Avstämningsenheter

göran

Active Member
Vore tacksam för tips på bra och prisvärda avstämningsenheter för kortvåg.


Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Gå in på www.ebay.com och sök på tuner, hf tuner, mfj, cectronics, nye viking osv så kommer du att dyka på en hel del tuners som är till salu på begagnatmarknaden och på eaby kan du få tag på dem relativt billigt. Tänk på att om du bjuder på något så kolla först att dom gå med på export till Europa, många säljer enbart inom England eller USA/Canada.
Skriv sen ett mejl till säljaren och fråga vad dom kommer att ta i frakt. Detta kan skilja rejält. Har du tid att vänta så ta shipment by ground, det kan ta 2-3 månader men är rejält billigare än flyg.
Räkna sen med 6% Tull och på det totala priset pris+tull 25% MOMS.

73 Magnus
 
Ett litet tillägg:

Har den hårda vägen fått erfara att det inte bara läggs moms på det förtullade beloppet,
utan också på fraktkostnaden.
Detta kan bli kännbart om den inköpta apparaten skulle vara tung...

Dessutom har många privatpersoner i USA en ytterst dimmig uppfattning om hur exportaffärer
går till, så räkna redan från början med ett visst mått av strul vid sådana affärer.

Eftersom England är EU-medlem så är det betydligt enklare vid köp därifrån.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man vill kan man be försäljaren "over there" att skriva på paktetet, antingen. Gift - No commercial value, eller Manufacturing sample - No commecial value. Sedan ber man försäljaren skriva ett totalvärde på 10 US. Kvitton och dyl för inköpet får man be dem skicka separat i ett kuvert.

Detta har funkat utmärkt vid ett flertal tillfällen, dvs har inte behövt betala varken tull eller moms eller någon annan hemsk avgift.

73 de Teemu SM0WKA
 
Undrar bara vilka är det som sköter inkassot när det gäller tull och moms? Posten eller tullen?

Tänkte på att jag skall snart beställa en QRP-byggsats... Billigaste frakten blir visst 40 dollar -US postal international mail.. eller finns det billigare sätt?
 
Det finns billigare sätt. Har inte bott i USA på 5 år nu men då jag gjorde det hade US Post även ett "ground" system.
Det finns UPS Ground det är jag säker på men det kan ta mellan 2-3 månader men det kan det vara värt om man ska köpa dyrare grejjer.
Beställer du en byggsats så beställer du ju i princip komponenter.

73 Magnus
 
Eller också bygger man en avstämningsenhet. MFJ minns jag har någon storsäljare som är uppbyggd som ett T-filter, ungefär så här:
Vridkonding in, spole till jord och vridkonding ut.
Vridkondingar kan man kanske plocka från gamla rörradio (om det finns sådana kvar) och spolen skulle kunna vara ungefär 18 varv med längden 5 cm lindat på diameter 6cm. Uttag på spolen ungefär varannat varv, väljs med omkopplare. 73
 
SM6KRI said:
Undrar bara vilka är det som sköter inkassot när det gäller tull och moms? Posten eller tullen?

Tänkte på att jag skall snart beställa en QRP-byggsats... Billigaste frakten blir visst 40 dollar -US postal international mail.. eller finns det billigare sätt?

Jag beställde lite delar från staterna och fick ett inbetalningskort från tullverket,Jag fick betala innan dom släppte grejerna till mig.

Dom beräknade tullen på värdet vi uppgivit på paketet.

73 Håkan
 
Bara ett litet förtydligande Magnus.

Var väldigt uppmärksam på om det är UPS eller USPS.
USPS är US Postal Service och UPS är inte ett nationellt postväsende utan har mer profilen snabba leveranser till astronomiskt högre priser.

Vet flera som misstagit sig på detta och accepterat leverans från USA med UPS till en kostnad på av 100 - 200 USD. Motsvarande kostnad med USPS surface ca 30 USD.

