Avlastare för Koaxen?

Bonazera

Well-Known Member
Hej, har sett en av kronans koaxtrumma med RG213 med en jättesmart dragavlastare närmast antennen att sätta uppe i masten, typ bondfångare.
Den är påträdd på kabeln med en ögla upptill och när man drar åt fastnar kabeln.

Är det någon som vet om den finns att köpa?
Länk, pris??

Mvh Göran S./ SA4BJK
 
Dessa sk bondfångare användes åtminstone förr av eleketriker, när kabel skulle draass genom rör etc. det ger en smal inline anslutning till kabel som då inte blir mycket tjockare.
Jag har inte sett sådana hos de som säljer elmaterial som Biltema, Jula Clas, Olsson.
Jag tror man måste söka hos elgrossiterna, eller fråga en elektriker, huruvida prylen finns fortfarande.
Och i vilka storlekar
Annars får man väl göra en själv, rostfri tråd finns och låna XYL:a virknål och sätta sig ner. Eller skall den strumpstickas?

Att göra en av skärmen från en RG-213 låter sig göras, en den blir nog lite kortlivad, det krävs rostfritt eller galvat stål. Något som finns i viss koaxkabels ytterskärm.

Ideen är emellertid utmärkt och det är läge att undersäöka vad som går att hitta.

Visst finns det väl en skärmliknande strumpa av plast hos ELFA? Som kunde användas som bondfångare? Avsedd att bunta kabelstammar med.

de
FPD
 
Jag har skickat en förfrågan till min kontakt hos en av våra leverantörer av elmaterial om dom kan få fram den, alt. redan har sådana i sortimentet. I så fall kan jag tänka mig att ta hem ett gäng att sälja via t.ex. DX-torget eller via mailförfrågan om intresse finns, återkommer i ärendet.

/Johan

Ps. tack för tipset, ser ju väldigt praktiskt och proffsigt ut att använda sådana här avlastningsstrumpor.
 
Last edited:
Det finns bogserlina som är flätad den borde gå att använda på RG213/214 , vet inte om den drar ihop sig tillräckligt för tunnare kabel,
 
En kaus är ett alternativ.
Finns i rostfritt eller nylon
Med ett buntband låser man en ögla av koaxen, och har en rejäl upphängningsögla som inte skaver koaxen.
Här är Clas Olson:s kaus Kaus - MARIFIX | Clas Ohlson

de
Roy
 
Problemet med en kaus är att man måste upp rätt mycket i storlek pga att böjradien på koaxen blir för liten annars (Har hört/läst nånstans, nångång att min böjradie på koax = ytterdiameter x 10 ex RG 213 yD=10,8mm min böjradie=108mm) Nån som kan bekräfta / dementera mitt påstående?
 
Dragstrumpan för 6-9mm kabel kostar 426:-
Kaus kostar 19:-

Jag väljer Kaus och ett buntband.

/Micke
 
Dragstrumpan för 6-9mm kabel kostar 426:-
Kaus kostar 19:-

Jag väljer Kaus och ett buntband.

/Micke

...fast en kaus är ju ingen dragavlastning.


En dragstrumpa fördelar "draget" över en stor yta runt hela kabeln, en kaus får allt drag på en smal del av den inre radien, en liten kaus kan ju i sammanhanget ses som direkt olämplig vid last.
Nyttjar du sen en foamkabel så ser jag iallafall ingen bättre lösning än strumpa.
 
(Har hört/läst nånstans, nångång att min böjradie på koax = ytterdiameter x 10 ex RG 213 yD=10,8mm min böjradie=108mm) Nån som kan bekräfta / dementera mitt påstående?


Specen säger 80-90 mm beroende på tillverkare på just RG213.

Tumregeln x10 statiskt och x20 dynamiskt ger lite marginal och är bra på just den kabelfamiljen.
 
...fast en kaus är ju ingen dragavlastning.


En dragstrumpa fördelar "draget" över en stor yta runt hela kabeln, en kaus får allt drag på en smal del av den inre radien, en liten kaus kan ju i sammanhanget ses som direkt olämplig vid last.
Nyttjar du sen en foamkabel så ser jag iallafall ingen bättre lösning än strumpa.



OK, dåhh!

ds1.jpg
Nylonstrumpa från Elfa öppnas upp i ena änden.

ds2.jpg
Värm ihop kardelerna med t.ex en lödkolv (din kompis lödkolv:D)

ds3.jpg
Vik strumpan runt en nyckelring och fäst med buntband.

ds4.jpg
Trä in din kabel och det hela är klart att hänga upp.

.....bara ett tips alltså;)

/Micke
 
Det var inte dåligt med tips och ideer!
Nu blev det tejp och stripes i alla fall den här gången men nu vet man var man kan få tag i prylarna till nästa gång.

Ha de
SA4BJK/Göran
 
Det ni är ute efter är en "kinesisk fingerfälla"
I den "gröna världen" finns mycket riktigt en sådan sak för koaxer som fästs vid
koaxen med krympslang och har en hake med en liten
vajersnutt. Mycket bra pryl, finns med M-nummer men jag har
ingen aning var/om den finns tillgänglig i den civila världen. Vill
minnas att koax med dylika tingestar finns med till "Högantenn 2" som
används till Ra180. Samma "fingertrick" passar säkert till massor med
olika koaxtyper.

73 de SM4UKE
 
Det ni är ute efter är en "kinesisk fingerfälla"
I den "gröna världen" finns mycket riktigt en sådan sak för koaxer som fästs vid
koaxen med krympslang och har en hake med en liten
vajersnutt. Mycket bra pryl, finns med M-nummer men jag har
ingen aning var/om den finns tillgänglig i den civila världen. Vill
minnas att koax med dylika tingestar finns med till "Högantenn 2" som
används till Ra180. Samma "fingertrick" passar säkert till massor med
olika koaxtyper.

73 de SM4UKE

Till min högantenn följde det inte med någon sådan.

Där följde det med en vinda med klen koax som i ena änden var klämd mellan två plåtbrickor, i vilka det satt en krok att fästa i en ring i antennen.

Men det kan ju vara olika beroende på åldern på antennen.

Jag har två olika disconehuvuden med olika infästning av elementen, på den ena är dom bara fjäderbelastade, på den andra är det excenterhävarmar som låser elementen.

Jag har bara haft uppe den med excenter, då jag har hört att den andra lätt tappar elementen, den jag hade uppe i en månad klarade en del hårda vindbyar utan att tappa något.

Vem tillverkade dessa antenner?
 
Back
Top