Avsiktliga störningar på amatörradiobanden

FPD skrev; "Televerket, försvaret och andra myndigheter avreglerade helt enkelt. (enkelt uttryckt: de skiter i vad folk gör med sina sändare)"
----

Det är både på gott och ont Roy.

För min egen del är det toppenbra då avregleringen inom amatörradio i Sverige medger att jag får experimentera fritt och i praktiken sända var jag vill hur länge som helst. Sedan några år tillbaka driver jag ett antal temporärt aktiva radiofyrar som jag använder för vågutbredningsforskning. Denna fantastiska frihet att få lov att sända lagligt i kombination med sunt förnuft och ett halvt öga på intentionerna i gamla B:90 passar fint för mig. Det enda jag bryter mot är IARU:s rekommendationer som säger att radiofyrar för vågutbredningsforskning m m inte bör finnas på just de band jag funnit mest intressanta att bedriva forskning på. Dock har jag fullt stöd för mina experiment i ITU-RR och även i PTS Föreskrifter. Hade jag ockuperat en frekvens med 1 kW helg efter helg och kört contest så hade IARU gett sin fulla support till sådan störsändning men oskyldiga QRP-fyrar på 100 mW upp till 10 W det går minsann inte för sig. Ur led är tiden.

Sedan kan man väl säga att den totala friheten är bra även för de som vill vara översociala och efter några stadiga kvällsgroggar berätta roliga historier i höjd med livremmen. Vi hör sådana filurer ibland på repeatrarna här nere i Skåne. Kanske även i Stockholm och Göteborg men knappast i Karlstad kanske? Under förutsättning att de anger sin anropssignal med jämna mellanrum så bryter de inte heller mot PTS Föreskrifter. Det är fritt fram där också. Gör de fel?

I samband med mina vetenskapliga radiotekniska forskningsexperiment har jag mottagit en handfull klagomail från radioamatörer som anser att jag tagit "deras" frekvens i anspråk för de automatiska sändningarna. De har varit topp tunnor rasande och hävt ut sig både det ena och det andra. Här kan man fundera på vilken typ av verksamhet som borde ha prioritet, renodlad forskning inom det radiotekniska området som jag pysslar med eller social trafik där en bister Helmut från Hamburg inte kunde höra sin dystra kompis Fritz från Dusseldorf så som han gjort de senare 20 åren på "sin privata" frekvens kl 07,55 tysk tid. För att visa hänsyn flyttade jag min sändare 200 Hz men det hjälpte inte ty den klagande envisades med att använda breda CW-filter. Hur vi än gör så finns det osaliga andar som klagar på allt som dom inte själv sysslar med.

En hel del av det jag pysslat med de senare 20 åren eller mer skulle inte rymts inom den gamla B:90. Inte ens fjärrstyrning av radiosändare och obemannade stationer. Å andra sidan var den allmänna ordningen på banden bättre då och resurserna för aktiv lyssning från Enköping Radio verkade vara näst intill obegränsade. Folk som svor som borstbindare på 80 m AM fick ett brev från Televerket där de ombads förklara sina ordval och det var tuffa tag. En del återfallsförbrytare fick sitt tillstånd indraget några månader. Numera finns inte något tillstånd att dra in.

I tror att de flesta av oss klarar oss ganska bra med en portion sunt förnuft och i de fallen någon klagar så byter vi frekvens på sändaren och när vi hör något stolpskott som beter sig illa så byter vi frekvens på mottagaren. Det är knappast lönt att spilla sin tid på de helt onåbara. Eller vad tycker du Roy?
 
Televerket, försvaret och andra myndigheter avreglerade helt enkelt. (enkelt uttryckt: de skiter i vad folk gör med sina sändare)
...
Då är det lite konstigt att en del radioamatörer, tycker att vi skall gå tillbaka till ett reglerat samhälle just när det gäller radioanvändning.
Känner man ett ansvar för att landets myndigheter skall ha fria frekvenser vid kristid?
Du avslöjar din okunnighet om spektrumfrågor.
Myndigheterna "skiter" inte i vad folk gör med sina sändare. Prova med att störa t.ex. polisradio så får du se tydliga exempel på motsatsen.

