
Last edited:
Hej Merkur,
Kan du berätta lite om din 1:1-balun.
Hur är den lindad och vilken kärna använder du?

/Micke
 
Gissar att det är en sådan där tuner med en massa reläer som switchar in olika kondensatorer och spolar. I så fall kanske någon av de komponenter som används just på de högre frekvenserna har gått sönder eller lossnat. Kan ju också vara något relä som inte funkar som det ska. Samtidigt är ju frågan varför den indikerar grönt, vilket borde innebära att SWR är låg (eller?). Jag skulle iallafall öppna burken och som en första åtgärd okulärbesiktiga komponenter och kretskort. Givetvis också söka på nätet och se om någon annan haft motsvarande problem.
Sture
 
Det här är inte förslag på lösning, det är bara en bekräftan på att något verkar skumt hos dig. Jag använder nästan identisk setup som du. Radio - koax - LDG Z11 tuner - balun - stege - 2x6 meter dipol.

När tunern gort sitt och visar grönt så "hör" min mottagare lika bra med eller utan tuner. D v s tunern dämpar inte signalen.
Däremot dämpar den signalen om jag byter band utan att tune'a. (för att vara övertydlig)

Lycka till.
73 de SM0RVV
 
Det här är inte förslag på lösning, det är bara en bekräftan på att något verkar skumt hos dig. Jag använder nästan identisk setup som du. Radio - koax - LDG Z11 tuner - balun - stege - 2x6 meter dipol.

När tunern gort sitt och visar grönt så "hör" min mottagare lika bra med eller utan tuner. D v s tunern dämpar inte signalen.
Däremot dämpar den signalen om jag byter band utan att tune'a. (för att vara övertydlig)

Lycka till.
73 de SM0RVV

Jag också...funkar bra.

Jag kör en 2X5m dipol matad med 3m 450ohm balanserad twin-lead och LDG Z11 tuner med en 1:1 choke på TX-sidan.
Måste också tuna om när jag byter band.

/Micke
 
Hej,

Balunen är en köpepryl som är gjord för IT-100. Tror den heter RBA-1:1. Jag vet inte hur den är konstruerad. Men tyvärr så blir det ingen skillnad om jag tar bort balunen eller har den kvar.

Som ni säger så liknar problemet det som händer om man inte har tunat om vid bandbyte, men i det här fallet har man ju just tunat...

Tack för era tips, får skruva upp tunern och se om det går att se något fel. Trodde nog att en tuner antingen funkade eller inte, så jag hade avfärdat den som felkälla, men det kanske ändå är den som är trasig då.

Mvh Merkur
 
Last edited:
Även om tunern visar grönt så skulle ju själva mät-delen vara defekt.
Alltså den tror at den stämt av rätt för dess interna mätbrygga säger så. Anta att mätbryggan ljuger, då kommer tunern ställa reläerna i felaktig position i tron att den gjort rätt.

Hur ser det ut med en annan SWR meter när tunern visar grönt? Har du någon fristående, eller har din rig en inbyggd. Dock är min erfarenhet att den inbyggda är mindra pålitlig än en extern. Åtminstone på min rig, en FT 817.

73 de SM0RVV
 
Det låter som om tunern har hittat ett läge där SVF är OK alltså lägre än 1,5:1.
Om någon av de inkopplade kondensatorerna är defekt så att den ger stora förluster så kan eventuellt SVF bli så lågt och tunern väljer det läget.

Det blir nog felsökning under locket.

/Micke
 
Back
Top