Avstörning DC/DC-omvandlare

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
Jag har beställt en sån här DC/DC-omvandlare:
http://www.ebay.com/itm/262684363317
Tanken är att ladda ett (egentligen två parallellkopplade) kapslat blybatteri med dels en solpanel och dels från bilens befintliga elsystem (dock inte samtidigt). Vilka åtgärder krävs för att hålla störningarna på "rimlig" nivå? Det allra viktigaste är att FM-radion fungerar tillfredsställande. I de fall jag vill lyssna på svagare KV-, MV- och LV-stationer kan jag i värsta fall temporärt stänga av laddningen.
 
Det är inte lätt.
Det finns skäl till att vi inom EU har särskilda EMC lab. I SM finns EMC lab som olika företag kan hyra. Men framför allt världen är översvämmad med störande elektronik, dvs oavstörd elektronik.
Jag har använt en liknande DC-DC omvandlare exvis ett labbaggregat jag byggde till husbilen, med 12 V in och 0-30 V ut med Voltmeter och Amperemeter. Uttag för 24 V till lödkolven etc.
Att avstöra den var en utmaning och lyckades aldrig helt.
Försökte med CM filter DM filter, avkopplingskondingar och skärmning. DM filter verkar vara det viktigaste steget, DVS Differential Mode-filter, vilket betyder en drossel i varje ledning. CM, Common Mode-filter dämpar störningar men de återkommer när prylen kommer ut i verkliga livet. Skärmning är en vetenskap för sig som jag inte lyckades med.

Ser man på EMC typade pryttlar som då är CE-märkta, så skrotade jag en E27 LED ljuskälla från Jula som inte störde i radio alls. I den fann man i huvudsak två drosslar på 1 mH i varje ledning. I en ljuskälla finns ju ingen gulgrön, jord, som kan fungera som tillfällig "soptunna" för störningar att dumpa i och som verkar funka mest i labmiljö. Dvs CM filter. I ett likströmssystem finns ju heller ingen tillfällig soptunna av gulgrön typ.....

Ett tips är att lägga på lager den typ av nätfilter man förr fann i skrotad elelektronik. Dels sådana som satt på nätsladdbrunnen, del lösa sådana i löda plåtburkar. Dessa innehåller kombinationer av CM och DM filter samt Y och X kondingar. Förr var avstötning väldigt påkostad, idag på CE tiden måste man försöka att anpassa avstötningen till testmetoden och göra det billigt. Nätfiltren är en form av byggklotasar för den experimenterande radioamatören.

Det kort du visar på bilen har jag skaffat för framtida experiment, men ännu inte provat, det verkar bygga på en lite mer balanserad konstruktion och har du tur stör den mindre.

Sen uppstår frågan om man skall lägga ihop minus på in resp ut före eller efter avfiltrering....


Jag ber att få önska lycka till SA6APZ (lätt ironisk) Och hoppas att du inte stör ut annan utrustning som blåljusens komradio eller grannens mobiltelefoni.

Roy SM4FPD
 
Jag byggde en laddningsenhet till husvagnens dubbla 79 Ah AGM-batterier. Hjärtat i enheten består av en CTEK D250S DC/DC-laddare. Den tar dels hand om regleringen av en 100W solpanel, dels det bilgeneratorn producerar när den är igång. Den klarar att reglera med både generator och solpanel samtidigt. Till detta byggde jag en övervakningsdel som visar spänningar och ström oreglerat in i DC/DC-laddaren och reglerat in i batterierna. Denna är också försedd med huvudströmbrytare och säkringar.

Själva solpanelen är hopfällbar och ser ut som en större dokumentportfölj. Utfälld har den stödben som ger bra vinkel mot solen. Denna lösning är bättre än ett fast montage då man alltid kan rikta panelen i rätt väderstreck, dessutom parkerar jag helst vagnen i skugga och kan ställa panelen i solen. Alltsammans fungerar förbluffande bra och störningsfritt.

Tyvärr har jag vagnen på vinterförvaring så jag kan inte bistå med bilder nu.
 
Jag kanske borde nämnt, att en CE-märkt produkt som klarar EMC kraven i EU, inte är "störningsfri", i den bemärkelse vi som radioamatörer tolkar saken. Det finns gränser och under 30 MHz behövs ingen större avstörning.
I mitt fall som jag angav som exempel skulle elektroniken fungera tillsammans med min amatörradiostation, kraven är då mycket större än för ett EMC godkännande. Jag och många andra vill säkert kunna utöva hobbyn även om en DC-DC omvandlare är i drift. Att mäta upp och konstatera nivån på störningar ä en vetenskap och kräver ett EMC labb. Man får som radioamatör göra så gott det går och vara nöjd om det går at höra något på amatörradiostationerna.... Koppla och lyssna filtrera och lyssna....

SM4FPD
 
Back
Top