Skulle det bli en "kristid" kommer ett generellt och stenhårt genomdrivet sändningsförbud för radioamatörer och andra radioanvändare som inte är "samhällsnyttiga".

Den som sänder olovandes under sådana förhållanden får besök av beväpnade gendarmer och får sannolikt studera insidan av en militärpolispostering.

Det har ånyo visat sig att avregleringen av amatörradion inte lett till några som helst positiva effekter.
Kravsänkningarna och bristen på tillsyn har resulterat i att den subkultur med bl.a. illvilliga störningar som kännetecken tillåtits sprida sig från privatradion till amatörradion via "radioamatörer" som i bästa fall genomgått en examination på tipspromenadnivå.

Dessa ser absolut ingen skillnad mellan amatörradio och privatradio, och det blir svårt för att inte säga omöjligt att nå fram till dessa med upplysning och uppfostran.

Det är dags att en gång för alla göra upp med myten att sänkta krav leder till en ökad rekrytering och bättre radioamatörer genom att ta in privatradioamatörer och "försöka göra folk av dem". Detta var en gång i tiden motiveringen till T-certifikatet, och har sedan upprepats till leda.

Den diskussion på "amatörradio.eu" och sedan på SSA-forum vilken citerades på siten i fråga har varit bland de bästa argumenten mot sänkta krav som framförts under de senaste 10-15 åren.
Sanningen i påståendet att "Riktig amatörradio behöver privatradion lika mycket som en fisk behöver en cykel" har demonstrerats på nytt.

Att jag dessutom anser att avregleringar är åt h-e rent allmänt av ideologiska skäl är en annan historia.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns knasbollar som medvetet saboterar radiotrafik/sändningspass på amatörbanden vilket inte är så trevligt att ha som störande i sin verksamhet. Det finns störningar av annan karaktär, QRN,QRM eller en omgivning som genererar otrevliga störningar för den enskildes radiotrafik. Sedan finns ett stort antal radioamatörer som av orsak, absolut måste förpesta radiobanden med överstyrda sändare, för hög effekt av usel kvalitet, audiosetup med för brett spektra, sända på bandkanten(3,8 eller 7,2 Mhz etc) m.m. - Sammantar man detta så kan det bli för mycke av det onda..

Knasbollar kan unvikas med QSY eller QRT vilket kan tyckas onödigt.

En lokalt störgenererande omgivning kan förändras med byte av QTH vilket kan bli kostsamt och jobbigt men ändå bra i slutänden.

Och sist, men enligt mitt tycke då, värst av allt det onda. Radioamatörer med stort ego som absolut måste hävda sina mindervärdeskomplex med det egna skvalet och med metoder över det extraordinära.

Lyssna själva, alla störningar kommer inte från gummitummar eller från PR-bandet. Den avreglering som gjordes och som nämnts har inget med störningar att göra!

PS: PR-radio i båten var bra att ha, kanal 16 hade passning, och det var trevligt med lokalt snack - störningarna till trots. Idag så finns andra alternativ, var tid har sitt..

/Sven.
 
Prova att störa polisradio, ja det hörs ju inte, då de är digitala numera. De bara ofungerar. Varvid apparaterna endera slås sönder eller sänds in till reparatören.
Jag misstänker dock att mer störningar av polisradio sker av EMC skäl.

Skulle vi få en ny radiolag liknande den som B90 var en gång, ja då, den dagen, är Sverige en diktatur och det får vi väl hoppas vi slipper.
Att bygga upp ett kontrollnät skulle kräva mint tio ggr den som fanns förr.
Landet är stort och det finns oändligt mycket plats för olagligheter på alla frekvenser.

