Avstörning HF mobilinstallation

sm6eat

New Member
Har tidigare kört HF mobilt med en Ford Mondeo och det fungerade utmärkt. Bytte bil i höstas och har ägnat en hel del tid för att göra ett bra antennfäste vilket nu har lyckats. Problemet är nu istället att så fort jag vrider på tändningsnyckeln har jag en kraftig brusmatta mer eller mindre på hela kortvågsbandet, kraftigast på 80m. Så kraftigt att det är omöjligt att köra. När jag sen startar motorn tillkommer även lite tändstörningar!

Gjort lite felsökningar och det är klart att störningen kommer via antennen, har provat att driva radion via ett separat batteri och placerat radion ca 10m från bilen, samma störningar. Riggen är en Yaesu FT-100 men jag har också provat att koppla in min IC-735 i shacket till mobilantennen och det är samma med den. Bilen är en Suzuki Grand Vitara XL-7 -03 V6:a (bensin). Antennen är monterad på reservhjulsfästet på bakdörren och jag har även jordat extra vid gångjärnen. Min gissning är att störningen kommer från ECM modulen och tänkte prova att ansluta ett antal ferritblock på kablarna som är anslutna där. Ska prova att jorda motorhuven och avgassystemet också.

Har sniffat med en liten loopantenn (3varv *3cm dia). Hittar kraftiga störningar på en hel del av kabelstammarna, både från de kablar som går från / till elektronikboxen som är placerad framför passagerarsätet och i kabelstammar i motorrummet. Även kraftiga störningar vid alla jordförbindelser. Tänkte skaffa ferritblock och kränga över kablarna här och där men de är så grova så det kan bli svårt. Finns det nåt annat sätt, tex nåt ferritmateriel som man kan linda runt kabelstammarna?

// Roland - SM6EAT
 
Back
Top