Avstörd strömkabel samt andra kablar...

Hej!

Christian, jag menade givetvis kraftsidan.
Där har jag stött på andra teorier som att kraftkabeln måste gå vinklerätt från vägguttaget till audiosystemet.
Minsta lilla krök på kabeln och ljudet, hur var det nu, förlorade transparens och "nå't mer obegripligt".
 
Såna där funderingar har jag döpt till audio-teologi. :)

Jag gjorde mitt bästa för att avliva en del myter om instrumentsladdar i ett musikerforum där ämnet avhandlades. En titt på reklamen kring dessa visar på rejäla doser audioteologi. Men som bekant - man måste vara frälst annars begriper man inte.
 
Tycker nog nästan bäst är säljargumentet med guldpleterade fiberoptiska kablar.

Har svårt att se att guldet på kontakterna ska ha någon positiv inverkan på ljuset.

/M
 
Har svårt att se att guldet på kontakterna ska ha någon positiv inverkan på ljuset.

/M

Det är nog så enkelt som att om alla andra signalkablar är guldpläterade så skall givetvis denna också vara det, struntsamma om det inte har någon påverkan.

Det är lite som kolfiberinlägg i instrumentpanelen på bilen, det är en komponent i bilens helhet och stil men bilen får inte bättre prestanda och det gör mig förstås inte till en bättre bilförare heller :)
 
Det är nog så enkelt som att om alla andra signalkablar är guldpläterade så skall givetvis denna också vara det, struntsamma om det inte har någon påverkan.

Det är lite som kolfiberinlägg i instrumentpanelen på bilen, det är en komponent i bilens helhet och stil men bilen får inte bättre prestanda och det gör mig förstås inte till en bättre bilförare heller :)

Du har nog rätt.. Sedan kan det väl förvisso se snyggt ut både med kolfiber och guldpleteringar ;-)
 
Så har vi säkringarna, dvs proppsäkringarna, de är av porslin med en ynklig smältråd i sand.
Massiva säkringar svarvade av mässing skall det vara i en elcentral som skall mata en Hi Fi anläggning av klass.
Jag har faktiskt sett detta i verkliga livet.
Hur man gör med moderna elcentraler med automatsäkringar på DIN skena förtäljer inte storyn.
Minns en tidningsartikel där man klistrade små runda lappar på komponenter i en förstärkare, små runda 5 mm, som finns på kartor i bokhandeln. Olika färger finns.
Man satt sådana på exvis elektrolytkondingar, de har ju en blank sida där det går.
Tester påvisade väl hörbara förändringar i ljudet, och man fick var försiktigt så man inte gick för långt och satt för många sådana klisterlappar.
Då blev det alltför "tajt" ljud.

Ja nog finns det väl liknande myter inom amatörradion oxo.
FD4:eek:r, jordspett stora som tältpinnar, allt som ger otroliga resultat men som sågas av expertisen.
(obs detta var bara ett exempel och någon debatt om FD4 önskas inte)

Flugan med smalare roofingfilter får väl ses som en form av sådan myt.
Dessa satser resulterade oftast i söndermodifierade dyra radiostationer.
De som lyckades med lödjobbet fick frågan av mig om "det hjälpte", frågan är mot vad, och det visste man inte.

De
SM4FPD
 
Back
Top