Avsdrag för hushållsnära tjänster

SM4FPD

Well-Known Member
Nån som vet om lödning av antennkontakter och kablage till radioamatörer kan vara tillåtet att göra avdrag för hushållsnära tjänster, pigavdrag?
Jag är lite ironiskt och menar att lödning av kontakter tyx vara ett problem bland radioamatörer numera.
Ingen orkar sitta och pilla med sladdar och kontaktlödning, inte ens köpa sig en lödkolv för några tusen.
 
Roy!
det är väl inte så konstigt!!! Om man lyssnar på banden så kan man ju bli mörkrädd för mindre.
Det verkar vara många som inte vet hur men ens gör en dipole antenn, utan man går och köper färdiga antenner för dyra pengar,Bra för er iof , men kunskapsnivån verkar otroligt låg bland visa.
Jag har för mig att det ingår grundläggande antenn kunskap när man avlägger provet.

Skrämmande exempel . tex du går starkare på USB Öhhhhhhhh????????

Att löda kontakter är ju en tjusning i sig. Mina koax kontakter till 1.5/8 kabeln är lagom roliga, speciellt när tjäran skall bort från koppar skärmen, och så skall det bli luft tätt oxo,har använt Nitrogen för att hålla fukten ute.
Verktyg till ovanstånde:
Gasolbrännare, lödkolv model stor 200W, ren bensin att göra rent med, röravskärare till kopparskärmen.
 
antenn/mastarbeten - borde vara en tjänst, det är nog inte alla som vet hur man klättrar på ett tak på ett säkert sätt, eller reser en fackverkasmast på ett säkert sätt...

GörDetSjälv är inte så självklart längre....
 
Jag tror att många är rädda för kostnaden av de verktyg som behövs, samt att det anses dyrt med kontakter. de verktyg du räknar upp, SM4IVE, kostar ju nästan lika mycket som en kaffebryggare. Och borde inte saknas hos någon radioamatör.

Ja bra för oss att sälja trådantenner, vinsten på de som säljs på ett år räcker inte ens till en veckas lön. för en person, det är små marknander.

Ja detta med avdrag för hushållnära tjänster, pigavdrag, det är väl så att det inte finns så många som kan göra jobbet oavsett om det finns avdrag eller ej.

Men vi har ju många radioaamtörer som är äldre, handikappade etc som gladeligen betalar för tjänsen att få upp antenner dra kabel och löda pluggar.

Ang "GörDetSjälv är inte så självklart numera", som du skriver SM0NCL, så är det väl helt enkelt politiskt korrekt att mer och mer saker som man gjorde förr skall köpas, varje sådant led ger ju staten skattenpengar. Snart är det skattesmitning att koka sitt eget kaffe, det bör man ju köpa byggt av en expert.

Försök därför inte att löda din egen kontakt, beställ proffs som kommer och gör det, se bara till att han har F skattesedel, och att du får kvitto på jobbet. Snart har vi en lag som gör att du som köpare har skyldighet att rediovisa kvitton för alt som blir gjort. Vissa länder har redan detta.

Nej nu har vi nog gått för långt, jag är lite busig idag, och vi bör återgå till teknik diskussioner.


Är det tjära på den stora koaxialkablen IVL ? Kvävgasfylld kabel, ja det är grejer det, vad kör du i den sladden? Skulle man inte kunna få bättre modulation med kvävgasfylld mikrofonkabel?
 
Kvävgasfylld kabel, ja det är grejer det, vad kör du i den sladden? Skulle man inte kunna få bättre modulation med kvävgasfylld mikrofonkabel?
Visst, men se till att ledarmaterialet är syrefri koppar, i annat fall blir dränks förbättringen av syrejonernas kvantbrus ... :cool:
/ Göstha, tf homeopat
 
Ingen orkar sitta och pilla med sladdar och kontaktlödning, inte ens köpa sig en lödkolv för några tusen.

Hehe - den var rätt dyr. Antar att man får lödkolven med försilvrad spets för HF-lödning ;) till det priset?

/Lars
 
....... Kvävgasfylld kabel, ja det är grejer det, vad kör du i den sladden? Skulle man inte kunna få bättre modulation med kvävgasfylld mikrofonkabel?

lustgasfylld mikrofonkabel kanske skulle vara en affärside ?
 