Bengt ditt fall med radiofyren och han som ville lyssna med brett filter.
Förmodligen skulle obemannade sändningar förbjudas eller åtminstone kräva tillstånd.
Han som vill lyssna med brett filter är nog svår att göra kriminell, vilken åklagare skulle vilja sätt dit honom?



Jag kan tänka mig brottsrubriceringen:

"Den åtalade hade sträckt ut sin spiralsladd till bristningsgränsen, och placerat mikrofonen bakom sin egen rumpa.
Han hade sedan tryck in sändarknappen varvid bärvåg gick ut via antennsystemet.
Genom att sedan krysta kraftigt gjorde den åtalade ett ljudligt utsläpp av svavel, metan och andra växthusgaser.
Vilket då modulerade sändningen.
Sändningen lär ha kunnat uppfattas inom en radie på 5 - 7 km."

Åklagaren föreslår fängelse, och förverkad radioanläggningen inklusive radiomast.
Ärendet hamnar längst ner i högen för tveksamma ärenden som på B90 tiden......




Vad gäller spektrat på kortvåg så är jag väl införstådd med detta då jag lyssnar mycket.
Men vi talar väl om oönskade sändningar på komradioband och amatörband.
Och avsiktlig störningar på tillståndspliktiga frekvenser är minimal.

Jo nog finns avregleringar som man kan reta sig på.
Men att åter reglera användningen av komradio och amatörradio hamnar nog väldigt långt ner i prioritet. Jag har inte hört en enda politiker ens knysta om sådant.
En sådan reglering skulle med säkerhet göra det mer spännande att nyttja radio och vi skulle vara tillbaka i 70 och 80 talens nivå.

Jag inser dock att storstadsregionerna har ett annat radioklimat. Men att döma hela landet efter det är väl tveksamt.
Hr i Värmland sköts ju allt perfekt, och man slipps höra det man inte vill höra.


För övrigt upprepar jag:
Ett betydligt större problem är störningar som orsakas av modern elektronik, Dvs EMC-problem.
Där kanske man kunde göra något, men det kanske kräver en mer tekniskt orienterad amatörradioorganisation än SSA, som med välformulerade tekniska skrivelser kan påverka myndigheter.


de
SM4FPD
 
Bra formulerad brottsrubricering Roy.

>>>Bengt ditt fall med radiofyren och han som ville lyssna med brett filter.
Förmodligen skulle obemannade sändningar förbjudas eller åtminstone kräva tillstånd.
Han som vill lyssna med brett filter är nog svår att göra kriminell, vilken åklagare skulle vilja sätt dit honom?


Det hade nog inte skadat att vissa obemannade sändare skulle behöva särskilt tillstånd. Det vore befogat för repeatrar i syfte att ge PTS möjlighet att återkalla tillståndet när dessa används för att vidarebefodra oidentifierade sändningar. Dock kan det vara svårt i praktiken att hantera sådana saker rent juridiskt.

Att lyssna med allt för brett filter borde ev också förbjudas. Om alla använt filterbandbredder väl anpassade till den rådande situationen så hade många störningsproblem kunnat undvikas. För repeatertrafik torde 100-200 Hz vara lämpligt. Det räcker väl med att morsetelegrafi kan användas där eller hur Roy? FM är ålderdomligt.

Ang EMC så bestämdes det på DL- och Sektionsmötet nu i september att SSA skall inrätta en EMC-sektion.
 
Ja det vore kul med Morserelästationer.
Finns inte detta?
Någonstans i hela världen?
Dags att göra en då.

de
SM4FPD
 
Det har provats linjära transponders som fungerar på samma sätt som transpondrarna i satelliterna. Ett infrekvensband och ett utfrekvensband. Det kunde ju vara ett steg framåt jämfört med bredbandiga FM-repeatrar som har dålig kapacitet. De linjära transpondrarna hade medgett relativt stor kapacitet med smalbandiga moder som SSB och CW. Med dagens teknik så får man ju också väldigt fin ljudkvalitet på SSB med så lite bandbredd som 3 kHz. Säg att sådana transpondrar begränsas till 25 kHz bandbredd där de första 5 kHz reserveras för CW och digitala moder. Då skulle många som idag inte har möjlighet att sätta upp större utomhusantenner kunna prova på riktig amatörradio och även nå mycket långt.
 
