Avlastare för Koaxen?

Liknande har jag gjort med hjälp av en bred lång jordfläta.
Linda självvulkande tejp på koaxen ett par dm så du får ett lager, lägg jordflätan ovanpå och fixera tillfälligt med något lämpligt och linda på mera självvulkande ganska hårt. Fortsätt med tejpen på den bit som inte ligger an mot koaxen ända till slutet och avsluta med ett kaus och wirelås som ser ut som denna.

Hängde själva dragavlastningen i taknocken i en krok som jag förslöt och hade ca 1 m till själva antennen. Detta fungerade bra under ett par år innan jag plockade ned antennen i samband med QSY till nuvarande bostad.

Jag önskar att jag hade en bild på detta men tyvärr inte.
 
Last edited:
Sen bör det ändå finnas en gräns för hur lång kabel som kan hänga i sin egen vikt.
Kabeln är rätt tung och hänger man upp en lång bit under sin dipol så blir det, oavsett hur man fäster den, en belastning som tenderar att töja kabeln.
Töjd RG-213 blir smalare, det blir även mittledaren och vi får kanske ändå konstant impedans...........
Vissa kablar är specade för max självhäng.

De
FotPeDahl
 
Det finns en dragstrumptillverkare i Gävle.
KES | Start

Dom producerar strumpor i många storlekar, både i rostfritt och i aramid.

Någon som känner till denna firma?

/Micke
 
Last edited:
Till min högantenn följde det inte med någon sådan.

Där följde det med en vinda med klen koax som i ena änden var klämd mellan två plåtbrickor, i vilka det satt en krok att fästa i en ring i antennen.

Men det kan ju vara olika beroende på åldern på antennen.

Jag har två olika disconehuvuden med olika infästning av elementen, på den ena är dom bara fjäderbelastade, på den andra är det excenterhävarmar som låser elementen.

Jag har bara haft uppe den med excenter, då jag har hört att den andra lätt tappar elementen, den jag hade uppe i en månad klarade en del hårda vindbyar utan att tappa något.

Vem tillverkade dessa antenner?
Du har högantenn 1/s. Aluminiumen börjar att oxidera och efter 1-1,5år på västkusten (Gbg), så började antennen att ramla ned i delar. Spröten satt dock kvar (vet inte om det berrode på att dom var svetsade i kronan + skarvarna:D).
 
Det ni är ute efter är en "kinesisk fingerfälla"
I den "gröna världen" finns mycket riktigt en sådan sak för koaxer som fästs vid
koaxen med krympslang och har en hake med en liten
vajersnutt. Mycket bra pryl, finns med M-nummer men jag har
ingen aning var/om den finns tillgänglig i den civila världen. Vill
minnas att koax med dylika tingestar finns med till "Högantenn 2" som
används till Ra180. Samma "fingertrick" passar säkert till massor med
olika koaxtyper.

73 de SM4UKE

Högantenn 1/s (Disc-cone) och 2/k (Mittmatad dipol)(Ra 180) har RG 58-kabel.
 
Last edited:
Problemet med en kaus är att man måste upp rätt mycket i storlek pga att böjradien på koaxen blir för liten annars (Har hört/läst nånstans, nångång att min böjradie på koax = ytterdiameter x 10 ex RG 213 yD=10,8mm min böjradie=108mm) Nån som kan bekräfta / dementera mitt påstående?
Det stämmer, man brukar ha min böjningsradie tio gånger ytterdiametern som tumregel för koaxialkabel.
 
Hej alla,
Här kommer fortsättningen på min "strain relief"
När jag provade på en RG-213 blev jag övertygad att detta var en väldigt bra metod (om jag får säga det själv;))

ds5.jpg
Nyckelringen byttes ut mot en brandkårshake och nylonstrumpan fick ett skydd av krympslang.

ds6.jpg
Även över buntbanden drog jag på krympis.

ds7.jpg
Har nu dragbelastat med RG-213, det sitter som f-n.

Om man är orolig för att det hela ska glida behöver man bara låsa strumpan längst ner med ett buntband.

När man väljer nylonstrumpa bör man använda en så trång som möjligt.

/Micke
 
Vill minnas att jag på försvarets kablar sett att man har haft en ferritkärna med krympslang över i ena änden, som man hänger kabeln... kan det tjäna som både dragavlastning och choke?
 
Back
Top