Tyckte du det var dyrt med en lödkolv för 1 till 2 tusen.
Jag köpte en WCP 50 på 70 talet och byggde trafon själv, omvandlat penningvärde kostade den då 5 tusen, utan nätagg. Jag tycktde då det var värt varenda krona.
Idag får en en mycket fin temepraturreglerad lödstation för 5 till 8 tusen från Weller.
Men det finns billiare hobby löd don till vrakpriset några tusen. Den bör hålla för hobbybruk.
Skall man löda PL kontakter och utomhus , ja då gäller en rejäl 80 till 200 Wattare. Då duger en oreglerad.
Att försäka löda blyfritt och i HF kretar med striplines etc med en oreglerad kolv är som att göra skrot av radion.

Försilvrade spetsar finns väl inte....

Är några tusen verkligen dyrt för ett verktyg en radioamatör kan ha i 20 år för att göra fina jobb?
Ja det motsvara förståss priset av en 4 till 5 matkassar.....Men man äter ju ändå för mycekt, så varför inte investera i beståene saker?
 
Jag köpte en WCP 50 på 70 talet och byggde trafon själv, omvandlat penningvärde kostade den då 5 tusen, utan nätagg. Jag tycktde då det var värt varenda krona.

Jag gjorde exakt likadant och har inte ångrat mig en sekund. Den var sannerligen värd pengarna!

Att försäka löda blyfritt och i HF kretar med striplines etc med en oreglerad kolv är som att göra skrot av radion.

Hur tar man reda på om ett kretskort är lött med blyfritt "tenn"?

/ Göstha
 
Det är väl allas lilla pojkdröm att ha en väl utrustad hobbyverkstad??
Det finns inget som kan få en att tröttna så fort som att jobba med usla verktyg, att lägga 1500 på en vettig lödstation är lämpligt, att låta en bra avbitare kosta sina 400 tjänar man på i längden i mitt tycke.

Jag har svårt att tänka mig ett liv utan oscilloskop, svepgenerator, LCR-meter, fq-räknare, TDR, sortimentskåp, kabelrullar och junkboxar.. och självklart besök på årliga loppisar som renderar i att man får justera ner framlyktorna på bilen när man åker hem.

Visst har väl hobbyn förändrats, jag har ju inte haft signal så länge men jag tycker mig ändå ana en förändring mot det lite mer "latare" sättet att vara radioamatör med färdiga koaxkablage osv. - Det skall bara vara "plug-n-play"

Jag med mina 31 år tillhör ju nästan vad som kan sägas vara den "yngre" generationen amatörer och bland mina likar finns det tämligen få teknikfreaks som försvinner in i lödröken på kvällarna efter jobbet, lite synd, men det är så det ser ut, varför spendera timmar med att trimma en LO eller justera ett drivsteg när man bara behöver dra VISA-kortet och få riggen färdig hem i brevlådan??
-nä, jag kan ju hålla med, hade jag bara inte haft intresset för tekniken bakom så hade jag säkert gjort likadant..
Skall jag vara helt ärlig så köper jag ju också färdigbyggt, men det första radion ser är inte mig utan lödpennan, ingen radio är ju som bekant bra från början ;-)

Hela tjusningen med amatörradion för mig är just att förstå tekniken bakom, kunna modifiera riggarna till, vad man själv åtminstone tycker, bättre prestanda, att göra antennerna själv, att bygga egna duplexfilter som till och med blir bättre än kommersiella dito, att göra sina egna mätinstrument och andra tillbehör som behövs i shacket, och självklart nyttja prylarna till ett o annat QSO, vare sig det är nästgårds med NVIS eller studs i F-skikten till en annan kontinent.

Tekniken är det som för denna hobbyn framåt, att nyttja och att utveckla tekniken är det som står för våran hobbys överlevnad.
 
Last edited:
Ja och inte minst att utveckla sig själv, SM6XUN, att utveckla tekniken i sig är nog för svårt för oss, jovissa saker kan man nog ändra i alla fall, men att utveckla oss som människor går, utan gränser.

Ja hur ser man att det är en lödning med blyfritt?
Först och främst har kravet på blyfritt bara funnits i ett och ett halvt år. Så det går att ta med åldern.
Är det en CE märkt radio är lådan märkt med RoHs symbolen.

Är det en Svartimporterad radio kanske den har blyy legerat tenn och är därmed olaglig i EU.

Är den från USA är blyfritt inte samma sak som blyfritt i EU, de har andra legeringar för att slippa bly, farliga tungmetaller som inte är tillåtna i EU.

