Avstånd mellan elementen för vårgårda 3 el 144 Mhz ?

SM6RSE

Member
Hej ! Har en 3 el för 2m ,Vårgårda. Dock verkar det inte vara en originalbom då denna är borrad på alla sidor , även fram som bak !. Önskar info om avståndet mellan reflektor till radiator samt radiator till direktor, samt avståndet från reflektor till slutet då det är en ändmonterad antenn.
Tack på förhand ! Det är tänkt att den ska sitta i mitten av mitt 4 x 10 el H för 70 cm.

73 !
 
Tog en tripp upp i masten idag för att mäta. Gjorde mej ett filmklipp för att lättare komma ihåg måtten.
Försöker posta klippet. Total längd mellan Direktorn och Reflektorn vart iaf 745mm. Drivelementet på 310mm från Direktorn och maströret börjar 55mm bakom reflektorn.
Nehe…filmklipp gick inte…då blir det stillbild ist.
 

Attachments

  • 20443B21-DD17-46BB-B07E-752A312CC546.jpeg
    20443B21-DD17-46BB-B07E-752A312CC546.jpeg
    2 MB · Views: 29
Hej ! Tack för att du tog dig tid att göra detta. Innan jag han se ditt svar gick jag ner till en amatörradiokollega och snabbmätte på hans antenn.
Måtten stämde väl nästan som på min antenn tror jag. Det verkar som om jag inte har någon originalbom,utan den är borrad åt alla håll både fram och bak ! Du får gärna skicka filmen till sm6rse@gmail.com om du vill. Jag provade även att montera upp antennen för att köra NAC,dock med högt SWR som resultat. Blir väl att felsöka kablar och kolla mer exakta mått. Bifogar en bild !
73
 

Attachments

  • IMG_20220405_080518.jpg
    IMG_20220405_080518.jpg
    2,4 MB · Views: 12
Hejsan
Filmklipp skickat.
Min använder jag mest som random scannerantenn o den funkar faktiskt bäst av alla mina ej dedikerade antenner för både låga och höga VHF, åkeri, flyg, båtradio etc.
 
Back
Top