Har köpt en hel del från USA som skickats med USPS ground eller surface eller vad det billigast sättet heter och har aldrig behövt vänta mer än 2 veckor, även från Hawaii.
Den största begränsningen är att vikten inte får överstiga 44 Pounds med surface parcels.

Kolla på http://ircalc.usps.gov/ för att räkna ut frakt med USPS


Ang tullen så käns det lite 50/50 om man behöver betala eller inte. Står värdet av innehållet på försändelsen så får man betala tull och moms för det. Står det ingenting så gör oftast tullverket en egen bedömning av värdet och det kan slå en hel del + eller -. Dom har ingen större framtid i värderingsbranshen :)
 
THS

Vet vad jag skrev - Har bott i W9 i över ett år och jobbade en del med frakter.
Jag menade UPS ground - även UPS har en ground service liksom US Post har det men man kan skicka tyngre saker med UPS.
Priset får man själv avgöra.

Tack för länken, kan komma många till användning.

73 Magnus
 
Det är bra Magnus. Du har koll.

Vet dock flera som gjort misstaget att förväxla dem båda och det blir ingen behaglig överaskning när räkningen kommer.


Enklaste avstämningen är med vanligt pi filter. Konding till jord och spole i serie och konding till jord.
Då behöver man inte isolera vrid kondensatorerna från jord som man måste med T nätet om man använder en skärmad metallåda vilket man bör göra för att undvika onödig HF strålning i shacket.

Blir en enklare mekanisk uppbygnad om man använder surplus kondingar där oftast höljet och fastsättningsanordningarna är kontakterade till den ena uppsättningen kondensatorplattor.

En enkel variant http://www.alg.demon.co.uk/radio/qrp/port_atu.htm


// Sverker
 
Har bott i USA i några år, inga problem att skicka grejer till Sverige. Köpte mycket grejer till svenska amatörer, aldrig några problem. När vi flyttade hem till Sverige igen skickade jag massor med flyttgods, många stationer plus tillbehör. Allt kom fram helt och fint, bara att köra igång grejerna och sälja en del av sakerna. Posten fungerade till 100%, inga extra pålägg.

73
 
srs har många bra tuners för kortvåggen MFJ 971 den är helt ok den tål 300W 941 är helt okej den med jag har 971 och jag är mycket nöjd.

Thomas / WQT
 
En fråga till dig Thomas
Jag väljer mellan MFJ 971 och. Zetagi TM535.
En skillnad är ju att MFJ;n är mindre, men det spelar inte så stor roll för mig.
Vilken tror du är att föredra, kan inte bestämma riktigt?

73 de SM7TKD
 
Zetagi har så länge jag vetat om firman (9 år) mest inriktat sig på tillbehör till Komradio och Freebanding. Jag tror nästan eller kanske alla utav deras slutsteg är gjorda för att täcka 26-30 MHz och jag vet att dom har tuners för detta band med.
Zetagi är mycket dåliga på att skriva ut kompletta data om sina produkter (för övrigt ganska likt andra Italienska tillverkare).
Dom har flera slutsteg som lovar ditt och datt i effekt men som inte ens kommer i närheten utav det och jag vet att dom har tuners som inte det ens står frekvensområde den arbetar i och mellan vilka Ohmtal.
Skulle tänka om och en gång till och ännu en gång till innan jag handlade en Zetagipryl.

73 Magnus
 
Tack för informationen Magnus angående Zetagi
Tror att det lutar åt en MFJ 971, då den verkar passa mina behov ganska bra, då detta med tanke på att jag är ute och far en del i Europa och vill då ha en behändig tuner att kunna ta med på resorna.
Vet du om detta är den mest användbara / prisvärda tunern i den här klassen som MFJ har eller finns det någon som är mera värd att satsa på i ungefär samma prisklass ?

73 de SM7TKD
 
För kännedom så blev det en MFJ 949E tuner, som jag tror ska räcka till för mina behov.
Jag får passa på att tacka alla amatörradiokollegor som kommit med goda råd i denna frågan,
vidare får jag passa på att önska alla en trevlig och skön midsommar.

73 de SM7TKD
 
Back
Top