Avlödnings station

SM0YDO

Well-Known Member
Avlödnings station för genompläterade hål som inte kostar skjortan vad hittar man en sån att köpa
 
Tycker att Kjell och Company är dyrt funderade på om man hitta samma produkt på EBay där under annat namn bara den är CE märkt
så borde det fungera tycker jag eller har jag fel.
 
När man beställer över nätet och förväntar sig en leverans! Hur har priset på leveranser påverkats de senaste månaderna?

/Sven.
 
Vi hade en Pace avlödnings apparat på ett ställe där jag jobbade i några år den kostade då 4000 och jag fick låna hem den och
plockade komponenter ifrån moderkort till datorer och annat funderade på att köpa en likadan åt mig själv men tyckte inte
att jag hade råd med det .Har sett en sån påTradera några gånger men jag vet inte hur det är med reservdelar .

tror jag lånade en Veller avlödningsstation i elektronik rummet på ett värmeverk när jag var inlånad där
 
YDO - Som GLD så är den billig, långt ifrån den vassaste men duger säker för hobbybruk. Det är med verktyg som med mycket annat, man får vad man betalar för. Mycket av det man köper på eBay är märkt C E vilket många misstolkar som en CE-märkning men som igentligen betyrder China Export vilket inte har en spår med de krav som gäller för vår CE-märkning.
 
Även Conrad har avlödningsstationer.
De har ett par relativt billiga modeller men de har även Weller och några Ersa och JBC.
Det är en markant prisskillnad de senare är mycket mer kompetenta och har högre kvalitet, men som få hobbybrukare har råd att kosta på sig.
 
Riktig bra att ha en sådan i alla fall, jag har bytt drivtrissor i IC-7400 och det är nästan nödvändigt med en avlödningsstation med sug för att lyfta kortet som drivarna sitter på om man inte vill att allt på kortet skall simma runt om man använder varmluft trots kaptontejp. Nästan hopplöst med lödkolv och avlödningsfläta även med extra tenn och flux.
 
Tror att jag har provat alla sätt med att få bort komponenter ifrån kretskort åtaliga tennsugar har förbrukats och jag tror
att den första var en introvac tennsg men det blir en liten rekyl av den om jag minns rätt

Jag har lite mycket räkningar i månads slutet så jag har fått tagit delbetalning via Klarna på en del saker jag köpt så jag kollade
annonsen på,Tennsugen på Kjell men jag kunde inte se någon delbetalning bara att man kan förskjuta räkningen framåt i tiden
 
Last edited:
Att skjuta räkningar på framtiden och på kredit gör att det man vill ha blir mycket dyrare! Spara först och köp sedan..

/Sven.
 
Back
Top