Avsiktliga störningar på amatörradiobanden

???

Ok, Johan är funktionär i en sektion, men sitter inte i styrelsen. Dessutom har SSA eget forum.
Ingen annan har med SSA att göra, förutom när Jonas PHU kommer in med en kommentar.
Det är väl bara bra att även föreningens representanter är med i debatten under stundom ?

Nä, jag får snarare känslan av att du vill vara anonym för att kunna skriva saker du inte annars
skulle kunna stå för, saker som är rent provokativa utan annat syfte än att just provocera.
Instämmer fullt ut med föregående skribenter, det vore mycket trevligare om du kom in och
presenterade dig. Ingen är farlig här, möjligen bits vi ibland men i så fall bara med pennan :)

Att, som du gör för närvarande, komma med käcka kommentarer anonymt, är lite som att köra svartfot, tyvärr...
Syftet bakom att vara anonym är enbart att skydda mig som person från direkta påhopp och trakaserier. Nackdelarna som ni skriver är faktiskt nogrant avvägda mot de fördelarna det ger och jag är fortsatt övertygad om att anonymiteten är av godo för mig som person. Hade klimatet inom amatörradion varit mer öppet och haft högre i tak hade jag kanske gjort en annan bedömning.
Ni har alltså inte fel i sak när ni nämner de nackdelar som medförs av att vara anonym, det är bara det att vi gör olika bedömningar av de andra parametrar som ingår. Ni känner ju tex er själva, och vet att ni kanske inte skulle gripa tag i någon på en amatörradioträff och ge personen en örfil. Jag känner inte er och är därför inte tillräckligt säker på det, särskilt när det skulle kunna spilla över på mina nära och kära.
Jag tror tyvärr att ni överskattar värdet av att framträda under riktigt namn, jag är inte en för svensk amatörradio viktig person. Det är inte någon som skulle sätta något större värde på mina åsikter, särskilt inte efter vad jag har skrivit i denna tråden.
Om man följer tråden så ser man att jag står allt mer ensam, det är fler och fler som ansluter sig mot mig. Eftersom jag redan har stött mig med några från SSA kan mina åsikter och mitt aggerande ha spritt sig vida inom de övre leden inom SSA. Kanske skulle jag få mitt certifikat återkallat.
Samantaget måste jag tyvärr därför vidhålla att anonymitet är nödvändligt.
 
Tycker det borde vara obligatoriskt med att ange namn, ev. signal och email-adress vid registering.
Dessutom kontrollera att email-adressen är fungerande och går till personen i fråga!
 
>>>Eftersom jag redan har stött mig med några från SSA kan mina åsikter och mitt aggerande ha spritt sig vida inom de övre leden inom SSA. Kanske skulle jag få mitt certifikat återkallat.

Jag vet inte vad det är för hemska åsikter du anser dig ha skrivit här som är så farliga att stå upp för. Det jag läst är ju bara att du anser att en del av det jag skriver nedvärderar andra amatörer osv. Det är en helt legitim åsikt som du får lov att ha, i alla fall tillåter jag dig att tycka så. Här på HAM.SE är det högt i tak och som Christian skriver så bits pennan kanske ibland men det behöver inte betyda att vi handgripligen börjar slåss när vi träffas.

Stött sig med SSA:s ledarskikt har många gjort under årens lopp men du kan vara säker på att SSA inte kan återkalla ditt certifikat. Inte ens myndigheten PTS har den befogenheten längre - inte ens om du bryter mot Föreskrifterna aldrig så mycket kan de återkalla ditt certifikat. Du kan därför vara helt lugn på den punkten.
 
Jag har själv läst igenom det hela och konstaterat att jag framförallt var oartig mot dig, helt bortsett från vad jag själv upplevt mig ha läst så kvarstår det faktum att jag var oförskämd mot dig i mitt inlägg. Att vara oförskämd mot en erfaren och högt aktad person inom hobbyn brukar vara en dålig idee, alla andra brukar bli väldigt upprörda på en. Särskilt i det här fallet, alla tycker att du gör ett bra jobb inom amatörradiovärlden i övrigt, din blogg är allmänt uppskattad av alla, inklusive av mig.

I sak har du inte fel, många amatörer håller oerhört låg nivå. Jag har själv undrat många gånger hur en del fått sina certifikat, särskilt de som man hör på 2m FM. En stor del av dessa har så stora kunskapsluckor att det är obehagligt. Många uppträder dessutom direkt olämpligt i etern, berusade och oförskämda.

Däremot finns det FM-amatörer utan ingenjörsutbildning som är glada och trevliga när dom pratar med andra amatörer på FM, kanske skulle situationen ha kunnat lösas genom att släppa ett rimligt alternativ för dessa till att bli radioamatör? ett nytt frekvensband där bara en enkel ansökan behövs, 10 kanaler i närheten av 2m bandet och med 25W i uteffekt hade säkert gjort att många av dessa sökt sig dit istället.
 
OK...

>>>Jag har själv undrat många gånger hur en del fått sina certifikat, särskilt de som man hör på 2m FM. En stor del av dessa har så stora kunskapsluckor att det är obehagligt.