På 70-talet fanns det linjära transpondrar eller "repeatrar" på 144 och 432 MHz i Nederländerna och i Tyskland.
Tror dock att de inte längre finns kvar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad vi egentligen talar om är fjärrstyrda radiostationer, via Internet.
Förr var det förhyrd ledning.
Men jag vet att jag gjorde en relästation, tillfälligt på 3600 - 3800 en gång.
Den reläade radioamatörer på lägre delen till högre delen, och tvärs om.
Skapade mycket förundran om vad som egentligen hände.
Men folk pratade med varandra utan att veta vilken väg det gick.
Mitt experiment var att ha två mottagare och en sändare inom samma band och med två antenner.
Kanske det var att jävlas med folk??? Eller ungdomlig experimentlysta. I alla fall är det väl preskriberat nu.

Likaså var det förbjudet att koppla samman telenätet med radio, eller något annat.
I ARRL handboken stod det mycket om phonepatch, så jag byggde en.
Funkade fint det gick att köra min station med vox från en uppringande telefon.

Så visst, det fsom är förbjudet lockar mest.

de
Sm4FPD
 
Roy, skillnaden var väl att dina experiment, ehuru förbjudna, trots allt baserades på teknisk experimentlusta och kunskapssökande?

Jag har en smula svårt att se detsamma i att t.ex. trycka 1750-ton när någon annan sänder.
 
Definitionen av vad som är att betrakta som störning/störningar verkar vara tänjbart i amatörvärlden, radioamatör likaså, beroende på bakgrund. Hursomhelst tror jag ingen kan känna sig nöjd med att få sitt QSO förstört av ena eller andra orsaken. - Det är snart Jul, så passa på att önska er extremt smala filter och dyra mottagare..

Det lär inte minska med störningar iallafall, det blir min framtidsgissning!

/Sven.
 
SM3GUJ du skrev ett frågetecken om mitt EMC inlägg.
Vad jag menar är att många blåljusmyndigheter nu har digital komradio. Digital lika med ostörbart har vi fått lära oss.
Liksom när det blev FM på 27 MHz skulle alla störningsproblem försvinna.
Sanningen är att vid FM så hörs störningarna mindre, kanske inte öppnar brusspärren och låter så illa i högtalaren som vid AM.
Vid digital komradio hörs störningarna inte alls. Det blir tyst. Dvs radion funkar inte och bör sändas till reparation.
Jag vet många som ser på digital TV och TV:en är död när man tänder vissa LED-armaturer, eller kör vissa nätanslutna laddare till mobiltelefoner.
Folk, och även tjänstemän inom blåljus, kopplar inte funktion eller ofunktion till störningar. Varför inte komradion funkar när man står vid en kontrollplats nära den nya LED-skylten utanför stan, ses endast som att det är fel på komradion. "Digital komradio är ju ostörbar...... det är ju egentligen inte radio utan digitalt..... (ironi)". Ja det var väl därför som man gick över till digital komradio.. Eller?
Så visst har EMC problematiken betydelse även utanför amatörbanden.

Många " vanliga människor" blir väldigt förvånade om jag berättar att mobiltelefoner är egentligen en komradio ansluten till telefonnätet.

de
Roy
 
Ett exempel där fikarummets allra heligaste maskin ställde till det för det digitala Rakelsystemet.
Artikel i Aftonbladet

"Vanliga människor" brukar bli synnerligen förvånade att något som uppenbarligen inte är en radiosändare
ändå på något mystiskt sätt påstås generera störande radiosignaler. Kan vara en pedagogisk utmaning
att förklara en sådan sak för en tekniskt okunnig person som kanske till råga på allt inte vill ta till sig
budskapet. Samma "vanliga människa" kan sedan inte för sitt liv förstå att det (i allmänhet) inte är sändarens
fel när dennes TV med antennförstärkare ballar ur när amatören i huset intill sänder. "Han sänder alltså måste
det vara orsaken och felet"
 