Vårat blyfria är legerat med Silver, och kräver lite högre temperaturer. Lödningarna ser inte så snygga ut, de behöver inte se så snygga ut, kraven har sänkts. Lödningarna ser lite gråare ut, lite mer kristallina. Utflytningen kan dock vara bra.
Blyfritt lödtenn blir förstörd genom att man kladdar med lödkolven, dvs lodet tål inte att värma upp flera gånger, man måste lyckas med lödningen första gången, det går inte att förbättra en lödning med blyfritt. Allt skall bort och så ny lödning för att det skall bli bra.
Att få bort det blyfria om man skall löda om en sak kräver en investering i lödsug, en gammal slagpump går fint, tennfläta funkar, men inte så bra som på det gamla lodet.
Skall man byta en komponent, så gäller att med en enda uppvärmning få bort allt lod, ditlödning skall ske med en enda lödning då allt måste vara rätt uppvärmt innan lodet matas dit.
Att laga med gammalt lod med bly gör det hela enklare och ger lödningen bättre eleketriska och mekansika egenskaper. men är inte tillåtet.....
370 grader räcker, men det krävs att lödkolven verkligen håller 370 grader och inte kyls av när du sätter dit den. det är därför vikitg med en rejäl kolv med bra temeraturkontroll, dvs den skall "elda på" för att bibehålla tempen när du löder.
gamla grejer med byat lod får lagas med blyat lod.
Om du inte säger det till någon rekommenderar jag att laga även blyfri lödnigar med "gammalt" lod. Men se till att inte myndigheten får reda på att du lött in ett milligram bly i radion som du förväntas slänga i naturen.
Ett problem är att kretskortslaminaten inte tål mycket högre temperaturer än det blyfria lodet skall lödas med. det är således lätt gjort att förstöra kretskortet och därmed försvinner resonanser vid striplines etc.

Det som gäller är att träna blyfri lödnig, skaffa nåt skrot och träna helt enkelt. Värm upp och kladda med lodet flera gånger så upptäcker du att det blir glashårt och man måste skära rent för att kunna löda nytt. Skära bort delan av folierna.

Flytande flussmedel är ett bra tillbehör för att underlätta, detta är hartsbaserat liksom fluss till blylegerat lod och tvättas med sprit. (T-röd)

Det är inga problem att blanda blylod med blyfritt lod, men ej tillåtet.

Det viktiga är säledes att ha en lödkolv som inte sjunker i temperatur när man löder med den, utan står sig vid c:a 370 - 380 grade under hela operationen.
Att ha en kraftg lödkolv som blir 450 grader och säckar till 370 grader gör att du förstör laminanet.
Allt ganska självklart, och skall du löda kontakter gäller ju samma sak snabba korta utan att sega på med uppvärmningen så att plasten i kontaken hinner smälta.

Kompicerat? Visst men mycket enklare än att MIG svetsa om man har bilreparationer som hobby.
 
Last edited:
Klaga inte!

Haer I england aer man alldeles galna paa "Health and Safety".

Om man jobbar med antenner professionellt saa skall man ha en "RF Awareness Certificate" med foto...
Certe't gaeller i 2 aar, sedan skall det foernyas.

Dessutom, om du inte bara skall gaa paa ett tak utan till och med klaettra upp i master eller - hemska tanke, bygga dylika. Daa maaste man ha ett CSCS certifikat - med foto...

Jag misstaenker att man aeven skall ha ett hetarbetscertifikat som i Sverige om man skall loeda med flaas lampa...

Om man inte har dessa "cert" saa kan man bli lite taskigt behandlad av foersaekringsbolagen. Det raecker int med ham-licens utan man maaste komplettera med de kommersiella foer att foersaekringarna skall gaella.

Om man dessutom skall installera antenner paa tak haer saa skall man ha "ansvars foersaekring"... Jag tror min aer paa £5 milljoner pund...

Saa klaga inte! Ni har det bra aendaa...

//Dan, M0DFI
 
....Kompicerat? Visst men mycket enklare än att MIG svetsa om man har bilreparationer som hobby.

fast parallellen finns där med

köp en billig MIG och bli förbannad på hur dåligt bågen bränner och tråden matas
köp en dyrare (bättre) MIG och bli glad när man här det goa ljudet av en rejäl båge utan avbrott..
 
Back
Top