Avbruten M4 gängtapp

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag höll på och borrade upp tre fäst hål på en tvågangad köpt
vridkondensator på gaveln på den där axeln kommer ut.

Jag provade med en 3.15 mm bor eftersom den borren var det närmaste
man kunde komma 3.3mm bor på Biltema.

Det gick bra att gänga upp dom två första hålen på gaveln på
den två gangade vridkondingen , på det tredje hålet gick det trögt
och gängtappen gick av i hålet jag försökt att få ur resterna men
det gick inte men jag har hört talas om någonting som heter
gängtappsutdragare med tre spetsar som man stoppar in i
den trasiga gängtappen kan det vara någonting att använda kanske?.

mvh Lasse-
 
Fix?

Jättetråkigt med en avbruten tapp, särskilt i bottenhål - men det är det väl inte frågan om här - hålet är väl genomgående?

Oftast har den avbrutna delen av tappen vridit in sig snett i hålet och kan bli svår att lirka ut.
En liten snabbgående slipmaskin (typ Dremel) med en tandläkarborr kan bli det sista alternativet för att vidga hålet och slipa sig in bredvid tappen.
Men tappen är av snabbstål och kommer man åt tappen med borren förstörs borren så en trave borrar är bra att ha till hands.

De klena gängtappar det är frågan om här ÄR sköra och det är bättre att ha en något större borr än den rekommenderade. Är det inte så stora laster skruven ska hålla kan t.o.m. 3,5 - 3,6 mm borr för M4 gängtapp användas har det visat sig.
Smörj med sprit vid borrning/gängning i aluminium (handsprit är ok om inget annat finns!). Rapsolja/olivolja/matolja från kylskåpet duger fint för stålarbete.
Använd inte skiftnyckel för att vrida tappen, snedlasten knäcker tappen.
Backa tappen ofta för att bryta spånen i hålet.

Det uppslipade hålet kan fås att fungera på många sätt, HeliCoil, bricka på baksidan, gängad kort bussning+Loctite, stiftad specialsvarvad kragbussning, konisk bussning osv. Förutom att en M5 skruv kanske kan användas... :)

Hoppas att det löser sig för dig - kanske kondingen t.o.m. sitter bra med endast två skruvar?

GL / Kjell
 
Det frinns verktyg med tre stift som man kan använda, de du nämner Lasse. Det brukar gå att "backa" ut gängtappen med. Ett annat alternativ, våld, fungerar också ibland.
Om du har en dorn med passande diamter kan du slå ur gängtappen. Hålet blir trekantigt men kan ändock duga för montage om det finns lite hela gängor i botten.
Men ibland måste man borra upp och gänga med en större tapp vid nästa försök.
 
Last edited:
Lasse, använde du sprit?
Dvs som kylvätska vid gängningen.
Om det är aluminium är det nödvändigt om man skall försöka bearbeta.
Var det en järnplåt i vridkondingens gavel får man ta någon olja istället.

Jag skulle kunna gå så långt att säga att skall man såga, borra, gänga, fräsa Aluminum så MÅSTE man ha på sprit annars går det bara inte. Aluminum kan låsa en gängtapp så den rikigt "fryser" fast och går av.

Lämplig sprit för Al-bearbetning är T-Röd, Vindrutespolarvätska, eller i nödfall får man offra några droppar av finspriten, den är ändå inte så "fin", orsakar mest yrsel.

de
SM4FPD Roy
 
Hej igen jag lyckades med att bända ur spetsen på gängtappen ur gaveln

på vridkondensatorn med hjälp av en större polygrip man fick bända lite

hit och dit så nu känns det bättre och man kan gå vidare med byggprojektet

Antique Electronic Supply vridkondensatorn är köpt här dom har några

olika vridkondensatorer på programmet mvh Lasse SM0YDO

Den här firman säljer också större och mindre vridkondensatorer skalor

och utväxlingar

http://www.mainlinegroup.co.uk/jacksonbrothers/index.htm
 
Last edited:
provlåda millitar

Hej det var någon gång på 80 talet som jag hittade en grå 19 tums

provlåda på Överskottslaget i Solna den innehöll någon form av effektmätning

med hjälp av på fronten vridspoleinstrument , ratt och en omkopplare

innuti finns det ett litet kort med två trimpotar och vad jag tror är en

riktkopplare med två C kontakter Lådan är märkt Karlskrona varvet

två tampar till trimpotarna har lossnat och jag har plockat ur det här

och stoppat in det i en annan låda.Nu har jag inte kvar originalfronten

till det här kvar så jag kommer inte ihåg hur märkningen var på fronten

så jag skulle behöva hjälp med att hitta ett schema och bruksanvisning

till det här

mvh Lasse SM0YDO
 
Back
Top