"Vanliga människor" brukar bli synnerligen förvånade att något som uppenbarligen inte är en radiosändare
ändå på något mystiskt sätt påstås generera störande radiosignaler. Kan vara en pedagogisk utmaning
att förklara en sådan sak för en tekniskt okunnig person som kanske till råga på allt inte vill ta till sig
budskapet. Samma "vanliga människa" kan sedan inte för sitt liv förstå att det (i allmänhet) inte är sändarens
fel när dennes TV med antennförstärkare ballar ur när amatören i huset intill sänder. "Han sänder alltså måste
det vara orsaken och felet"

Att förklara sådant för otekniska är sannolikt omöjligt.
Men att förklara systemdimensionering även för folk med någon teknisk bakgrund är nästan lika svårt.

Vi som är systemkonstruktörer vet att det är tvunget att utgå från en del fundamentala antaganden om t.ex.
bakgrundsbrus/störnivå när man konstruerar.
Dessa måste vara "realistiska" annars hamnar man i fullständigt orimliga
dimensioneringar när det gäller t.ex. erforderlig sändareffekt.
Problemet är nu att omgivningen har fått inslag som inte fanns bara för ett par-tre årtionden sedan.
Bakgrunden i alltför många frekvensband är höjd till nivåer som ingen kunnat förutse.

Att man dessutom numera gärna använder vågformer som har ett helt annat uppträdande vid låga S/N än vad de invanda analoga systemen uppvisar har gjort det hela ännu svårare.

Digital lika med ostörbart har vi fått lära oss.

Vad SM4FPD fått lära sig vet jag inte , men mina egna studier i Signalteori och Digital Kommunikation under en grå forntid sade att samma fundamentala samband gäller för både analoga och digitala system.
Det behövs alltid ett givet lägsta S/N för en given överföringskapacitet och bandbredd.

Genom olika kodnings- och moduleringsmetoder kan man komma olika nära denna undre gräns.
Riktigt enkla moduleringsslag som telegrafi och SSB har en mindre utpräglad tröskeleffekt än mer komplicerade, till priset av mindre kapacitet vid goda signaler.

Modern digital radiokommunikation har en stor tolerans mot störningar,
men när S/N inte längre räcker till att få felkorrigeringen att arbeta så tar det tvärt stopp utan förvarning.

Dessutom är skillnaden mellan ingen genomströmning alls och fullgod kommunikation bara någon dB i många fall,
och ekonomiska skäl gör ofta att man tummar på systemmarginalen.

Det är mycket billigare att dimensionera för 99 eller 99,9 % vilket gör kraven på sändareffekt kanske 10-15 dB lägre än om man ska ha 99,99 %.
Sådant blir mycket pengar i längden, både i CAPEX (=kapitalkostnader) och OPEX (=driftkostnader) som är begrepp som "branschen" gärna svänger sig med.

Som radioamatörer kan vi dessvärre inte ställa några krav på vår signalmiljö. Möjligen går det att få myndigheterna att reagera ifall riktigt starka störningar genereras
från t.ex. oklassad eller felaktigt installerad materiel.

Däremot kan vi agera så att det trycks på det helt oacceptabla i att störa andra radioanvändare medvetet.
Hur detta ska gå till för att vara verkningsfullt och tränga fram till det klientel som behöver upplysning i ärendet är en betydligt större fråga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Digitalt = 1 eller 0 = funkar eller inte funkar.. Ibland är det bara nollor, ibland är användaren nolla, ibland är elektroniken nollor..
 
