Avstämning av dipolantenn

AdamStockholm

Well-Known Member
Vad kan förklaringen vara till att min dipol för 80 och 40 m endast går att avstämma till låga SWR på 80 m men inte på 40m?
Antennen är byggd enligt antennkompendiets multibandantenn men endast för 80/40 dvs 2x19,8 resp 2x 10,1m. Isolerad koppartråd och RG58 som nerledning. Använder den inbyggda tunern i FT-1000MP.
 
Vad menar du med att avstämma antennen?
När jag hör att du jobbar med en tvåbands dipol så tänker jag mig att det första man gör är att stämma av antennen till respektive frevkvens man vill att den skall stämma på, dvs du klipper antenntrådarna tills du har god anpassning på de frekvenser du vill ha den. exvis 7050 och 3750 kHz.
Sen kan man börja jobba med antennavstämmare för att kunna QSYa till exvis 7090 och 3670 kHz.
En inbyggd automatisk antennavstämmare har ofta ett begränsat avstäömningsområde, det står ofta att den klarara 15 - 150 Ohm i specifikationerna. Troligen hamnar du utanför denna sepc och då går det inte.
Det är väldigt svårt att speca vad en antennavstämmare klarar, därför nöjer man sig med att skriva ett sådant område och säger inget om fasvinklar.
Den inbyggda avstämmaren är bara avsedd att göra finavstämning. Via en koaxialkabel är det inte särskilt bra att försöka köra med höga missanpassningar.
Ibland slarvar man med balun, eller annat i antennen som bidrar till dess symmetri, och får HF i chassit. det brukar oxo vara ett problem för inbyggda avstämmare.

Då brukar man säga att det går ju hos kompisen, han har samma rigg och samma antenn. Och det är sant det kanske går där. Men att sätta upp samma antenn säger inget om antennsystemet på olika platser, det kan bli helt olika på olika platser, kanske han till och med har annan kabelängd, vilket oxo ger stora skillander.

Skarva in 2 meter koax så kanske det går , men inte på en annan frekvens ....
Försök oxo med HF spärrar.
 
Last edited:
Vad kan förklaringen vara till att min dipol för 80 och 40 m endast går att avstämma till låga SWR på 80 m men inte på 40m?
Antennen är byggd enligt antennkompendiets multibandantenn men endast för 80/40 dvs 2x19,8 resp 2x 10,1m. Isolerad koppartråd och RG58 som nerledning. Använder den inbyggda tunern i FT-1000MP.

Med bara en SWR-meter kan du ta reda på om resonanspunkten (lägsta SWR) ligger inom 40 m-bandet alternativt ovanför 7,1 eller nedanför 7,0 MHz.

Om SWR är märkbart lägre vid övre bandkanten (7,1), är trådarna för 40 m för långa. Vik (inte klipp) då upp dem 5 cm och kolla om SWR vid övre bandkanten sjunker ännu mer. Om så är fallet, vik upp dem lika mycket till, kolla igen osv, tills du får resonanspunkten på 7,050 MHz, ungefär. Innan du slutligen klipper dem, gör dem ett par cm längre, eftersom ändkapacitansen minskar en aning vid "enkeltråd".

I motsatta fallet (något mindre sannolikt), häkta på 10 cm tråd i vardera änden och kolla vad som händer vid nedre bandkanten (7,0). Blir SWR lägre, häkta på ytterligare 5 cm till i taget, till du kommit rätt. Byt slutligen ut stumparna till en hel antenntråd på vardera sidan.

När du lyckas få resonanspunkten att hamna där du vill ha den, försök då stämma av antennen med tunern och jag gissar att det kommer att gå alldeles utmärkt. Jag har själv kört en multibanddipol med sex trådar för 80, 40 och 20 m, och det var lite pyssel att hitta rätt med alla trådlängderna, vill jag minnas. Vilka längder det till slut blev, mätte jag intelligent nog aldrig upp.

Dessutom påverkas trådlängderna av avståndet mellan dem och av hur antennen är uppsatt, liksom av höjden över marken och dess beskaffenhet. Fritt fram för Eznec-fantaster!

73 / Göstha
 
Last edited:
Tack för svaren speciellt SM5DXU för den goda praktiska handledningen.
Kommer att testa detta så fort ljuset kommer åter i morgon.
 
Ja vete katten vad jag gör för fel men tråden för 40 m verkar omöjlig att stämma av oavsett om jag skarvar på eller tar bort bitar enligt instruktionen. 80 m tråden inga som hellst problem. Kan dom interferera på något sätt?
 
Ja vete katten vad jag gör för fel men tråden för 40 m verkar omöjlig att stämma av oavsett om jag skarvar på eller tar bort bitar enligt instruktionen. 80 m tråden inga som hellst problem. Kan dom interferera på något sätt?

Jag testade samma sak för ett par månader sedan (igen). Tråden för 40 ska enligt teorierna (och en del som gjort det) vara bra mycket längre än 1/4 våglängd. Dock lyckades jag inte med det hur jag än gjorde (klippte och klippte och klippte....), jag lade ner det hela helt enkelt, att montera dipolerna tillsammans vill säga... Om du istället svänger ut 40 m dipolen 90 grader i förhållande till 80m dipolen, då funkar det perfekt utan att behöva förlänga. Kör med en sådan för tillfället, matad via en "ugly balun".... ja det vill säga körde... stormen förra helgen slet av ena linan till 80m dipolen, så den måste jag fixa innan jag kan bli QRV igen, men annars så....

Experimentera på bara, det är väldigt lärorikt.....:rolleyes:
 
Hur långt avstånd har du mellan dipolen för 80 och dipolen för 40?
Om avståndet är litet så har du förmodligen problemet där.
Prova att separera trådarna mera så kopplingen inte blir så stark mellan
de olika antennerna.

Vad kan förklaringen vara till att min dipol för 80 och 40 m endast går att avstämma till låga SWR på 80 m men inte på 40m?
 
Jag testade samma sak för ett par månader sedan (igen). Tråden för 40 ska enligt teorierna (och en del som gjort det) vara bra mycket längre än 1/4 våglängd.
Alldeles riktigt! För några veckor sedan plockade vi fram den gamla trippeldipolen och mätte upp den. Trådarna för för 40 m var 2x10,6 m. När jag använde antennen löpte trådarna åt samma håll med bara någon meters mellanrum längst ut. Snart kommer jag att sätta upp den igen, men bara för 80 och 40 m den här gången, och ber att få återkomma med rapport.

/ Göstha
 
Back
Top