Jag har en vertikalanten för 145 och 435MHz, modell längre blindkäpp(7m). Den sitter på ett rör ett par meter över nock på huset. Nu vill jag komplettera med en rundstrålande 1296 antenn. Idealt på samma ställe, för att det är högsta stället på huset och enklaste och kortaste kabeldragningen. Men det behöver ju vara lite avstånd mellan antenner för att det skall fungera bra... Bara en kommer att sända i taget. Vi kan räkna med 100W till antenn.
Jag ser två delproblem,
dels att mottagaren på en icke sändande antennen kan ta skada av den sändande antennen,
dels att antennloberna påverkas.
Hur starka insignaler tål en modern plastradio?
Kan man komma undan med 3m mellan dem?
Jag kan nätverka upp kopplingsfaktorn, men jag vill inte montera och ändra, utan göra rätt från början!..
Filter är ju ett sätt som funkar iom att det är olika band. En duplexer bör göra jobbet in i en konstlast.
butik.limmared.nu
butik.limmared.nu
Jag ser två delproblem,
dels att mottagaren på en icke sändande antennen kan ta skada av den sändande antennen,
dels att antennloberna påverkas.
Hur starka insignaler tål en modern plastradio?
Kan man komma undan med 3m mellan dem?
Jag kan nätverka upp kopplingsfaktorn, men jag vill inte montera och ändra, utan göra rätt från början!..
Filter är ju ett sätt som funkar iom att det är olika band. En duplexer bör göra jobbet in i en konstlast.

Diamond X-700HN 2m/70cm 7.2m