SM3GUJ du skrev ett frågetecken om mitt EMC inlägg.
Vad jag menar är att många blåljusmyndigheter nu har digital komradio. Digital lika med ostörbart har vi fått lära oss.
Liksom när det blev FM på 27 MHz skulle alla störningsproblem försvinna.
Sanningen är att vid FM så hörs störningarna mindre, kanske inte öppnar brusspärren och låter så illa i högtalaren som vid AM.
Vid digital komradio hörs störningarna inte alls. Det blir tyst. Dvs radion funkar inte och bör sändas till reparation.
Jag vet många som ser på digital TV och TV:en är död när man tänder vissa LED-armaturer, eller kör vissa nätanslutna laddare till mobiltelefoner.
Folk, och även tjänstemän inom blåljus, kopplar inte funktion eller ofunktion till störningar. Varför inte komradion funkar när man står vid en kontrollplats nära den nya LED-skylten utanför stan, ses endast som att det är fel på komradion. "Digital komradio är ju ostörbar...... det är ju egentligen inte radio utan digitalt..... (ironi)". Ja det var väl därför som man gick över till digital komradio.. Eller?
Så visst har EMC problematiken betydelse även utanför amatörbanden.

Många " vanliga människor" blir väldigt förvånade om jag berättar att mobiltelefoner är egentligen en komradio ansluten till telefonnätet.

de
Roy
Jaha, det var så du menade. Jag undrade om du menade att någon störde ut polisen medvetet, av EMC-skäl. Men då förstår jag. Det är med andra ord den gamla vanliga EMC-problematiken, fast polisen och allmänheten kanske inte inser det.
Digitalt är bra och analogt är gammalt. Digitalt skall det vara, då fungerar allt bra.
Människor idag verkar inte fundera över den nya tekniken, den skall bara fungera.Det är nog också det som inverkar när man får frågan om varför man håller på med amatörradio, när det finns mobiltelefon och internet.
Varför spelar man golf för, när det finns laserstyrda missiler?
 
HXO skrev; "Det lär inte minska med störningar iallafall, det blir min framtidsgissning!"

Nej, vi får försöka vänja oss vid den verklighet som råder och som lär bli tuffare att hantera efterhand. Sedan finns det ju många typer av störningar. Avsiktliga och oavsiktliga. De flesta av oss har garanterat råkat sända på fel frekvens eller med SPLIT-knappen aktiverad och då ev orsakat störningar för någon annan. Kortvarigt 5 sekunder eller så. Shit happens även för den bäste eller hur?

Det finns också operatörer som är så okunniga att hantera sin utrustning att den typen av störningar kan pågå väldigt länge t ex i samband med pile up på kortvåg. Tiotals minuter eller timmar. Så även om de i grunden är oavsiktliga så går de ej att försvara och snacka bort. Byt operatör så är problemen ur världen.

Jag har under mina 40+ år som aktiv radioamatör haft möjlighet att studera många störfall och inte minst hur olika personer hanterar problemen. Man blir nog också luttrad med åren och ser inte så allvarligt på saken som förr. Generellt kan sägas att de som råkar mest illa ut själv är duktiga på att mucka gräl och i de flesta fall inte mottagliga för goda råd. De låser sig i sin argumentation och hävdar sin rätt på ett mer principiellt plan. Visst, kan man göra så men de mer sansade inser ju att det finns mer effektiva metoder att avstyra bråk än att bråka tillbaka. Man behöver ju nödvändigtvis inte hoppa in i alla getingbon man hittar och inte heller peta i myrstackarna. Ibland radioamatörerna finns ganska många lättretade personer med kort stubin och de påminner om en ostabil förstärkare med hög förstärkning helt utan motkoppling, d v s när man petar på ingången så drar de igång på full volym tills proppen går eller nätdelen brinner upp. Så är många radioamatörer.

De som är mer motkopplade i sinnet konstaterar lugnt och med en axelryckning att jaha, nu är det någon filur som avsiktligt försöker störa mig så jag kopplar in ett smalare CW-filter eller går och dricker kaffe. Bättre tur nästa gång. Faktum är att man själv kan göra ganska mycket för att minimera verkan av en avsiktlig störning. Först och främst att aldrig röja att man blir störd, men sedan att prova olika mottagningsantenner, filter m m. Så länge störningen bara hörs men inte omöjliggör radiokommunikation så är den ju i princip inte verkningsfull sett ur störarens perspektiv. Men berätta inte detta för störaren.

