Avstånd mellan 2 stegar

SM6FPG

Fritidskonsulent
En kort och koncis fråga.

Planerar att hänga upp 2 stegar, hur nära kan dessa hänga intill varandra utan att de påverkar varandra?

En kort och koncis fråga.

Planerar att hänga upp 2 stegar, hur nära kan dessa hänga intill varandra utan att de påverkar varandra?

Hej.
Om man verkligen skall gå på "djupet" är detta en komplicerad fråga.

Jag tror att om man håller ett avstånd mellan feederstegarna som motsvarar 15 gånger avståndet mellan trådarna; d v s, om spacingen mellan de två cu-trådarna är 10 cm och då avståndet blir 1,5 meter mellan stegarna bör påverkan vara i det närmaste försumbar.

Man kan förbättra "isolationen" genom att "skruva" de båda transmissionsledningarna, t ex ett varv per meter.

73
Bengt
SM6APQ

Åk till Ullared och köp en hög med rockringar så kan du skruva stegarna med de som distanser :)

SM6APQ;73647 Man kan förbättra "isolationen" genom att "skruva" de båda transmissionsledningarna said:
Klokt förslag, Bengt!

Det bör väl bli bäst om de skruvas i var sin riktning, den ena medurs och den andra moturs?

Det hänger väl på hur bra isolation man behöver mellan antennsystemen. En extrem är ju att ha kryss istället för pinnar och ha stegarnas plan vinkelräta mot varandra. Vad man i praktiken då uppnår för isolation vet jag inte. Jag har aldrig provat själv.

/Roland

Åk till Ullared och köp en hög med rockringar så kan du skruva stegarna med de som distanser :)

På ett ungefär; vilka dimensioner har dom rockringarna och vilket plastmaterial är dom tillverkade av?

Kan vara användbara till andra antennprojekt!

73
Bengt
SM6APQ

Last edited:
På ett ungefär; vilka dimensioner har dom rockringarna och vilket plastmaterial är dom tillverkade av?

Kan vara användbara till andra antennprojekt!

83
Bengt
SM6APQ

Jo, en mjärddipol för 40m skulle ju ge marginellt ökad bandbredd.

Rockringar för nybörjare brukar vara ca. 1m i diameter, har man tur hittar man någon i bra plast utan foliering och massa glitter.
Förlusterna i materialet lär väl vara försumbara på kortvåg.

Tyvärr kan man knappast vänta sig att material är UV-beständigt.

Last edited:
Klokt förslag, Bengt!

Det bör väl bli bäst om de skruvas i var sin riktning, den ena medurs och den andra moturs?

Högsta dämpning mellan två transmissionsledningar erhålles när dom är skruvade åt samma håll.

Om du skär upp en telefonkabel med t ex 10 par (20 trådar) finner du att samtliga par är skruvade åt samma håll. Detta för att minska överhörning mellan olika abonnenter. Jag tror att AOM kan förklara "dämpningen" bättre än jag.

FPG de APQ

Det finns ytterligare ett sätt att komma ifrån inverkan av feederstegar brevid varandra. Den fyrtrådiga transmissionsledningen har bättre balans och följaktligen läcker den mindre. Om två stycken dylika skruvas kan man säkert hålla ett kortare avstånd mellan feederledningarna. Detta om man t ex har ont om utrymme.

En fyrtrådig "stege" består som namnet anger av fyra trådar i "kvadrat". Om vi benämner trådarna som väderstrecken är norr och söder hopkopplade och följaktligen är öst och väst också hopkopplade. Den karaktäristiska impedansen blir något mindre än hälften jämfört med om man bara konstruerat den som stege med två trådar och då hållit samma avstånd mellan trådarna.
Som spridare kan man använda ringar eller två plastpinnar i "kors".

Jag använder en sådan transmissionsledning för att mata min horisontella triangelloop. Detta för att erhålla mindre "läckning" från feedern in till huset. Avståndet mellan trådarna är 18 cm och trådarna har en diameter på 1,25 mm.. Impedansen blir 319-ohm. Jag håller ett avstånd på 1,8 meter mellan varje spridare.

Det blev en lång, lite avvikande, utläggning men jag vill ändå framhålla fördelen med en fyrtrådig ledning som ett alternativ när du funderar på två stegar nära varandra.

73
Bengt
SM6APQ

Last edited:
Högsta dämpning mellan två transmissionsledningar erhålles när dom är skruvade åt samma håll.

Om du skär upp en telefonkabel med t ex 10 par (20 trådar) finner du att samtliga par är skruvade åt samma håll. Detta för att minska överhörning mellan olika abonnenter. Jag tror att AOM kan förklara "dämpningen" bättre än jag.

Ja det stämmer, även paren kan ligga grupperade i kardeler och kardelarna är skruvade åt samma håll. Finns också andra orsaker till detta.

// SM5KRI

Här kommer en bild på min 4-trådiga transmissionsledning som matar min horisontella loopantenn. Feedern går nästan lodrätt upp till antennen som knappast syns - 25 m ovan mark. Feedern består av 1,25 mm lacktrådar "spacade" 18 cm.
Kryssena är tillverkade av teflonstavar som är sammanfogade med rostfria M5-skruvar.

Denna typ av feeder har bättre balans, strålar (läcker) mindre och har lägre förluster. Dessutom, p g a den relativt stora spacingen, kan man hålla större avstånd mellan spridarna - i detta fallet 1,8 meter. Då går det åt färre spridare!

Något för dig FPG när du skall ha två stegar nära varandra och vill minska påverkan?

73
Bengt
SM6APQ
PICT0617.jpg

Tack för svaren. Mina tänkta stegar kommer inte intill varandra förrän det är dax att leda in i radiorummet. Det är vid själva intaget som jag funderat över, skulle naturligtvis nämnt detta ......

Jag använder 574 ohms öppen stege åt olika håll utanför husväggen och upp till de två antennerna. Innanför husväggen använder jag 450 ohms "window line" (vad säger man på svenska?). Alltså sådan där svart parallelledning med ca 2-2,5 cm mellan ledarna. De två matarledningarna hänger ca 20 cm ifrån varandra de ca 2 meter det är från väggen till s-matchen. Fungerar bra! /Sture

Back