Hur det gått till vet däremot jag och det kan inte skyllas på de "okunniga" som nu fått sitt certifikat. De har i de flesta fall gått en kurs hos någon klubb och utnyttjat de möjligheter att komma in i hobbyn som stått till buds. Några har tjatat till sig sina certifikat men de är nog inte särskilt många. Jag känner till en handfull. Ingen av dem är aktiva på radio längre.

Man får nog söka förklaringarna i den utbildning som erbjudits under många år. I princip har utbildningen bestått i att eleverna fått lära sig HUR man skall besvara provfrågorna men UTAN att egentligen förstå vad som frågas om. En del utbildningsställen har satt detta i system och tagit fram mycket förenklade kurser där läromedlet begränsats till att lära sig svara på de sex (6-10 st) typfrågorna som förekom i SSA:s provfrågebank när det gällde ellära och radioteknik. Det säger sig självt att en elev som genomgått en sådan utbildning inte tillägnat sig några reella kunskaper som går att omsätta i praktisk handling - även om alla frågorna i provet besvarats korrekt. Sak samma gäller inom trafikmetoder och bestämmelser. Att memorera fakta i syfte att besvara redan kända frågeställningar har inget med kunskap att göra. Den med bra minne har en fördel här.

>>>Däremot finns det FM-amatörer utan ingenjörsutbildning som är glada och trevliga när dom pratar med andra amatörer på FM, kanske skulle situationen ha kunnat lösas genom att släppa ett rimligt alternativ för dessa till att bli radioamatör?

De flesta jag känner kan kvala in där. De är glada och trevliga även om de saknar intresse för det tekniska på ett djupare plan. Det har sett ut så under många år och kommer att se ut så även i framtiden. Nu när PTS skärpt kraven så att de närmar sig den nivån som gäller i andra länder så blir det svårare för de som inte har tillräckliga förkunskaper att bli radioamatör. ESR har i skrivelse till PTS för ett antal år sedan lagt fram ett förslag om att helt anpassa det svenska regelverket till det som gäller i övriga CEPT. I det ingår ett instegscertifikat s k Novis-licens. SSA har tidigare mycket tydligt motarbetat ett sådant förslag men det ser ut att den nuvarande styrelsen har bytt fot och möjligen kan tänkas vara positiva. PTS är inte negativa utan ser en fördel med harmoniseringen i stort. Så ligger det till.
 
Syftet bakom att vara anonym är enbart att skydda mig som person från direkta påhopp och trakaserier. Nackdelarna som ni skriver är faktiskt nogrant avvägda mot de fördelarna det ger och jag är fortsatt övertygad om att anonymiteten är av godo för mig som person. Hade klimatet inom amatörradion varit mer öppet och haft högre i tak hade jag kanske gjort en annan bedömning.
Ni har alltså inte fel i sak när ni nämner de nackdelar som medförs av att vara anonym, det är bara det att vi gör olika bedömningar av de andra parametrar som ingår. Ni känner ju tex er själva, och vet att ni kanske inte skulle gripa tag i någon på en amatörradioträff och ge personen en örfil. Jag känner inte er och är därför inte tillräckligt säker på det, särskilt när det skulle kunna spilla över på mina nära och kära.
Jag tror tyvärr att ni överskattar värdet av att framträda under riktigt namn, jag är inte en för svensk amatörradio viktig person. Det är inte någon som skulle sätta något större värde på mina åsikter, särskilt inte efter vad jag har skrivit i denna tråden.
Om man följer tråden så ser man att jag står allt mer ensam, det är fler och fler som ansluter sig mot mig. Eftersom jag redan har stött mig med några från SSA kan mina åsikter och mitt aggerande ha spritt sig vida inom de övre leden inom SSA. Kanske skulle jag få mitt certifikat återkallat.
Samantaget måste jag tyvärr därför vidhålla att anonymitet är nödvändligt.

Okej A2 (du får heta så för enkelhetens skull, Hi), inga problem. Jag köper det du skriver och din slutsats, det är ju ditt val helt och hållet.

Dessutom låter allt i ditt inlägg balanserat, vettigt och genomtänkt :)

Kan hålla med helt kring tanken om att skydda sina nära och kära, då jag själv har tråkiga erfarenheter av precis detta för ett par år sedan.

Bra också ditt svar till Bengt i ett senare inlägg, jag och Bengt EQL har också haft våra verbala bataljer via forum så bokstäver och tangenter
flög. Det är väl ett antal år sedan, men jag var nykläckt amatör då och har alltid haft en vass penna... :)
Det var faktiskt först vid SSA:s årsmöte i Täby runt våren -09 som vi blev kompisar, vänner eller vad man nu kallar det, då Bengt kom fram och
hälsade med orden "... så du ser att jag inte är så farlig" hahahaha, glömmer det aldrig :)

Ha det gott och fortsätt skriv, men framför allt kör radio ! Kanske vi redan hörts på banden, annars hoppas jag vi gör det vid tillfälle :)

73//
 
Last edited:
Back
Top