Andra störningar är de atmosfäriska som när det åskar. Dra ut antennen och gör något annat. Ibland är konditionerna dåliga. Gör något annat. Vad är problemet egentligen?
 
Ja vad är problemet egentligen Bengt????
Att tro, att inbilla sig, att man kan ändra på de människor som beter sig illa, är väldigt svårt.
Faktum är att ändra människors läggning är i det närmaste omöjligt.
Hur många människor finns det som beter sig så illa? 10 st eller 100 st i hela SM?
Känner ingen i Värmland i alla all.
Att ändra på läggningen hos dessa är ett betydligt större och mer omöjligt jobb än att försöka angripa EMC-skapade störningar.
Att ändra på läggningen hos människor är lika svårt som att få dem att byta religion.
Är problemet verkligen de lätträknade personer som har tillgång till en sändare och som gör fanstyg?
Kanske de är fler? 102 st? Alla som har T-cert kanske är problemet? Alla som har T-cert ligger och stör ut andra??
Eller är det de som har börjat med komradio en gång i tiden? Alla de sitter och gör störningar.
Kanske de som både kör mobiltelefon, amatörradio och 27 MHz på en gång.

Pratar vi EMC relaterade störkällor så skapar det problem för kanske flera tusen riktiga radioamatörer.
Många som fått ge upp hobbyn. EMC-störkällorna kan nog räknas i tiotusental.


Phu jag hörde något hemskt här på radion förut.
Jag brukar skanna åkerikanalerna på 85 MHz, och hör och häpna någon tryckte PTT och lade ut musik, en hel låt.
Ett fruktansvärt brott, jag är ganska säker på att vederbörande inte var varken radioamatör eller PR-knutte.
Visst borde vi ha en stab av radiopoliser, ett hundratal större kontrollstationer utplacerade över landet, några tusen angivare som sitter hemma med skanners.
Ja hur organisationen skall se ut är en stor fråga, det krävs pejling, och ganska starka bevis för att sätta dit någon.



Man kan spekulera i hur B90.2 skall se ut.
Men någon paragraf kan vi nämna:
Exvis den som reglerar längden på mikrofonsladden. Vilken inte bör vara längre än att den kan dras ut till max 50 cm. detta för att hindra folk från att modulera sin sändare med ljudliga metanutsläpp.
Tyvärr glömde myndigheten att förbjuda förlängningssladdar.
En stor marknad för färdiglödda sådana bildas.
Så kommer då B90.3 med förbud mot förlängningssladdar till mikrofoner..

Vidare paragrafen med kravet på att alla radiosändare skall sända ett ID. Oavsett trafiksätt skall alltid ID gå ut före varje sändning.
Jo full BK vid Morse blir förstås inte så kul.
Avsikten är att kunna dokumentera en sändning till den som står som ägare till en vis radiosändare. Vilket då kan utgöra en del av beviset mot förövaren.
Givetvis kommer ett B90.2 och framåt att nyttja all modern teknik som finns för att skapa bevis och möjligheter att upprätthålla lagen
Slut på spekultion.




Och Karl Arne, jag uttryckte mig dåligt då jag skrev att vi har fått lära oss att digital radio är ostörbart.
Jag menade inte min utbildning utan den propaganda vi alla har utsatts för, inte minst vid förra försöket att göra digital rundradio.
Dvs som folk i allmänhet tänker idag. Så du behöver inte grunna över vad jag har lärt mig.

de
SM4FPD
 
Hej,
Problemet är nog mera personbundet än bundet till någon kategori av radioamatörer. Det är bara att lyssna. Det finns faktiskt morsetelegrafistörningar med förskräckliga insinuationer på frekvenser där telefonitrafik pågår.
73
De
sm4anq
 
Back
Top